AlbumsFeatured albumsRecensies

Ghost Woman – Ghost Woman (★★★★): Je zweterigste koortsdroom sinds Covid

Nu de zonneschijn stilaan het land binnen sijpelt, is het (eindelijk) opnieuw watertandend uitkijken naar de festivalzomer die voor ons ligt. Een artiest die nog niet opgedoken is op de affiches van de Belgische weiden, maar daar nochtans een aantal nieuwsgierige zielen zou kunnen bekeren, is het uit Canada afkomstige Ghost Woman. Het muzikale alter ego van Evan Uschenko dook een dik jaar geleden plots op uit het niets met het beukende “Demons”, waarop meteen bleek dat Ghost Woman de juiste knopjes op de versterker wist staan. De oerfuzz waar het nummer van overkookt, deed meteen denken aan de zweterige garagerock die The Kinks in de jaren zestig uit hun half uit elkaar hangende apparatuur persten, en vermengt zich met een fikse dosis zweterige psychedelica tot een koortsachtige, homogene brei. Verder timmerend op die onwankelbare fundamenten wist Uschenko het zelfgetitelde debuutalbum van Ghost Woman bij elkaar te schrijven, eentje waar ons brein af en toe volledig van wegsmelt.

“All The Time” is al meteen zo’n nummer dat snikheet klinkt vanaf het moment dat de gitaarvibrato zachtjes je gehoorgang binnen siddert. Het nummer gedijt als een zomers visioen, waarin je kopje onder gaat in een lachwekkend grote pot zonnecrème.”Do You” is dan weer het bewijs dat Uschenko een paar platen van The Brian Jonestown Massacre heeft rondslingeren thuis. De vlezige Far West gitaarklank boort zich als een mes door de mix en geeft een psychedelisch cowboytintje aan een nummer dat enkel als hoogvlieger bestempeld kan worden. De wolk waarop je na dit nummer vredevol ronddobbert, wordt echter gewelddadig neergehaald door de fuzzhagel die uit de loop van “Dead & Gone” knettert. Wie goed luistert, hoort de versterker van Ghost Woman om genade jammeren tijdens diens meest verzadigde uithalen, al zijn het vooral de meanderende, ingetogen passages er tussenin die de opwinding in de lucht het beste weten vast te houden.

Met “Along” en “Clockwork” volgen misschien wel de twee meest contrasterende nummers van de plaat. Het eerste is een broeierig kluwen van mystieke riffs en hypnotiserende baslijnen, het tweede is een onverwacht smaakvol uitstapje naar verpoosde bluesrock. Terwijl “Along” erg catchy uit de hoek komt en eigenhandig de opwindende psychedelische bal rollende houdt, stagneert de spanningsboog een beetje bij zijn onderuithangende opvolger. Die moet het meer hebben van de melodische bassen en betoverende meerstemmige flarden. Vervelend klinkt het echter nooit, en met “Behind Your Eyes” volgt zelfs een prima staaltje sixties psychrock. Het nummer weet echter, desondanks haar idyllische Byrds-achtige toon, geen kiemend zaadje te planten in je hoofd. Daarin slaagt “All Your Love” al een pak beter: een nummer dat aanzienlijke dosissen energie weet te verschepen via haar pompende bas en schichtige gitaarsolo’s.

Een van de coolste nummers van de plaat volgt onverwacht met “Jreaming”. Instrumentaal gezien misschien wel het eenvoudigste van de set, maar de duistere sluimerende kracht die schuil gaat in de groovy baslijn en vibrerende riff klinkt enorm inspirerend. Hier kiemt, groeit en bloeit het zaadje uit tot een metershoge zonnebloem, in wiens schaduw “Good” vooral op het gemakje geniet van zijn fris pilsje. Want ja, het fuzzbeest dat je eerder nog hallucinaties bezorgde evolueert hier tot een knuffelbare lama te midden van een eindeloze woestijn. Ploeterend door het brandende zand arriveer je uiteindelijk bij de laatste halte van Ghost Woman’s rit: “Comes On”, dat eerder klinkt als een uit elkaar hangend schuurtje vol bezopen kluizenaars terwijl je feitelijk het Eldorado verwacht had. Het gaat om de reis, zegt men dan, niet om de eindbestemming.

Het debuut van Ghost Woman is met gemak de zweterigste koortsdroom sinds je meest recente Covidbesmetting. Uschenko weet geregeld uit te pakken met een buitengewoon organisch en krachtig gitaargeluid dat orkanen van richting kan doen veranderen, en weet ook te betoveren met zijn fluisterzachte verhalende toon. Al missen haar nummers soms de catchyness om echt te blijven plakken, één ding staat vast: Ghost Woman heeft een prima debuut achter de hand.

Website / Instagram

Ontdek nog meer nieuwe muziek op Spotify.

Related posts
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Ghost Woman - "Along"

Ghost Woman is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden geen spook en geen vrouw, wél het soloproject van een man…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Ghost Woman – “Dead & Gone”

Ghost Woman, dat is het project van Evan Uschenko, een multi-instrumentalist uit Alberta. Op 13 augustus brengt hij zijn eerste ep Ghost…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.