AlbumsFeatured albumsRecensies

GHOSTWOMAN – Hindsight is 50/50 (★★★★): Donkere groei

We zijn toe aan de derde worp van GHOSTWOMAN in achttien maanden en dit wordt volgens bezieler en multi-instrumentalist Evan Uschenko het album dat ‘finally captures the true nature of the band’. Het schip van de Canadees wordt vanaf heden mee bestuurd door drumster en zangeres Ille Van Dessel, zijn muzikale, amoureuze én Belgische compagnon de route, en eveneens de helft van het noisy duo Poolface. Live liet Ille Van Dessel zich al opmerken tijdens de tour rond voorloper Anne, If waarbij door haar voortstuwende drums en sfeerschepping toen een donkerder en wat zwaarder geluid te horen was.

Een opmaat richting de nieuwe plaat zo blijkt, want samen trokken ze naar de volledig analoge Kerwax studios in Bretagne om in drie dagen tijd opvolger Hindsight is 50/50 in te blikken en samen die nieuwe sound vast te leggen. Volgens de band zelf is ’the sound and vibe of this album … more akin to what the project was supposed to be when it started in 2016, finally realising GHOSTWOMAN’s creative vision.’ Hoge verwachtingen worden dus geschapen, want de nochtans twee verdienstelijke voorgangers worden vergeleken met bladzijden uit een dagboek dat reeds lang verbrand werden en het zelfs niet tot album hadden mogen schoppen.

Niet achterom kijken en de tactiek van de verschroeide aarde toepassen lijkt het credo, dus eerste single “Alright Alright” deed er alvast alles aan om die nieuwe sound als een gotisch huis neer te poten. Een echoënde surfgitaar vol twang en distortion, noisy riffs en geweldig drumwerk. Er knal op, maar wel met een achteloos slackend ‘Alright Alright’ in het refrein. Ook het album zet zich met diezelfde urgentie in gang. Opener “Bonehead” dringt zich vanaf de eerste seconde op met zijn aanhoudende riff, een zangpartij bedolven onder de ruis en een retestrak ritme. Een succesrecept dat boeit en gedurende het album in al zijn variaties verkend wordt.

Kort maar krachtig werkt begeesterend zoals in de openingstrack of ook in “Yoko” dat zich met een rotvaart in gang trekt om met enkele melodieuze riffs voortgejaagd te worden naar een gierende noisy break midden in het nummer. Dat wordt live ongetwijfeld een eruptie om u tegen te zeggen. Maar meer is soms ook beter. “Juan”, met zijn meer dan zes minuten het langste nummer op de plaat, laat GHOSTWOMAN horen in al zijn pracht. Als een stoomlocomotief zich langzaam op gang trekkend om in de tweede helft het vuur op te stoken en zich te ontbolsteren tot een bezwerend psychedelisch rocknummer, dat na alle hevigheid ook weer in galmende rust in zijn eindstation aankomt. En ook qua vocals is er meer, zo horen we in “Ottessa” beide stemmen perfect ingespeeld met elkaar in een lijzige dialoog gaan, beide in hun deel van de conversatie net iets meer geruggesteund door het eigen instrument.

Muzikaal baadt alles in diezelfde stomende warme analoge gloed wat de totaalbeleving alleen maar ten goede komt. De stemmen zitten ook vaak diep weg in de mix om alles tot één geheel te laten versmelten. Zelfs in het verhalende “Along Pt.2” dat een geperfectioneerd vervolg biedt van “Along” van op Ghost Woman dekt de reverb alles met een pluizig deken toe. Enkel op de – uit een groezelige western geplukte – afsluiter “Buik” horen we Uschenko prominenter naar voor komen. Het is dan nog om zijn eigen ziel (en die van de anderen) een laatste keer leeg te pulken: ‘I’m scared of myself and everyone else. I’m an empy shell that likes to feed itself.’

De vorige albums van GHOSTWOMAN afbranden zoals Uschenko zelf doet, is die platen te veel oneer aandoen. Maar, het vernieuwde Ghost Woman zet met Hindsight is 50/50 wel opnieuw een beklijvend resultaat neer. De titel lijkt een verborgen verwijzing naar de nieuwe constellatie met Ille Van Dessel waarin beiden vanaf nu samen schrijven aan de muziek. Het laat alleszins een duidelijke groei naar een verfijnder, donkerder maar nog steeds herkenbaar GHOSTWOMAN-geluid horen. Een geluid dat live alleen maar dynamischer en heviger zal zijn en daardoor des te voller gesmaakt zal kunnen worden.

GHOSTWOMAN tourt met het album in januari en februari 2024 door Europa en is te zien in Nederland en België. Exacte data kan je vinden op hun website.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Juan”, ons favoriete nummer van Hindsight is 50/50, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Ghost Woman - Anne, If (★★★): Psychedelische oerkracht, sober gedoseerd

Afgelopen zomer maakte Ghost Woman haar debuut met wat achteraf een van de leukste psychplaatjes van het jaar bleek te zijn. De…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Ghost Woman - "The End of a Gun"

Enkele maanden geleden, in het begin van wat later de heetste zomer aller tijden bleek te zijn, bracht het Canadese Ghost Woman…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Ghost Woman - Ghost Woman (★★★★): Je zweterigste koortsdroom sinds Covid

Nu de zonneschijn stilaan het land binnen sijpelt, is het (eindelijk) opnieuw watertandend uitkijken naar de festivalzomer die voor ons ligt. Een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.