Om als muzikant definitief door te breken, heb je soms een matige film en een tienerapp nodig. De 29-jarige Californische Ashe maakte internationaal furore met haar nummer “Moral of the Story”, dat gebruikt werd in de populaire film To All The Boys: P.S. I Still Love You en viraal ging op TikTok. Het nummer geeft weer waar Ashlyn Rae Wilsons muziek voor staat: pop, pop, pop maar telkens met een leuke insteek of wending. Singer-songwriter en producer FINNEAS (Finneas O’Connell, broer en muzikaal kompaan van Billie Eilish) drukte zijn stempel op haar eerste ep’s en ook op haar debuutalbum Ahslyn horen we hem in het duet “Till Forever Falls Apart”. Ashe stelde dat debuutalbum voor in de AB én teasde de release van een tweede plaat dit jaar.
Het was de avond van de melodramatische TikTok-hits uit 2020. Sam Fischer mocht het voorprogramma voorzien en kon daarbij uitpakken met het succesvolle “This City”. De Australische singer-songwriter heeft verder niet echt een uitgebouwd palmares, maar dat was niet te horen aan het geschreeuw in het publiek. Qua sfeer leek dit al op een echte show in plaats van een voorprogramma. Op muzikaal-technisch vlak was het een ander verhaal. Sam Fischer wilde nogal veel proberen met zijn stem, maar is eigenlijk gewoon nog niet de beste zanger. Dat werd vooral duidelijk toen hij uiterst saai en fake gevoelig Whitney Houstons “I Wanna Dance with Somebody” coverde. Sam is gelukkig wel een lieve gast die zijn publiek betrok en ook even de show stillegde omdat een fan vooraan niet genoeg ruimte kreeg. Hij checkte even in met de hele zaal of iedereen zich wel goed voelde, waarna “This City” van voor naar achter werd meegezongen door het publiek. Sam glunderde, gewikkeld in een pridevlag die hem door zijn fans werd aangereikt. Safe space hier!
Tussen het voorprogramma en Ashes show bleef de fangirlsfeer meer dan aanwezig. De wachtmuziekjes waren nummers uit een Spotifyplaylist van Ashe zelf en bevatte generationele anthems van onder meer Taylor Swift en One Direction. De echte energiebom moest echter nog komen. Ashe kwam op onder een soort lichtgevende tuinboog, waarop ‘act 1′ verscheen: een waarschuwing dat dit concert wel eens een intens dramastuk kon worden. Het eerste deel bevatte energieke liefdesverdrietnummers. Ashe maakte zich het podium eigen en huppelde continu tussen vrolijkheid en wraakzuchtigheid, zowel fysiek als vocaal.
Ashe moet een conditie van jewelste hebben, want ze stond continu te sprinten en springen. Vocaal klonk het altijd perfect, als ze zelfs niet nog een schepje bovenop de studioversie deed. Zelfs tijdens ‘act 2’ die meer ingetogen liedjes bevatte, scheen de extraversie nog door, zowel bij haar als haar fans. Ashe zong ook in het klein met een enorme expressie en het publiek volgde, luidkeels, terwijl de fanclub vooraan A4’s met lyrics in de lucht stak. Ashe ging hier even piano spelen en zette ook haar muzikanten in de kijker. Daarvoor zat de band verstopt achter de lichten, maar er was wel degelijk een drummer, gitarist en zelfs violiste aanwezig.
‘Dat was het cute momentje, nu wordt het weer lekker luidruchtig’, gniffelde Ashe. De blondine speelde nu enkele nieuwe nummers, waarvan het catchy “Another Man’s Jeans” met een hoog countryrockgehalte. Vanuit het publiek kreeg ze een roze cowboyhoed toegesmeten en daarmee paradeerde ze met plezier rond. Ashe klonk op haar nieuwe nummers minder jeugdig poppy en meer als een stoere, volwassen vrouw. Haar volgende single heet dan ook “Angry Woman” en de fans sloegen er wonderbaarlijk in die al te kunnen meezingen. Er was ook een cover van “Somebody To Love” van Queen. Is dat niet wat overdreven? Nee, deze intense rockopera ademt eigenlijk exact Ashe. Ze stripte het origineel dan ook niet: er waren koren, cheesy gitaarsolo’s en de krachtige stem van Ashe, waar ze zelf even van leek te schrikken wanneer ze uithaalde.
Bij Sam Fischer voelde een fan zich even niet goed, maar tijdens de show van Ashe viel er echt iemand flauw. Gelukkig was de zangeres oplettend en onderbrak ze haar nummer toen ze iemand hoorde schreeuwen. Opnieuw volgde een momentje waarop de safe space verzekerd werd: ‘Steek je duimen in de lucht als alles nog oké is en kijk of je buren dat ook doen.’ Hopelijk kwam de fan er snel weer bovenop, want niet veel later eindigde de show met de twee grote hits “Till Forever Falls Apart” en “Moral of the Story”. Die laatste kwam wat gejaagd over, terwijl Ashe ons ervoor op het hart drukte om van dit moment te genieten en alle zorgen even achter ons te laten. Aan het publiek te horen was de boodschap wel overgekomen.
https://www.instagram.com/p/Cep2szIs5to/?utm_source=ig_web_copy_link
Hier en daar zorgde de hooggespannen fangirlsfeer voor een fan die onwel werd, maar gelukkig stonden er met Sam Fischer en Ashe alerte mensen op het podium die zich meer dan gemiddeld bekommerden om hun publiek. Iedereen voelde zich hier veilig op zijn plek. We voelden een soort Billie Eilish-gekte in het publiek, maar de meest extraverte persoon stond op het podium: de energieke, prettig gestoorde Ashe zorgde in de AB voor een goed oud popconcert met sterke vocalen, expressieve spurtjes en liefdevolle babbels tussendoor.
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!
Setlist:
Me Without You
I’m Fine
Kansas
Someone to Lose
Save Myself
The Climb (Miley Cyrus) + Not Mad Anymore
Love Is Not Enough
Taylor
When I’m Older
Another Man’s Jeans
Somebody To Love (Queen)
Hope You’re Not Happy
Angry Woman
Always
Till Forever Falls Apart
Moral of the Story