TaxiWars @ Het Depot: Zalmen van de jazz

Dat Tom Barman (dEUS, Magnus) tot de meest muzikale mensen van het land behoort is geen geheim, maar wie dat nog niet geloofde kon het gaan aanschouwen in Het Depot. Barman is aan het toeren met het derde album van zijn jazzband TaxiWars. Artificial Horizon verscheen in 2019, dus dit is zo’n tour die alle corona-uitstellingen heeft meegemaakt. ‘Een tijdje geleden de tickets gekocht, zeker?’, lachte Barman, gehuld in een zalmroze hemd. TaxiWars staat ervoor bekend om, als zalmen, tegen de stroom van de typische jazz in te gaan. Ze brengen strakke jazz to the point met hier en daar een invloed van rock en hiphop.

Een andere zalm zagen we in het voorprogramma. Tristan brengt vernieuwende en duister elektronische nummers zonder een te onderscheiden begin, midden of slot. Zangeres Isolde Van den Bulcke begroette de zaal door a capella te zingen. Dat was al gedurfd, maar dan zat er ook nog eens een serieus diep stemeffect op de microfoon, waardoor het leek alsof we te maken hadden met een kwaadaardig The Lord of the Rings-personage. We werden doorheen echoënde synths en een donkere bas geleid dankzij Isoldes stem, al is ze wel een gids die onverwachts alle hoeken en kanten uitgaat. Soms was het spoken, soms jazzy, soms musical en soms haalde ze enorm uit met een stevige hoeveelheid buiksteun en zo een prachtige helderheid tot gevolg. De band hield elkaar continu in het oog en wist zo heel puik de experimentele zang van Isolde ritmisch te begeleiden. Tristan werkt momenteel aan een eerste langspeler, waarvan recent nog single “Isuk” uitkwam.

Tom Barman gaf het startschot van de set van TaxiWars met een vettige ‘yeah’ en saxofonist Robin Verheyen ging er meteen voor. Wanneer die even naar adem hapte, ratelde Barman zijn songteksten af met een diepe stem waar veel ruis op zat, alsof die uit de taxi-intercom kwam. Aan het begin van de set ging hij voor de inhoud van zijn gejaagde zangpartijen wel even spieken op een pupiter. Ergens gaf dat een extra retorische draai aan Barmans expressieve teksten. Wanneer hij zijn statief niet vasthield, gebruikte hij veel handgebaren en leek hij met zijn geconcentreerde blik op die manier een ware redevoerder. Op “Irritated Love” hoorden we zijn stem dan weer in alle naakte gevoeligheid. Het zachte pianoliedje maakte duidelijk dat TaxiWars al eens buiten de lijntjes van de jazz kleurt. In het publiek gingen enkele gsm’s filmend de lucht in.

Toch was Barman niet de enige ster van de avond. Wanneer hij niet zong, ging hij ofwel dansen ofwel aan de kant van het podium staan om zijn bandleden meer in het licht te zetten. Elk van hen mocht eens schitteren in een solo. De sopranosolo van Verheyen was de opvallendste. Minutenlang onderging hij een gevecht met zijn instrument. Hij perste er alles uit, in de hoogste hoogtes en de laagste laagtes; het leek wel op een korte samenvatting van Peter en de wolf. Enkele lachwekkende geluiden zorgden voor gelach en applaus tussendoor.

TaxiWars belooft geen ellenlange saxofoonsolo’s, maar die in “Egyptian Nights” voelde toch zo. Gelukkig kwamen er daarna heel wat groovy nummers waarbij het publiek zich volledig betrokken voelde, ook al zat de band tijdens “Bridges” continu met elkaar te binnenpretten. “Sharp Practice” zorgde even later voor een dansend hoogtepunt van enthousiasme. Na de bis was het publiek helemaal opgejut en bleef het maar klappen en fluiten, maar TaxiWars was er al vandoor.

In Het Depot kreeg het publiek waar het voor kwam: mysterieuze jazz zonder grenzen, die toch heel scherp en toegankelijk overkomt. Tom Barman deed het vaker parlando dan dat hij in hoog en laag zong, al had je dat bijna niet door omdat hij zo’n karaktervolle stem heeft. Bij de instrumentale stukken zag je de muziek zichtbaar door zijn lijf gieren en zo overtuigde hij het publiek des te meer van de passionele kracht van zijn bandleden. Het publiek keek lachend toe, ook al is TaxiWars nooit heel vrolijk, maar vooral heel spannend.

TaxiWars toert deze maand verder door België en Nederland en staat in de zomer op Jazz Middelheim en andere festivals. De kalender vind je hier.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Taxiwars