Sophie May behoort tot de beperkte groep positieve dingen die menig lockdowns teweegbrachten. Uit verveling postte ze op haar TikTok-account zelfgemaakte, folky indiepopliedjes. Haar volgers konden verzoekjes doen (en inspiratie geven) voor een volgend nummer door een bepaald gevoel in de reacties te plaatsen. Wanneer plots Billie Eilish met een compliment in die reacties verscheen, kreeg Sophie May er een heleboel volgers bij. Billie Eilish is een van de artiesten waarmee we Sophie May al vergeleken toen ze een maand geleden twee debuutsingles uitbracht – die ondertussen al goed gestreamd zijn –, al is het bij May vooral eenvoudigheid en niet gelaagdheid die haar nummers zo interessant maakt.
Ook nu levert Sophie May nieuw materiaal af in tweevoud met singles “Bad Man” en “High Life”, waarvan de een opnieuw soulvoller is dan de ander melancholischer. “Bad Man” is het soulvolle nummer van de twee. Het is een minimalistisch, maar naturel liedje met een portie ironie in Mays vrolijke stem. Veel geheimen vallen er niet in te ontdekken, dus we weten niet of het catchy genoeg is om nog vaker te spelen.
“High Life” heeft daarentegen een donkere en dreigende toon, en de ironie zet zich nu om in kwetsbaarheid. De instrumentenpartij is weer niet uitgebreid, maar de tekst wel. May zingt over een jongen – misschien wel die ‘bad man’ uit het vorige nummer – waar ze steeds opnieuw voor valt ondanks dat ze een tweede keuze voor hem is. Halverwege het nummer wisselt ze het ik-perspectief in voor het zij-perspectief en uiteindelijk spreekt ze zichzelf aan met de tweede persoon. “Bad Man” en “High Life” zijn mooie verhaaltjes, maar misschien iets minder interessant dan de debuutsingles. Toch verliezen we Sophie May nog niet uit het oog.
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.