InstagramLiveRecensies

MARINA @ La Madeleine: Mierzoete popopera

© CPU – Peter Verstraeten

Al meer dan een decennia staat MARINA bekend als een echte popwervelwind, die zich intussen op vijf albums creatief ontplooide. Terwijl ze vroeger nog bekend stond onder Marina and the Diamonds, staat de Welshe zangeres sinds 2018 enkel nog met haar voornaam op het podium en ook muzikaal onderging ze een evolutie. Op haar vierde album Love + Fear ging ze een iets persoonlijkere kant op, terwijl ze op haar nieuwste album Ancient Dreams In A Modern Land terug voor euforische pop met lichte rockinvloeden kiest. Ondanks dat haar muziek zelden tot nooit nog de hitlijsten haalt, kan ze toch rekenen op een trouwe fanbase die er ook deze keer voor zorgde dat haar Belgische show volledig uitverkocht was. 

© CPU – Peter Verstraeten

De zaal stond al afgeladen vol toen voorprogramma Tove Styrke iets na acht aan haar set begon. De Zweedse popzangeres is wat men een vat vol ervaring mag noemen, want ze draait al een hele tijd mee in de muziekwereld. Vergezeld door een gitariste probeerde ze haar frisse popdeuntjes op het Brusselse podium tot leven te wekken, maar daar sloeg ze niet helemaal in. Te vaak liep een geluidsbandje mee waardoor haar best goede stem niet helemaal tot zijn recht kwam. Haar sympathieke en joviale zelve maakte gelukkig veel goed net zoals haar toffe ABBA-cover. Net voor het einde kregen we nog de recent uitgebrachte single “Show Me Love” te horen, al bevonden we die gisteren als iets te licht. Dat het geluid tijdens haar halfuurtje redelijk stil was bevorderde situatie niet, maar als een echte professional toverde Tove Styrke uiteindelijk toch heel wat vrolijke gezichten te voorschrijn.

MARINA’s nieuwste album is uiteraard de voornaamste reden van haar huidige tour, waardoor het grootste deel van de set uiteraard bestond uit werk van Ancient Dreams In A Modern Land. Het titelnummer mocht dan ook de show openen en deed dat met bravoure dankzij de aanstekelijke elektrische gitaar, die al in de studioversie onze aandacht trok. De energiepijl zat meteen hoog en bleef hoog met dank aan het even amusante en luidop meegezongen “Venus Fly Trap”, waarmee ze meteen twee betere nummers van haar vijfde album in de strijd gooide om te overtuigen. Ook “Man’s World” volgde al snel en zorgde dankzij de iets zachtere melodie voor een verfrissende tempowissel zonder het tempo helemaal te laten zakken.

© CPU – Peter Verstraeten

Na vooral het nieuwe album in de voorgrond te stellen, blikte MARINA ook enkele keren nostalgisch terug naar haar beginjaren met “I Am Not a Robot”, “Oh No!” en het rock-geïnspireerde “Are You Satisfied?”. Die oude nummers werden nog steeds laaiend enthousiast onthaald en die charme van vroeger is er nog steeds, waardoor ze ook zeker niet misstonden tussen het nieuwe werk. “Purge The Poison” grijpt bijvoorbeeld in een gelijkaardige muzikale trucendoos en was daarom ook de ideale overgang tussen het verleden en heden. Opvallend was trouwens dat “To Be Human” het enige nummer was van het in 2019 uitgebrachte album Love + Fear. Het was dan ook een buitenbeetje in de set die op vlak van sfeer niet helemaal bij de rest van het optreden kon aansluiten.

Er zat een bepaalde routine in het optreden van MARINA en ook tijdens het bindteksten bleef ze opvallend oppervlakkig. De connectie met haar fans bouwde ze dan ook vooral tijdens de nummers zelf op, door bijvoorbeeld haar micro naar hen te richten of gewoon door veel oogcontact te maken. Veel moeite moest ze gisteren ook niet doen om iedereen rond haar vingers te wikkelen. De meer dan duizend aanwezigen zongen namelijk elk nummer (maar dan ook elk nummer!) luidop mee en toonde geen vroom om ook eens gewillig mee te springen op de blitse popnummers. Voor extra ambiance zorgden overigens vier grote led-platen op het podium die het optreden visueel aantrekkelijker maakten, naast een voor de rest al zeer degelijke lichtshow.

© CPU – Peter Verstraeten

Met vijf albums op de teller, werd al snel duidelijk dat er naast heel wat nieuw werk ook plek zou zijn voor enkele klassiekers. Tussen al het nieuw werk viel “Froot” van het gelijknamige album zeker op en toch waren er met zekerheid heel wat fans afgezakt voor een ander project. Haar legendarische tweede album Electra Heart mocht namelijk recent nog tien kaarsjes uitblazen en zo kregen we uiteraard “Bubblegum Bitch” als showafsluiter. Het nummer mag dan al een tijdje meegaan, maar door een revival op TikTok is het nummer nog steeds een echte hit die niet kapot te krijgen is. Ook live behoorde het nummer tot een van de hoogtepunten van de show. Als finale bisnummer deed “Primadonna” dat trucje nog eens over. Een laatste keer ging het dak van La Madeleine eraf. Een passend slot!

MARINA speelde een geroutineerd, doch zeer vermakelijk popconcert dat soms wel iets weg had van een popopera. Het melodrama gehalte was, zoals te verwachten viel, aan de hoge kant, maar het paste wel mooi binnen het totaalplaatje van het optreden. Vooral naar het einde toe kwamen MARINA en haar vier bandleden op dreef en vuurden ze enkele aanstekelijke poptunes op de menigte af met “Primadonna” als absoluut climax. Met haar nieuwe plaat komt ze graag nog eens terug naar ons land en dat kunnen we alleen maar toejuichen!

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:
Ancient Dreams In A Modern Land
Venus Fly Trap
Froot
Man’s World
Are You Satisfied?
I Am Not a Robot
Oh No!
Purge the Poison
To Be Human
Hollywood
Happy
Forget
Teen Idle
Highly Emotional People
I Love You but I Love Me More
How to Be a Heartbreaker
Bubblegum Bitch

Goodbye
Primadonna

1685 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Frank Carter & The Rattlesnakes @ La Madeleine: Vakkundig afgebroken tot op de funderingen

Al sinds het begin van dit millennium timmert Frank Carter hard aan zijn muzikale pad. Wie ooit Gallows, Carters eerste band, aan…
LiveRecensies

Wolf Alice @ La Madeleine: Kleine bands worden groot

Bijna tien jaar geleden is het intussen dat Wolf Alice zijn eerste ep op de wereld losliet. In die tien jaar groeide…
LiveRecensies

Beach Bunny @ Botanique (Rotonde): Huppelen met tegenzin

De Botanique mocht gisteren het bordje uitverkocht bovenhalen en dat voor het eerste Belgische concert van Beach Bunny. De band uit Chicago…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.