InstagramLiveRecensies

FLETCHER @ Ancienne Belgique (AB Ballroom): Overtroffen verwachtingen en een podium bezaaid met bh’s

© Maxim Meyer-Horn

De 28-jarige Cari Elise Fletcher zorgde gisteravond voor een onvergetelijke passage in de Ancienne Belgique. Ze kon rekenen op een extatisch publiek, dat elk woord kon meezingen van begin tot eind. FLETCHERs belangrijkste troef is haar sterke, zuivere stem waarmee ze ons bij elk nummer omver wist te blazen. De Amerikaanse zangeres brak in januari 2019 door met haar nummer “Undrunk”. Met deze hitsingle werd ze uitgenodigd bij Jimmy Fallon en stond ze wekenlang in de Billboard Hot 100. Bovendien bewees ze reeds dat ze geen one-hit wonder is door een opeenvolging van goed onthaalde nummers, doorspekt met intense gevoelens en seks.

We hadden gehoopt dat FLETCHER haar langverwachte debuutalbum zou meebrengen naar Brussel. Daarop zullen we echter voorlopig nog even moeten wachten. Haar fans kunnen ondertussen wel genieten van de ep The (S)ex Tapes, die werd uitgebracht in het najaar van 2020. Wie goed luistert naar deze ep, laat zich echter niet misleiden door de titel, maar verleiden door de rauwe gevoelens die ze blootlegt in de nummers “Silence”, “Bitter” en “The One”. Samenwerkingen met artiesten zoals Niall Horan, Hayley Kiyoko, Trevor Daniel en Duncan Laurence kon de getalenteerde zangeres ook al toevoegen aan haar palmares.

© Maxim Meyer-Horn

Het was de energieke UPSAHL die de avond op gang mocht trappen. De zaal liep meteen goed vol voor deze jonge artieste. Ze wist haar energie en levendigheid te kanaliseren naar het publiek dat dit gevoel verder belichaamde. Bij “Lady Jesus” riep de zangeres op om de middelvingers in de lucht te steken. Deze welgemeende ‘fuck you’ naar de buitenwereld stond symbool voor de rest van het concert dat een safe space moest vormen voor alle aanwezigen. Verder werden we ook nog verrast door het nummer “Monica Lewinsky”. Dit poprocklied is een ode aan de onbevreesde vrouwen uit haar jeugd. De dansbare melodieën in combinatie met intrigerende teksten waren voldoende om te vergeten dat UPSAHL niet de hoofdact van de avond was.

Na enige vertraging verscheen FLETCHER op de eerste tonen van het nummer “girls girls girls” op het podium. In deze eigenwijze popsong stak de zangeres Katy Perry’s “I Kissed A Girl” in een nieuw jasje. De gierende fans wisten met hun enthousiasme geen blijf. Dit zorgde voor een luidkeels gejuich en aanmoedigend geklap dat de artieste duidelijk kon appreciëren. Deze trend werd moeiteloos aangehouden gedurende het hele concert. De ene hit volgde de andere op, en de tijd leek voorbij te vliegen. Het publiek zong zodanig luid dat de stem van de zangeres er soms moeilijk bovenuit kwam. Toen ze voor het eerst het woord nam, rondde ze haar speech af met een opmerkelijk verzoek: ‘I want you all to fuck me energetically during this whole concert.’ Iets wat het publiek maar al te graag wou inwilligen. Vele bh’s werden tot bij FLETCHER gekatapulteerd en verschillende kartonnen borden met opvallende boodschappen gingen de lucht in.

© Maxim Meyer-Horn

FLETCHER verraste ons gisteravond meermaals met haar stembereik. In het nummer “If You’re Gonna Lie” ging haar veelzijdige klankkleur moeiteloos samen met de grungy ondertoon van dit lied. De vele valse noten die uit het publiek kwamen, stonden in groot contrast met de foutloze performance waarop we gisteren getrakteerd werden. De verrassing van de avond was haar nummer “Fuck You for Ruining New York City” dat overvloeide in een lied van Billie Eilish. Na een intiem begin wist de zangeres haar frustraties over haar ex eruit te smijten op de uitbundige cover van “Happier Than Ever”. Zelfs toen ze opgewonden in het rond begon te springen, deed dit geen afbreuk aan de kwaliteit van haar gezang. De fans droegen hun idool op handen en bewogen vlotjes mee op de beat van “All Love”. Dit lied werd eerlijk en openhartig gebracht en goed ontvangen door de vele mensen die hartjes vormden met hun handen.

Tijdens het tweede deel van het concert bracht FLETCHER vooral nummers uit haar ep The (S)ex Tapes. Eén voor één frisse en krachtige singles waarin ze haar teleurstellingen en proces van zelfontplooiing bundelde. Tijdens “Feel” toonde deze straffe zangeres wederom aan dat ze een poptrack wat meer nuances kan geven door met haar stem te spelen. Voor vele fans ging hun droom vervolgens in vervulling toen FLETCHER van het podium kwam om een handtekening te zetten op de borsten van haar toeschouwers. Met het radiovriendelijke “Bitter” beëindigde ze het optreden op een gelijkaardige beat als waarmee ze begon. Hierna kwam de zangeres nogmaals terug naar haar uitgelaten publiek. Deze keer echter vergezeld door een akoestische gitaar om het innige nummer “For Cari” te brengen. Een piano begeleidde haar doorheen dit speciale moment van zelfappreciatie.

© Maxim Meyer-Horn

Tussen het bh’s vangen en handtekeningen plaatsen op de borsten van fans door, bewees FLETCHER dat er een gouden toekomst voor haar in de sterren geschreven staat. Ze beschikt over de vocals, catchy deuntjes en liveperformance om het als rijzende popster te maken in de muziekwereld. FLETCHER en het publiek waren elkaar dankbaar voor een meer dan geslaagde avond. Een avond die langer had mogen duren en ons doet verlangen naar meer. Het was de eerste keer dat de zangeres in België was. Haar onthaal was er echter één om niet snel te vergeten.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

girls girls girls
Forever
Cherry
If You’re Gonna Lie
All Love
Undrunk
Fuck You for Ruining New York City / Happier Than Ever (Billie Eilish-cover)
Silence
If I Hated You
Feel
Sex (With My Ex)
The One
Shh … Don’t Say It
Bitter

For Cari
Healing

Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Florrie - "Kissing In the Cold"

Van een self-made woman gesproken: de Engelse Florence Ellen Arnold, die door het muzikale landschap trekt als Florrie, is al meerdere jaren…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.