LiveRecensies

Cate Le Bon @ Ancienne Belgique (AB Club): Bloem met vele kleuren

© H Hawkline

De laatste keer dat Cate Le Bon in ons land speelde, mocht ze de line-up van Sonic City 2019 mee cureren. Ze had toen net haar nieuwe plaat Reward uit, die een volledig nieuwe richting aan haar carrière gaf. Nu, zo’n drie jaar later, is het tijd om de opvolger van die plaat aan het Belgische publiek voor te stellen. Pompeii toonde nog maar eens aan dat Cate Le Bon volledig weg stapte van de sound op haar eerste albums. Fans van het eerste uur konden dus maar beter niet naar de Ancienne Belgique afzakken, want we kregen enkel nummers uit de laatste twee albums. Dat een uitverkochte zaal allesbehalve ontevreden was, konden we horen aan het luide applaus op het eind.

Normaal kregen we ook een geweldige opener in de vorm van Mega Bog, maar wegens gezondheidsredenen moest zij heel last minute haar show afzeggen. We zakten dus af naar de Ancienne Belgique om alleen Cate Le Bon te zien en ze verscheen meteen op het podium in een groot gewaad. De zangeres werd geflankeerd door vier muzikanten, wat ervoor zorgde dat haar muziek heel rijk en fijnzinnig gecomponeerd werd. De show zat bovendien goed doordacht in elkaar. Wat heel smooth begon, veranderde uiteindelijk in een groovy dansfeest om dan weer heel breekbaar te eindigen.

Met drie gloednieuwe nummers openen, spreekt van ballen, maar bij Cate Le Bon pakt dat gewoon. Met haar feloranje gitaar in de handen gaf ze instant van jetje door enkele heerlijke lo-fi gitaargeluiden doorheen de songs te laten zweven. “Dirt on the Bed” en “French Boys” zorgde voor een betoverende sfeer door haar voorkomen en performance, want iedereen in de zaal hing meteen aan haar lippen. De extra synths en vooral de erg sfeervolle saxofoon, toonden direct dat alle instrumenten zijn meerwaarde boden in de set.

Met het meer groovy “Moderation” draaide Le Bon niet veel later de knop volledig om en zag je dat het publiek de beentjes ook begon los te smijten. De zangeres weet duidelijk heel goed waarmee ze bezig is. Ze zit niet voor niets al meer dan tien jaar in het vak. Met songs die eigenlijk best aanstekelijk zijn, blijven we verbaasd dat de zangeres niet veel meer airplay krijgt op de radiozenders. Nu, ze heeft dat helemaal niet nodig, want zelfs zonder al die aandacht verkoopt ze zalen uit en dat is meer dan terecht.

“Daylight Matters” was het eerste nummer dat we hoorden uit de vorige plaat, maar blendde perfect in het geheel. De breekbare ‘I Love You’ die vanuit de lippen van Le Bon kwam, pakte ons helemaal in. Het was geweldig om te zien hoe de zangeres schijnbaar zonder moeite kan schakelen tussen hoge noten en iets minder hoge noten. Ook haar sappig Welsh accent, dat nog het meest opviel tijdens “Pompeii”, zorgde er voor dat je vol aandacht bleef luisteren. Onlangs nog zei Red Hot Chili Peppers zanger Anthony Kiedis dat hij door haar zelfs geïnspireerd werd om een accent aan te nemen op “Black Summer”.

Het talent van de singer-songwriter kent dus geen grenzen en met behulp van experiment en verfrissende gitaarsounds, laat ze iedereen in de Ancienne Belgique genieten. Bij “Mother’s Mother’s Magazines” werd dat helemaal duidelijk. Le Bon liet haar gitaar voor wat hij is en de muzikanten op het podium mochten het met extra gitaren aanpakken. Wat volgde was een heerlijk speels nummer dat ons vooral bij de saxofoonoutro helemaal inpakte. Het was jazzy, maar tegelijk ook heel folky en de combinatie van die twee kan je bij niet veel artiesten vinden.

Naar het einde toe, kregen we de meest beweeglijke nummers voorgeschoteld. Zo is “Harbour” heel zwoel, komt “The Light” heel klein binnen en is “Home To You” gewoon zeer plezierig. Met de laatste twee songs wordt gas terug genomen om de afsluiter van de reguliere set op de meest epische manier te laten binnenkomen. “Wheel” is nog niet zo oud, maar staat als een huis. Het is de klok van een stem die hier alles en iedereen omverblaast, maar nog meer is het de intensiteit waarmee wordt opgebouwd. Je voelt je als het ware één worden met iedereen en de repetitieve sound hypnotiseert je volledig waardoor er kippenvel van kop tot teen ontstaat. Een prachtig einde!

Gelukkig is het einde nooit definitief en dus komt de zangeres nog terug voor twee extra liedjes. Bij “Sad Nudes” speelt ze met stiltes en bij de cover van Bill Nelsons “Do You Dream In Colour” komt haar psychedelische countryachtergrond toch nog even piepen. Horen we daar een beetje Ty Segall? Het is alvast een stevige afsluiter van een geweldige set waarmee Cate Le Bon toonde dat het nieuwe hoedje dat ze sinds Reward opheeft, haar perfect staat. Het is een beetje vreemd, het is een beetje experimenteel, maar het is vooral heel aanstekelijk, dansbaar en vooral goed uitgewerkt. We zien Cate Le Bon op die manier alleen maar een groter publiek aanspreken, want ondanks het experiment klinkt ze gewoon heel toegankelijk met zelfs poppy refreinen in meer dan de helft van de songs.

Setlist:

Dirt on the Bed
French Boys
Moderation
Daylight Matters
Pompeii
Running Away
Cry Me Old Trouble
Mother’s Mother’s Magazines
Magnificent Gestures
Harbour
Miami
The Light
Home to You
Remembering Me
Wheel

Sad Nudes
Do You Dream in Colour (Bill Nelson cover)

3662 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.