LiveRecensies

Roland Van Campenhout @ Minardschouwburg: Hart boven hard

‘Elke sigaret die je rookt, zorgt ervoor dat Keith Richards een uur extra krijgt van God’. Deze memetekst lijkt inmiddels ook van toepassing te zijn op Roland Van Campenhout: 77 lentes oud. Stoppen staat echter niet in zijn woordenboek. Hoewel zijn vijtigjarige carrière lijkt vastgeroest te zijn aan de blues, is deze geluidstovenaar meerdere genres machtig. Zijn omzwermingen naar reggae, country, jazz, wereldmuziek en folk maken dat hij zijn eigen klankspel ‘Etno-Pop-Folk’ noemt. Binnen de Belpop is het bekendste daarvan zijn toetreding tot Charles et Les Lulus. Pal voor de Amerikaanse grunge-invasie zocht Arno Hintjens toen naar nog meer toenadering tot de Europese volksmuziek. Dat project hield jammer genoeg één jaar stand. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want in 1993 schreef Roland eigenhandig de soundtrack voor Marc Didden zijn vierde film, Mannen maken plannen.

Strakke plannen maken ligt echter niet in Roland zijn aard. Zijn onhoudbare drang naar experiment voerde hem al tot de groten der aarde. Tijdens de jaren zeventig was hij bijvoorbeeld goed bevriend met Rory Gallagher. De Ierse stergitarist woonde zelfs een tijd thuis bij hem in Gent. Het is daar dat Roland zich sinds de sixties is gaan vestigen. 9000 draagt Roland in zijn hart en omgekeerd. Voor zijn 75ste verjaardag speelde hij een huldeshow in de Handelsbeurs. Nadien deed hij datzelfde kunstje tweemaal over in een uitverkochte Minardschouwburg. Het is in diezelfde volkse schouwburg dat Roland zijn psychedelisch gekleurde gitaarriedels ons een dik anderhalfuur in vervoering brachten. Van Oosterse toonladders naar de religiositeit in het werk van Wannes Van de Velde, de volksheld wist het moeiteloos aan elkaar te rijgen.

‘Allez, vooruit’, meer woorden maakte Roland er niet aan vuil om tot de diepste essentie van zijn act te gaan. Zonder teveel franjes trok hij een blik weemoed open waarvan de houdbaarheidsdatum lang niet overschreden is. “Dream On, Little Girl” zette de toon van een een klassiek schouwspel tussen materiële onafhankelijkheid en spirituele vrijheid. Zittend op zijn stoel zette Roland zo al zijn kracht op zijn stem en vingers. De Leadbelly Ledbetter-cover “Keep Your Hands Off Her”, kwam daardoor nogal vrolijk over, maar miste zijn doel niet. Het zittend publiek bleef gededisciplineerd luisteren waardoor de interactie tot nu toe draaide rond Roland zijn aura. Hetgeen hij in z’n eentje performde, was dan ook een perfecte illustratie van de blues zonder te doen uitschijnen dat hij de cultuur heruitvond.

Aan de uitgebreide instrumentopstelling te zien, was het evenwel een kwestie van tijd vooraleer zijn begeleidingsband de karavaan zou bemannen. ‘Yoo de mannen‘, was het startsein om samen op tocht te vertrekken naar alle exotische uithoeken van de wereld. Alsof de duivel er hoogstpersoonlijk bij gemoeid was, deed “Swamp Adversity (The Devil Has the best Tunes)” zowaar verschillende hoofden ‘headbangen’. Door de Oekraïense vluchtelingenstroom is de track helaas weer actueler dan ooit. Het handgebaar nadien bleef weliswaar uit, maar dat Roland en co weten van grooven, was een teken aan de wand. Volgens de Indische traditie bespeelde Nicolas Mortelmans zijn sitar zo begeesterend dat ons tijdbesef een hele poos de geest liet. Desalniettemin blijft Roland zijn ‘Mantra Blues’ vanop Folksongs from a Non-existing Land (2018) zowel even eenvoudig als overweldigend zoals de streetfood om de hoek.

Eens je uitgebreid hebt mogen proeven van de wereld, kan het geen kwaad om eens terug onder de kerktoren te gaan kijken. Geïnspireerd door “Masters of War” van Bob Dylan herwerkten Roland en wijlen Wannes Van De Velde het protestlied tot “Oorlogsgeleerden”. De fabriek, het fluiten van kogels, de schepper,…. Ook zonder Wannes kreeg de Gentse verhalensmid de uitverkochte schouwburg muisstil. Naar wie de slotzin ‘En ik schrijf op uw graven: ‘Gevaarlijken hond’!’ gericht was, moesten we zelf maar verzinnen. Keuze op overschot. Een andere gevallen held die geestelijk het podium beklom, was Vlaams kunstenaar en bedenker van de Gentse feesten: Walter De Buck. “K Zou zo Gere Willen Leven” kreeg het volkse eresaluut dat het verdiende. De Stroppendragers en Sinjoren mogen van oudsher elkaars tegenpolen zijn, gisterenavond bergde Roland de fierheid op voor Vlaamse kneuterigheid die ons allen kenmerkt.

Toch werd er nog stevig gerockt op deze zondagavond. De zes muzikanten verlieten hun eiland niet, maar vonden daar voldoende beschikbare ruimte om hun instrument volledige zeggenschap te geven. Roland liet niets aan zijn hart komen en bleef er stoïcijns bij. ‘Laat de band gewoon spelen’, was het credo. Eens Roland en zijn ‘schatjes’ in gezamenlijk overleg de juiste toonaard vonden, was een staande ovatie na de bisronde een evidentie. Geen onnodig ingewikkeld gedoe, spelen was de boodschap en nadien broederlijk op de foto. ‘See you later alligator’, en weg was hij. De obligate ‘After a while crocodile’, bleef uit, maar niemand die eraan dacht om de zaal onmiddellijk te verlaten. Daarvoor was het respect te groot en de muzikale reis deugdelijk vermoeiend.

Op 3 mei kan je de vaderlandse blueslegende gratis gaan kijken Het Goudblommeke in Papier. Grote Beer van 2022, Porcelain id, is de support van dit Stoemp!-concert. De week erop (14/05) doet Roland zijn tweede exclusieve voorstelling in de Minardschouwburg.

Facebook / Website

Related posts
LiveRecensies

Kikagaku Moyo @ Minardschouwburg: Zinderende energie

Als je als band aankondigt dat je als merchandise kleurrijke blaadjes gaat verkopen, dan weet je dat je 200 procent thuishoort in…
LiveRecensies

RAMAN. @ Minard: Teder gitaargeweld

Donker, hard en doorleefd. Dat is wat RAMAN. ons een dikke twee weken geleden voorschotelde op hun debuut Birth Of Joy. De…
LiveRecensies

Mavis Staples & Roland Van Campenhout @ OLT Rivierenhof: Wijze lessen voor het leven

Inmiddels is het festivalseizoen voor open verklaard. In het oog springt telkens weer de fijnzinnige programmatie van OLT Rivierenhof (Arenberg). Een fantastische…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.