LiveRecensies

Juicy @ Ancienne Belgique (AB Box): De indrukwekkende bevestiging

© Lucas Palmans

Vorige week verscheen het langverwachte debuutalbum van het Brusselse muzikale duo Juicy: MOBILE. We maakten kennis met een bijzonder intrigerend universum dat ons eens aanzet om na te denken en ons dan weer het ongewisse in stuurt. Kortom: een turbulente rit waarbij elektronische producties en organische klanken een strijd voeren om het evenwicht te bewaren. De release van MOBILE kon natuurlijk niet zomaar voorbij gaan en daarom vormde de AB gisteravond het toneel voor het feestje dat met zo’n eerste plaat gepaard gaat.

Vooraleer we Juicy aan het werk zien, voor het eerst met een eigen drager onder de arm en dus met een reële kans dat het merendeel van het publiek (een deel) van de liedjes kan meezingen, is het aan Tristan. Tristan kreeg de moeilijke opgave om de AB warm te maken, maar begint in een zo goed als lege zaal. Aan de muziek zal dat niet liggen, want de sensuele sfeer en mooie vocalen doen ons denken aan een wilde mix tussen Selah Sue en Sylvie Kreusch. Met een extravagante outfit (denk: witte beenwarmers met bont) en steeds overtuigendere danspasjes, probeert Tristan de AB in beweging te krijgen. Dat lijkt op vrijdagavond een bijna onmogelijke zaak want iedereen lijkt druk bezig met het bespreken van de afgelopen werkweek. Gaandeweg wordt het tempo opgevoerd met stevige beats die niet altijd goed tot uiting komen in de mix. Jammer, want het plaatje klopte wel. We zien Tristan dan ook graag nog eens terug in een betere setting. 

Er heerst behoorlijk wat onduidelijkheid in de zaal wanneer de lichten om klokslag 20.45 u. doven. De reden: het feit dat er twee podia opgesteld staan in de AB Box. Luttele seconden later begint de ene na de andere rij zich richting het kleinere podium te draaien, waar even later enkele muzikanten de avond in gang zetten. Wanneer Julie en Sasha vervolgens het podium betreden, is de trein echt vertrokken. Een uitgeklede versie van “You Don’t Have to Know” toont meteen de muzikaliteit van het duo. De piano wordt voor de gelegenheid vergezeld door dwarsfluit en strijkers, wat het geheel een veel ingetogener en puur geluid geeft. Nadat ook “Remain” op hetzelfde elan verdergaat, wordt duidelijk dat MOBILE live een compleet andere ervaring is dan de studioversie. Na het vierde liedje in intieme setting, het betoverend mooie “Fall Asleep” wordt het tijd om het grote podium te betreden. De muzikanten banen zich een weg door de aanwezigen terwijl een planeet geprojecteerd wordt boven het hoofdpodium. 

“Love When It’s Getting Bad” is als eerste aan de beurt en bewijst meteen dat er zich tussen Sasha en Julie een indrukwekkende muzikale dialoog afspeelt. De rap-gedeelten klinken live nog krachtiger en de chemie tussen de twee spat er dan ook van af. Zelden zien we een duo dat op dit punt in hun carrière al zo goed op elkaar afgestemd is. Dat gegeven wordt nogmaals kracht bijgezet op “Late Night”, waarin de snelle zang opbouwt naar een complete explosie, die de Ancienne Belgique ook in deze opstelling moeiteloos aan het dansen brengt. Waar het nummer op plaat al indruk wist te maken, krijgen we live de overtreffende trap daarvan te horen. Het is op dat punt dat we dan ook beseffen dat Juicy dit album gemaakt moet hebben met liveshows in het hoofd, want daar ligt duidelijk hun sterkte. De bijbehorende lichtshow tilt het geheel nog een trapje hoger waardoor we ons al gauw op de dansvloer begeven, al zou een waarschuwing voor epileptische aanvallen door de stroboscooplampen wel op zijn plaats zijn. 

Het is nog vroeg op de avond om je in de club te begeven, maar zo voelt het echter wel. Het fluisterende begin van “Treffles” moet al snel baan ruimen voor catchy klanken die steeds groter lijken te worden. Ook “Bug In” gaat stevig van start en lijkt hier en daar zelfs inspiratie uit hardrock of metal gehaald te hebben. De duistere, zware tonen nodigden uit tot een moshpit, maar helaas nam niemand het initiatief. Wij noteren alvast dat we volgende keer iets centraler gaan staan en zelf de touwtjes in handen nemen. Het contrast kan dan ook niet groter zijn wanneer “Bug It” opgevolgd wordt door “Truth”, een rustig nummer waarbij de gevreesde explosie uit blijft. Een moment van rust temidden van de drukte biedt zich aan in de vorm van het dromerige pianospel dat de melodie van de song vormt.

Al snel wordt duidelijk dat de liedjes live van hun compacte vorm ontdaan zijn en zo echt tot hun recht kunnen komen. Dat is niet alleen, maar wel vooral, het geval met de nummers op MOBILE. Zo krijgen we onder meer ook “Count Our Fingers Twice” te horen, waarmee bijna geschreeuwd wordt dat de AB zal dansen tot de laatste seconde. Niet dat dat een probleem blijkt, want de tijd raast voorbij. Tijdens een indrukwekkende bisronde, met eerst een ingetogen stuk waarbij in canon gezongen wordt, blijkt maar weer dat Julie en Sasha veel meer zijn dan twee r&b-prinsessen die toevallig dezelfde outfit aangetrokken hebben en er daardoor uitzien alsof ze zussen zijn. Een laatste keer worden alle remmen los gegooid op “Youth”, dat zich profileert als de uitgelezen afsluiter, de kers op de taart.

In de Ancienne Belgique zien we Juicy op volle kracht. Op hoogsteigen manier weten ze compacte liedjes om te toveren tot interessante creaties die je volledig weten in te palmen. Tussendoor wordt de ene energiebom na de andere op het publiek afgevuurd en staat het duo vol enthousiasme muziek te maken. Waar we beweerden dat het album eerder een totaalervaring was, is dat live des te meer het geval. Je weet dus wat je te doen staat deze zomer: dansen op Juicy op een of ander festival!

Facebook / Instagram

Related posts
LiveRecensies

Sons of Kemet @ Ancienne Belgique (AB): Subtropische fanfare

Terwijl drummer Tom Skinner het mooie weer maakt bij The Smile, zit Sons of Kemet niet stil om deze zomer concertzalen en…
InstagramLiveRecensies

Gary Clark Jr. @ Ancienne Belgique : Het verleden, het heden en de toekomst in één avond

Gary Clark Jr. wordt door velen de toekomst van de Texas Blues genoemd. Echter is hij veel meer dan dat, want naast…
InstagramLiveRecensies

Gary Numan @ Ancienne Belgique (AB): Breng eens 40 jaar muziek als een geheel

Kan je een eighties-artiest wel een oldie noemen als die sinds zijn bloeiperiode eigenlijk nooit gestopt is met muziek uitbrengen? Gary Numan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.