LiveRecensies

cleopatrick @ Ancienne Belgique (AB Club): Streling voor het trommelvlies

Sinds het succes van Royal Blood en Equal Idiots kijkt niemand nog raar op wanneer de beukende rockenergie van twee muzikanten volstaat om een hele zaal op te zwepen. Sommige bands kunnen die energie beter projecteren in een stampvolle clubzaal, waar de sfeer even intens als intiem is. Het Canadese duo cleopatrick is daar een schoolvoorbeeld van. Sinds 2016 brengen Ian Frazer en Luke Gruntz, die elkaar al vanaf de kleuterklas kennen, vlijmscherpe rock met een hoek af. Na jaren van singles was de komst van hun debuutalbum BUMMER het wachten meer dan waard. Ter promotie van dat album tourt het duo nog tot eind augustus met Pukkelpop en Reading & Leeds Festival als laatste haltes.

Het voorprogramma van Royal Blood spelen ze nog tot in mei, maar terwijl die andere band een fris en funky territorium verkent, creëert cleopatrick tijdens elke show een waar thuisgevoel met een set die Jan en alleman kan meebrullen. Die sfeer was in de AB Club sterk aanwezig, want hun mede Canadezen en tourpartners in Ready the Prince begaven zich als eerste op het podium. Hoewel dit trio uit Toronto op papier minder ervaren is, viel daar weinig van te merken. Zij brachten een ijzersterk rockgeluid met een groovy, experimenteel kantje. De voorste helft van het binnendruppelende publiek was helemaal mee met de atmosferische solo’s die Daniel Prada toverde op zijn PRS-gitaar. Die boden overigens zeker een meerwaarde in de gestructureerde chaos. Tijdens “Lightning” wist zanger-bassist Steve Deciantis ons te verwennen met een scream, die we op de studioversie niet eens te horen krijgen.

Iets minder dan een halfuur later was het de beurt aan cleopatrick. BUMMER kende negen van de tien aanwezigen natuurlijk al van voor tot achter. Daarom was het niet verwonderlijk dat het duo meteen een wending gaf aan hun doorsnee set. “Ok” is een nieuw nummer met hoge gitaarfeedback als inzet. Een goed begin is het halve werk en die uistpraak was hierop zeker van toepassing. We spotten zelfs enkele fans die luidkeels meezongen met het toch nog vrij onbekende refrein. De vocalen van Gruntz kwamen er pas echt door op “GOOD GRIEF”. Die plaat weerspiegelt een immense drang naar zweterige moshpits, headbangen en veel te plakkerige vloeren in een tijdperk zonder covid. Dat de band uitkeek naar dit moment, was dus meer dan duidelijk.

Het was cleopatricks eerste optreden in Brussel, al gaf Gruntz toe dat hij al een keer in de hoofdstad was geweest omwille van de zogenaamde Canadese hype rond Jupiler. Na een korte babbel met het publiek besloot het duo om hun gitaar- en drumwerk een niveau hoger te tillen. En dat draaide niet verkeerd uit, want “sanjake” leverde na wat aarzelen van het publiek toch de eerste moshpit op. Tijdens de breakdown van “NO SWEAT” sprong Gruntz zelf het publiek in, maar spelen en crowdsurfen gaan niet hand in hand. Drummer Ian Frazer had klaarblijkelijk ook zin om heel even te zweven op een tiental handen. Hij kon echter niets anders doen dan soms eens rechtstaan vanuit zijn stoel om het publiek aan te wakkeren.

‘Er is hier geen barricade, pas dus op!’, klonk het bij Gruntz terwijl hij goed besefte dat de eerste noten van “FAMILY VAN” de chaos alleen maar ophitsten. Het duo was in de juiste stemming en haalde alles uit de kast. De hiphoparrangementen van Frazer waren een perfecte match voor de met fuzz overladen gitaariffs. We zouden haast denken dat cleopatrick kort de overstap maakte naar shoegaze met die lading aan effecten en pedalen. Daarvoor klonk het geheel echter net iets te hevig en brutaal. “Zuck” volgde dan weer een heel ander parcours met een jazzy einde, en dat zonder het publiek te verliezen.

Gruntz vond plots dat het tijd was om het publiek zelf tot aan het plafond te krijgen. Dat regelde hij gemakkelijk met een geweldige vertolking van grote hit “hometown”. De zaal stopte tijdelijk met zingen om even plaats te maken voor het nabootsen van de riffs. Daar moest het duo wel om lachen. De show kende eigenlijk geen rustig moment, maar de overgang van het logge, Black Sabbath-achtige “doom” naar “2008” was een geslaagde tournure. Aan de ene kant was het een beetje ongemakkelijk om geen drums te horen, maar de stem van Gruntz vulde die leegte zo goed als volledig.

Het optreden kende ook enkele hoogtepunten waaronder de encore. Om af te sluiten nodigde het duo hun vrienden en collega’s van Ready the Prince uit op podium voor een cover van de Arctic Monkeys-hit “505”. Tijdens een kort instrumentaal stukje gaf cleopatrick een shout-out naar hun trouwe geluidstechnicus en tourgezel Guillaume. Hij kreeg de eer om helemaal tot aan de bar te surfen om daarna uit het zicht te verdwijnen. We hopen ten zeerste dat hij een jeton of twee op zak had.

Het jonge cleopatrick levert indrukwekkende (live)prestaties ter waarde van vier bandleden, en toch zijn ze met de helft minder. Hun stevige, in-your-facemomenten genereren zowel op als naast het podium tumult. Als Gruntz springt, doet het publiek dat ook. Hun minder stevige stukken klinken even geslaagd. En zelfs tijdens die ogenblikken waarin iets onvoorzien gebeurt, weet het duo waar het mee bezig is.

Facebook / Instagram / Twitter

Setlist:

Ok
GOOD GRIEF
NO SWEAT
the depths
sanjake
THE DRAKE
FAMILY VAN
WHY JULY
YA
Zuck
hometown
Doom/2008
bernard trigger
PEPPERS GHOST
Youth

505 (Arctic Monkeys-cover) (met Ready the Prince)

42 posts

About author
Donda > CLB
Articles
Related posts
LiveRecensies

Kaleo @ Ancienne Belgique (AB): Wisselvalligheid troef

IJsland is een relatief klein eiland met een gering aantal inwoners. Toch weet het een hele resem sterke muzikale acts voort te…
LiveRecensies

Public Service Broadcasting @ Ancienne Belgique (AB Club): In volle vlucht vooruit

In het interview dat we een paar maandjes terug voerden met J. Willgoose, Esq., de frontman van Public Service Broadcasting, vertelde hij…
LiveRecensies

Kokoroko @ Ancienne Belgique (AB): Met de ogen dicht

Als een band met een meer exotisch klinkende naam naar ons land komt, dan kan dat al eens een uitdraaien in een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.