FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Sabaton: ‘We nemen geen politieke of religieuze standpunten in met onze muziek’

© CPU – Stijn Verbruggen

Op 22 november waren we uitgenodigd voor de exclusieve luistersessie van The War To End All Wars, het tiende studioalbum van Sabaton. Samen met de internationale muziekpers was het verzamelen geblazen aan het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis te Brussel. Daar stond de persconferentie een ganse dag in het teken van heavy metal, geschiedenis en verbondenheid. Te midden van de talloze oorlogrekwisieten hadden we een fijn interview met gitarist Chris Rörland en drummer Hannes Van Dahl. Samen zitten ze nu tien jaar bij de Zweedse metalband en hebben ze al een pak verhalen op hun teller.

Hoe zouden jullie Sabaton over het algemeen beschrijven?

Hannes: Sabaton is een Zweedse metalband die gevormd is in 1999 en muziek maakt over historische oorlogsgebeurtenissen. De band neemt daarin geen politieke of religieuze standpunten. Het gaat enkel over de geschiedenis, maar dan in een heavymetaljasje.

The War To End All Wars is het tweede conceptalbum over WOI. Waar komt die uitgebreide fascinatie voor de Eerste Wereldoorlog vandaan?

Chris: We releaseten eerst The Great War (2019). Daarna vertrokken we op tournee en tegen dat we in Rusland zouden spelen, werd alles geannuleerd wegens corona. De tournee duurde maar enkele maanden. We hadden dus onvoldoende tijd om uitgebreid te touren en ons hele verhaal te delen met de fans. Naar ons gevoel kreeg The Great War te weinig kansen. Daardoor wilden we juist meer vertellen over WOI. Zo begonnen de ideeën te rijpen om meer nummers te schrijven over dat thema. Het is ook onmogelijk om alle ideeën kwijt te raken op één album.

Hannes: Het was inderdaad niet evident om alles in één keer uit te persen. Over het algemeen weten veel mensen ook gewoon veel meer over de Tweede Wereldoorlog.

Chris: Maar ze hebben niet dezelfde kennis over WOI.

Hannes: Mezelf inbegrepen, voor we begonnen te werken aan beide conceptalbums. Er bestaan heel veel geweldige verhalen die je elders niet hoort. Er zijn namelijk zoveel belangrijke gebeurtenissen die we zelfs niet kunnen verwerken op twee albums. De verhalen die je nu hoort, hebben we geselecteerd omdat we ze persoonlijk interessant vonden. Ze mochten gewoon niet ontbreken.

Het album eindigt met “Versailles”. Betekent dat ook het einde van WOI als thema voor toekomstige albums?

Chris: We zien wel. We kregen die vraag al eerder met de opmerking of het volgende album dan ook donkerder wordt. Hoe “Versailles” nu geïnterpreteerd moet worden, bepaalt de luisteraar.

Hannes: Het is moeilijk om dat nu te zeggen. We zijn momenteel volledig gefocust op The War to End All Wars. We weten het gewoon nog niet.

Welke track(s) willen jullie het liefst live spelen?

Chris: Ik zou graag “Hellfighters” willen spelen. Dat is nogal een gitaartechnisch nummer. Mijn favoriet nummer om naar te luisteren is dan weer “Dreadnought”. Dat nummer heeft een immens sterk refrein. Ik hou er enorm van omvergewaaid te worden. Het klinkt bijna als een vervolg op “The Attack of the Dead Men“.

Hannes: Live zou ik “Stormtroopers” willen spelen. Dat nummer klinkt als Sabaton anno 2022. Ik zou ook graag “The Unkillable Soldier” willen spelen. Dat is gewoon een goed nummer. Verder kijk ik uit naar de liveversie van “Sarajevo”. Zo’n nummer hebben we nog niet vaak geschreven.

Stel dat we konden teruggaan in de tijd, welke oorlog(en) hadden jullie dan willen zien als toeschouwer?

Hannes: Geen enkele. Ik zou in geen enkel oorlogsgebied willen zijn. Daarom ben ik ook zo blij dat onze generatie daar niet zo direct mee geconfronteerd wordt.

Chris: De gidsen vertelden ons vandaag verhalen over de loopgraven. Ze toonden ons ook historische archiefbeelden.

Hannes: Dat was wansmakelijk. We mogen heel blij zijn dat we hier nu gezellig kunnen praten en fantaseren over die verhalen. Je wilt echter niet weten hoe die verhalen zich daadwerkelijk afspeelden.

Zijn jullie nauw betrokken bij Sabaton History?

Chris: We zijn daar een kleine beetje bij betrokken. Dat zijn voornamelijk Joakim en Par omdat zij de geschiedenis het beste kennen. Voordat wij Sabaton vervoegden, wisten we nog niet zoveel als hen.

Hannes: Zij zijn de twee boekenwurmen van de band.

Chris: Zij schrijven ook alle teksten, de rest schrijft de muziek.

Komt de muziek dan na de teksten, of hoe verloopt jullie schrijfproces?

Chris: We schrijven eerst de muziek. De fans sturen telkens aanwijzingen en verhalen door van verschillende oorlogs- en tijdsperiodes. Daardoor hebben Par en Joakim bruikbare informatie op overschot. Joakim zegt dan soms dat hij eens een hard nummer wil maken. Dan doen we dat en kiezen zij het geschikte thema.

Hannes: Dat is soms lastig puzzelwerk. Negen op tien kansen komt de muziek eerst. Dat gebeurt spontaan. Maar voor “Christmas Truce” werd eerst een thema gekozen en kwam de muziek pas achteraf. Dat moet juist zitten. Dat gevoel zorgt er dan ook voor dat sommige verhalen de plaat niet kunnen halen omdat ze niet passen bij de muziek. We zouden “Christmas Truce” ook niet kunnen maken voor een ander album, omdat het nu exact past binnen het concept van de huidige release. Kerstmis is een eenmalig evenement. Voor zoiets moeten we extra ons best doen om het spontaan te doen werken.

Violiste Tina Gua heeft een feature op Steel Commanders en vervoegde jullie bij The Great Tour. Bestaat de kans dat ze later wordt toegevoegd aan de band?

Chris: Neen, alleszins niet als vast bandlid. Ze doet veel grotere dingen dan wij. Ik zou haar graag bij ons willen hebben.

Hannes: Ja, ze is een zeer getalenteerde vrouw, maar heeft een overvolle agenda.

Dat terzijde wordt elke Sabaton-show niet alleen in België, maar ook in het buitenland productioneel groter. Zien jullie jezelf ooit spelen in voetbalstadia?

Chris: Wie weet… We hopen van wel. Dat zou heel fijn zijn. Ik vind het persoonlijk geweldig om festivals te headlinen en zo’n mensenmassa te entertainen. Het is wel zo dat je tegelijk ook deels het directe contact verliest. Hoe groter onze shows en speelplekken worden, des te groter ook de afstand tussen ons en het publiek. Als je in kleinere zalen speelt voor 1.000 à 5.000 mensen, kan je hen in de ogen kijken en beseffen ze ook dat je effectief naar hen kijkt. Dan worden ze gelukkig. Daar hou ik van.

Zijn jullie doorheen de jaren gemakkelijk gewend geraakt aan het tweejarenplan van een plaat opnemen en touren? Het lijkt nooit te stoppen.

Chris: Het stopt ook nooit. We doen dit 24 op 7.

Hannes: Toen we Sabaton vervoegden, wisten we dat wel op voorhand. Chris speelde voordien bij Nocturnal Rites en ik bij Evergrey. We waren het tourleven al gewoon.

Over tournees en festivals gesproken. Hoe verlopen jullie voorbereidingen voor Sabaton Open Air?

Chris: Als de omstandigheden het toelaten, kan het zeker doorgaan.

Hannes: De voorbereidingen lopen goed. In welke mate corona ook aanwezig is, het festival staat op onze planning. We kijken er met volle moed naar uit.

Hoe bepalen jullie als band de line-up?

Chris: Daar is niemand van ons zo hard mee bezig. Joakim en Par hebben er wel zicht op, maar doen het boekingswerk allang niet meer zelf.

Hannes: Als we bij het uitgaan bands zien die we leuk vinden, proberen we die wel een plaats te geven op ons festival. We laten ons daar ook in adviseren door goede vrienden.

Wat zouden jullie nog willen bereiken met Sabaton?

Chris: Ik zou graag eens willen spelen in IJsland. Ik ben daar nog nooit geweest. Qua doelen… Iedereen wil de grootste band ter wereld zijn. Dat kan ook hard zijn. We willen dit blijven doen zolang het kan. We willen de band groter maken, goede nummers uitbrengen… Uiteraard wil ik ons op dezelfde line-ups zien blijven staan als Iron Maiden en Metallica, maar zij gaan al zoveel jaren mee. Daar streven we naar.

Hannes: Het worden interessante tijden. Zolang we dit nog kunnen doen en ervan kunnen genieten, dan zijn we al een heel eind ver. Dat is het langetermijnplan. Nu zie je soms bands spelen waarbij je kan zien dat ze het niet meer leuk vinden. Dan moet je als band stoppen. Als ik een ticket koop voor een groep, dan wil ik een groep zien die ervoor gaat en zich amuseert. Wat wij nu moeten doen, is goede muziek maken en daarvan genieten.

Wat zijn dan tot nu toe jullie fijnste herinneringen?

Chris: Op tournee gaan met Iron Maiden. Dat is mijn favoriete band ter wereld. We mochten hen ontmoeten en iedereen was zo vriendelijk. Dat was een persoonlijk hoogtepunt. Mijn tweede hoogtepunt is onze headlineshow op Wacken Open Air 2019 waar we speelden op beide mainstages. Dat was verbluffend.

Hannes: Ik heb eerlijk gezegd zoveel fijne herinneringen… Ik vond headlinen op Sweden Rock Festival 2016 zeer speciaal voor ons. Wacken ook. Dat was het festival waar we allemaal van droomden om er ooit te kunnen spelen, ook al was maar het in de kleinste hoek van het festivalterrein. Mijn vijftienjarige ik sprong een gat in de lucht als die dat nieuws zou vernemen.

Wat kunnen we ten slotte verwachten van The Tour To End All Tours?

Hannes: De fans mogen zich verwachten aan veel zaken. We steken er enorm veel moeite en tijd in om iedere keer alles beter te doen werken.

Chris: Zeker nu, omdat we al twee jaar niet meer op tournee zijn geweest. De Europese tournee wordt een knalfestijn.

Sabatons passage in het Sportpaleis, initieel voorzien op 24 maart, is uitgesteld naar 2023. De concrete datum, en of Lordi en The Hu de supportacts blijven, is nog niet bekend. De powermetalband sluit Graspop af op zondag 19 juni. Er zijn enkel nog dagtickets voor vrijdag beschikbaar, al is de kans groot dat er voor zondag wel wat tickets te vinden zullen zijn op Ticketswap door de headlinerswissel met Aerosmith.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Sabaton @ Graspop Metal Meeting 2022: Kleine jongens worden groot

In de kiemen van Graspop heeft het Zweedse Sabaton zich al vanaf het debuut Primo Victoria kunnen ontwikkelen tot hoofdafsluiter. Je moet…
FeaturesFestivalnieuws

Voorbeschouwing Graspop Metal Meeting 2022: Van oude krakers naar jonge smakers

Na Core en Unwind Festival maakt België zich klaar voor een fantastische festivalzomer. Voor het stevigere werk zakken we deze week voor…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Sabaton - The War to End All Wars (★★★★): Oorlog is geen kinderspel

Sinds “War Pigs” van Black Sabbath is oorlogsvoering onlosmakelijk verbonden aan metalmuziek. Dertig jaar na de release van “War Pigs”, besloten twee…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.