InstagramLiveRecensies

Stromae @ Paleis 12: Klaar voor werelddominantie!

© Lydie Bonhomme

22 februari 2022, een palindroomdag, maar ook Stromae die na iets meer dan zes jaar eindelijk nog eens op een podium stond voor een eigen optreden. Enkele maanden geleden vierde de Belgische trots onverwachts zijn grootse terugkeer met “Santé”, een nummer dat na amper een dag meteen op één stond in België en Frankrijk. Begin dit jaar verraste Stromae dan weer door tijdens een nieuwsuitzending op de Franse zender TF1 de laatste vraag van het nieuwsanker te beantwoorden met zijn single “L’enfer“. Een ferme stunt waarmee de Brusselaar de wereldpers haalde, maar ook zijn licht liet schijnen over de moeilijke periode na zijn laatste optredens in 2015. Gisteren werd zijn comeback eindelijk ook live kracht bijgezet met een avant-première van zijn gloednieuwe liveshow. Ruim tienduizend uitzinnige gelukkigen werden in Paleis 12 getrakteerd op een visueel en muzikaal spektakel, waarbij kosten noch moeite werd gespaard.

Rond de terugkeer van Stromae was er de laatste maanden heel wat te doen en dat merkte je ook aan de verwachting die er rond de eerste van drie avant-premières (morgen nog eentje in Parijs en zondag in Amsterdam) hing. De gezonde spanning was dan ook te snijden toen de wijzers van de klok richting half negen begon te neigen. Om twintig voor negen dimden uiteindelijk de lichten en werden we voor het eerst meegesleept in wat het nieuw geanimeerd Stromae-universum bleek te zijn. Na een korte video van enkele minuten dreunde er dan ook eindelijk, onder luid gejoel, nieuwe muziek door de speakers.

© Lydie Bonhomme

“Invaincu” bleek de gedroomde opener te zijn en blies met zijn grootse en triomfantelijke geluiden al na het eerste refrein iedereen omver. Een binnenkomer van jewelste met andere woorden, waar iedereen heel enthousiast op reageerde. Dat enthousiasme bleef overigens makkelijk behouden bij een andere nieuwe: “Fils de joie”. Een nummer waarin Stromae wat kritischer uit de hoek wist te komen. Het dansbare geraamte leidde misschien even af van de boodschap, maar inhoudelijk was dit toch wel een van de meest overtuigende nieuwe nummers die de revue passeerden.

Wie hoopte op wat oude nummers, moest gisteren gelukkig niet lang wachten, want met “Tous les mêmes” trakteerde de Brusselaar en zijn vier muzikanten (trouwens Kraftwerk-gewijs achter Stromae opgesteld) de menigte op een eerste meezinger. De reactie liet niet lang op zich wachten en een zee van duizenden stemmen galmde door de arena. Van zijn vorige plaat passeerde trouwens ook de verborgen parel “Quand c’est?”, een nummer dat in de nieuwe liveshow visueel erg sterk werd onderbouwd.

© Lydie Bonhomme

Het visuele gedeelte van de show kleurde trouwens voor een groot deel in de tricolore. Voor de visuals werkte Mosaert bijvoorbeeld samen met nWave Productions, een Brusselse filmstudio met een specialisatie in animatiefilmpjes. Een geanimeerd figuur van Stromae leerde ons zo in een handomdraai de danspasjes van de single “Santé”. Niet alleen een ludieke keuze, want zo bleek het ook een goede ijsbreker om het publiek al snel in beweging te krijgen. Het spectaculairste aan de productie waren echter de led-schermen die door robots steeds weer van positie veranderden. Dat zorgde ervoor dat elk nummer in de passende setting gebracht kon worden met de juiste special effects. Dan eens was het wat intiemer, om dan in enkele seconden weer groots en pompeus te kunnen schitteren. Vooral tijdens “L’enfer” zag je de omvang en capaciteit van de indrukwekkende productie heel goed, met minutieus getimede bewegingen van de robots. Grote pluim voor heel het team!

Spelen voor een albumrelease betekende ook dat we heel wat nieuw materiaal te horen kregen. Het tweeluik “Mauvaise journée” en “Bonne journée” was zo een verrassende combo die voor een leuke dynamiek in de set zorgde. Het eerstgenoemde nummer was redelijk rustig en bracht Stromae al hangend in een rijdende(!) zetel. “Mauvaise journée” geeft het gevoel weer dat de maestro had van al het thuis zitten tijdens de lockdown en dat alle dagen op elkaar leken, een onderwerp dat voor iedereen o zo herkenbaar is. Het contrast met “Bonne journée” kon dan ook haast niet groter zijn met de opbeurende klanken en een rappende Stromae. Voor de sfeer kon dat laatste nummer zeker tellen aan de vele dansende mensen lichamen te zien en met een hoog hitpotentieel zien we “Bonne journée” het deze zomer vanzelfsprekend goed doen.

© Lydie Bonhomme

Aan gekende hits ontbrak het gisteren tijdens de avant-première niet en dat was maar goed ook! “Papaoutai” bleek nog altijd de gedoodverfde favoriet, die massaal werd meegezongen en nog steeds even heerlijk muzikaal werd uitgesponnen door de vier straffe muzikanten achter Stromae. De Afrikaans geïnspireerde outro verleidde Stromae tot een paar uitbundige dansmoves en wij volgden natuurlijk met veel plezier. Wat minder dansbaar, maar minstens even energetisch meegezongen, was “Formidable”. Alleen al het pianoriedeltje werd op luid applaus onthaald en zorgde zelfs even voor een nostalgische opwelling. Vocaal bleek Stromae in ieder geval beter en beter te worden door de afname van de zenuwen en dat was tijdens “Formidable” duidelijk hoorbaar.

Als klap op de vuurpijl werd het slotoffensief nog ingezet met zijn grote doorbraakhit “Alors on Danse” dat de Paleis 12 omtoverde in een groots danspaleis. Het onnodige TikTok-intermezzo was een klein minpuntje en hier en daar zat de timing niet goed, maar aan de euforie deed dat gelukkig geen afbreuk.

© Lydie Bonhomme

Het uur vloog voorbij en voor we het goed en wel beseften, zat het optreden er alweer bijna op. Met het a capella gebrachte bisnummer “Mon Amour” sloot het vijftal de avond in schoonheid, en net zoals het begon (met een nieuw nummer), af. Zowel voor Stromae als het publiek was het uiteindelijk een blij weerzien, dat na al die jaren toch weer snel heel vertrouwd aanvoelde. Hier en daar miste de show misschien nog wat cohesie, maar dat zien we tegen zijn uitgebreide zomertour helemaal goed komen. We onthouden van zijn eerste show van de Multitude-tour vooral dat Stromae met deze productie en deze vorm internationaal nog hogere toppen zal scheren, en de maatstaf voor heel wat tourende grootheden nog wat hoger heeft gelegd. Laat Multitude maar komen!

Deze zomer is Stromae te zien op Werchter Boutique (op 19 juni) en op Les Ardentes (op 10 juli). In het voorjaar van 2023 speelt de Brusselaar maar liefst zes shows in Paleis 12, waarvoor enkel nog voor de drie shows in juni nog een beperkt aantal tickets te verkrijgen zijn. Op 4 maart verschijnt zijn langverwachte album Multitude.

Setlist:

Invaincu
Fils de joie
Tous les mêmes
quand c’est?
Mauvaise journée
Bonne journée
Papaoutai
Formidable
L’enfer
Santé

Alors on danse

Mon amour (a capella)

2034 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Altın Gün @ Ancienne Belgique: Zwoel afscheidsfeestje

De Anatolische pyschedelische rockformatie Altın Gün was gisteren opnieuw in het land. Het zestal dat voor 4/6 bestaat uit Nederlandse muzikanten en…
InstagramLiveRecensies

Mother Mother @ Ancienne Belgique (AB): Op moeders wijze

Mother Mother verkeert volop in de renaissance van haar carrière. Lange tijd was de band weggedeemsterd in de (even grofweg geformuleerd) onbeduidendheid…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.