Ayco Duyster
Favoriete album(s) van 2021: Low – Hey What en Mogwai – As The Love Continues
Favoriete single(s) van 2021: Gabriels – “Blame”
Favoriete concert(en) van 2021: duysterfestival in de Handelsbeurs (Gent) en Balthazar in Lessines
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Amyl and the Sniffers – “Hertz”
- Silk Sonic – “Skate”
- Emma Ruth Rundle – “Return”
Favoriete ontdekking van 2021: King Hannah
Mooiste artwork van 2021: Cassandra Jenkins – An Overview on Phenomenal Nature
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: King Hannah
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: The Haunted Youth
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Adele op vinyl
- Underrated: Springtime
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Dat we niet te snel mogen juichen, want ik heb nog steeds ongebruikte concerttickets uit 2020 liggen.
Music Mania Gent
Favoriete album(s) van 2021:
BE:
- L. Jacobs – Enthusiasm
- Björn Eriksson – The Easywood Killer
- The Colorist Orchestra & Howe Gelb – Not On The Map
- Reinhard Vanbergen – Reinhard & Reinhard
- Nala Sinephro – Space 1.8
- De Beren Gieren – Less Is Endless
- Merope – Salos
- Mattias De Craene – Patterns For (A) Film
- Gabriel Rios – Flore
- Sylvie Kreusch – Montbray
INT:
- Prins Emanuel – Vhassal
- Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert
- Tirzah – Colourgrade
- Low – Hey What
- Dry Cleaning – New Long Leg
- Madlib & Four Tet – Sound Ancestors
- Viagra Boys – Welfare Jazz
- Darkside – Spiral
- Squid – Bright Green Field
- Vanishing Twin – Ookii Gekkou
- Floating Points, Pharoah Sanders & LSO – Promises
- Mogwai – As The Love Continues
- Altin Gün – Yol
- Black Country, New Road – For The First Time
- Joy Orbison – Still Slipping Vol. 1
Favoriete single(s) van 2021: Charlotte Adigéry & Bolis Pupul – “Thank You”
Favoriete concert(en) van 2021: Music Mania Showcase Sylvie Kreusch in de Charlatan, Gent
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: John Carroll Kirby – “Mystic Brine”
Mooiste artwork van 2021: STIKSTOF – FAMILIE BOVEN ALLES
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Gabriels (duh!), King Hannah en Wet Leg
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Charlotte Adigéry & Bolis Pupul en Ramkot
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: It’s been another crazy year littered with Covid related misery, vinyl shortages, releases being delayed, postponed, withdrawn and whatnot… Nonetheless it’s also been a year filled with wonderful and beautiful artists and their music. We did our utter best to select those records that made a difference, made us smile, made us feel safe, made us dance with exhilaration, made us laugh or made us cry at their sheer beauty. These releases reflect who we are, what we stand for, and ultimately that is championing music, any genre, any style, music that comes from the heart.
Thibault Vander Donckt (On The Level)
Favoriete album(s) van 2021:
- Shannon Lay – Geist
- David Numwami – Numwami World
- Nala Sinephro – Space 1.8
- Rose City Band – Earth Trip
- Arooj Aftab – Vulture Prince
- John Carrol Kirby – Septet
- Juan Wauters – Real Life Situations
- Floating Points & Pharoah Sanders – Promises
- De Beren Gieren – Less is Endless
- The Beatles – Let It Be (Super Deluxe)
- Buck Meek – Two Saviors
- Mdou Moctoar – Afrique Victime
- Homeshake – Under the Weather
- Mapache – 3
- Vanishing Twin – Ookii
Favoriete single(s) van 2021:
- Madou – “Ronquières”
- Frankie Traandruppel – “Charade”
- Connan Mockasin – “K is For Klassical”
- Kloothommel – “Ravenala”
- Pascal Deweze – “Mountains Are Still Mountains”
- Andy Shauf – “Jaywalker”
- Schreel Van De Velde – “Dolfijn”
- Jeff Tweedy – “C’mon America”
- Dana Gavinski – “Letting Go”
- Elias – “Achilles”
- Cate Le Bon – “Moderation”
- Condore – “This Night”
- Homeshake – “Passenger Seat”
- Holy Hive – “Ain’t That The Way”
- Helado Negro – “Wake Up Tomorrow” (feat. Kacy Hill)
- Beach House – “One Twice Melody”
- Grouper – “Unclean Mind”
- Hand Habbits – “No Difference”
- Kevin Morby – “I Hear You Calling”
- Big Thief – “Change”
- Robbing Millions – “Wild”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Camille Camille in de Rotonde, Botanique
- PAARD. in de Ancienne Belgique
- Lander & Adriaan in Theresia, Gent
- Dans Dans op Boomtown, Gent
- Nordmann in het Wilde Westen, Kortrijk
- Spinvis in De Roma
- Dijf Sanders op Gent Jazz
- Pauwel in De Handelsbeurs, Gent
- STUFF op Gent Jazz
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Juan Wauters – “Real” (feat. Mac DeMarco)
Favoriete ontdekking van 2021: Nala Sinephro en Ed Askew
Mooiste artwork van 2021: Hand Habits – Clean Air
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Lewsberg, Molly Lewis, Tenci, Sessa…
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Camille Camille, JAKOMO, Vito, PAARD., David Numwami, Pauwel, Whorses, BLUAI…
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Studio Brussel
- Underrated: Radio 1
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: De rijksten zullen (bijna) altijd winnen!
Mich Decruyenaere (Wilde Westen)
Favoriete album(s) van 2021: Ik heb in tegenstelling tot vorig jaar vooral veel naar oude muziek geluisterd, maar hier toch een greep:
- Wiegedood – There’s Always Blood At The End of the Road
- Whispering Sons – Several Others
- Frankie Traandruppel – Asbestos Eye Candy
- Nala Sinephro – Space 1.8
- S.H.I.T – Hidden In Eternity / Eraser 7″
- Siem Reap – Now What?
- Behavior & Mayako – Free World
- John Dwyer – Witch Egg
- Low – Hey What
- The Bug – Fire
- Ty Segall – Harmonizer
- Aarooj Aftab – Vulture Prince
- Tyler, The Creator – CALL ME IF YOU GET LOST
- Floating Points & Pharaoh Sanders – Promises
- Qlowski – Quale Futuro?
- EXEK – BIASED ADVICE
- Blue Chemise – Flower Studies
Favoriete single(s) van 2021: Frankie Traandruppel – “Tug-O-War”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Frankie Traandruppel op het dak van De Kreun
- Nordmann op het dak van De Kreun
- Freddie & The Vangrails in The Pit’s
- Wiegedood, Leal Neale, Shannon Lay, Girls in Synthesis en Dans Dans op Sonic City
- BEAK @ Leffingeleuren
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Wiegedood – “FN Scar 16”
Favoriete ontdekking van 2021: De Marokkaanse punkband Taqbir
Mooiste artwork van 2021: Alles op het Analog Africa label
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Qlowski, Regressive Left, Yard Act en Shannon Lay
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Siem Reap – alles waar Gilles Demolder aankomt verandert in puur goud
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Imagine Dragons (serieus, dat blijft maar duren … zelden zo’n bagger gehoord)
- Underrated: Frankie Traandruppel
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Dat ’t een absoluut KUTjaar was voor live muziek.
Elise Platteau (V2 Records)
Favoriete album(s) van 2021:
- Black Country, New Road – For The First Time
- DARKSIDE – Spiral
- Dry Cleaning – New Long Leg
- Iceage – Seek Shelter
- Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert
- Madlib – Sound Ancestors
- Nala Sinephro – Space 1.8
- Snail Mail – Valentine
- Squid – Bright Green Field
- Tirzah – Colourgrade
Favoriete single(s) van 2021:
- Beach House – “Once Twice Melody”
- Big Thief – “Little Things”
- Gabriels – “Blame”
- Jordan Rakei – “Family”
- Little Simz – “Woman”
- Maple Glider – “Friend”
- Sorry – “Cigarette Packet”
- Squid – “Narrator”
- Tirzah – “Sink In”
- Wet Let – “Chaise Longue”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Charlotte Adigéry op Botaniek Live
- Nordmann in De Roma
- Squid in de Botanique
- Viagra Boys in Trix
- Whispering Sons op Werchter Parklife
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Little Simz – “Introvert”
- Sylvie Kreusch – “Let It All Burn”
- Wet Leg – “Chaise Longue”
Favoriete ontdekking van 2021: Wet Leg
Mooiste artwork van 2021:
- Bicep – Isles
- black midi – Cavalcade
- Indigo De Souza – Any Shape You Take
- Sylvie Kreusch – Montbray
- Weezer – OK Human
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Oli XL, The Golden Dregs en Wu-Lu
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Aili, Kids With Buns en The Haunted Youth
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Adele en Silk Sonic
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Dat er echt mensen waren die albums in shuffle beluisterden!
Adrien Vervekken (Warner Music)
Favoriete album(s) van 2021:
- Fred Again.. – Actual Life (April 14 – December 17 2020)
- Wolf Alice – Blue Weekend
- Celeste – Not Your Muse
Favoriete single(s) van 2021:
- The War On Drugs – “I Don’t Live Here Anymore”
- Silk Sonic – “Leave The Door Open”
- Fred Again.. – “Marea (We’ve Lost Dancing)”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Charles in de Botanique (Rotonde)
- Mustii in de AB Club
- Løyd in de AB Club
Favoriete muziekvideo(s) van 2021: Little Simz – “Introvert”
Favoriete ontdekking van 2021: Fred Again..
Mooiste artwork van 2021: Kanye West – Donda
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Griff, Benson Boone en PLANET
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Rori, Ola en Løyd
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Billie Eilish – Happier Than Ever
- Underrated: FINNEAS – Optimist
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: What Comes Next Will Be Marvellous
Giuseppe Tresonie (Bassick Music Group)
Favoriete album(s) van 2021: Chuki Beats – INSIDEOUT
Favoriete single(s) van 2021:
- Froukje – “Niets tussen”
- O S K I – “Falling”
- IMANU, The Caracal Project, Leotrix – “Gaspin 4 Air”
- Bru-C – “Mesmerised”
Favoriete concert(en) van 2021: De O S K I-show in Trix was écht mind-blowing, maar dat gaan we niet laten meetellen omdat dat mijn eigen winkel is. Ik denk dat Froukje in AB me het meeste wauw-gevoel heeft gegeven, maar ik vond Emma Bale in Het Depot, Bazart in Lotto Arena en Charles in Botanique ook heel vet!
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Luka – “Not Too Late”; eentje van ons, prachtig tot leven gebracht door Twan Brooks
- The Kid LAROI & Justin Bieber – “Stay”: Volgens mij de song van het jaar, niet?
Favoriete ontdekking van 2021: Ik val in herhaling… Froukje
Mooiste artwork van 2021: Oscar and the Wolf – The Shimmer
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Ik val in herhaling… Froukje
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Luka en O S K I komen beiden met een ep/album naar buiten in 2022. Heel trots op beiden
Overrated en/of underrated in 2021: Alonso, zwaar underrated
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Hoh, het was een beetje een rollercoaster hé. We hadden veel hoop, maar dan bleek dat corona toch nog geen zin had om te vertrekken. Ik moet wel zeggen: het voelde heel goed om terug onder de mensen te mogen komen en concerten bij te wonen.
Manou Maerten & Domien Cnockart (Durbuy Music)
Favoriete album(s) van 2021:
- James Blake – Friends That Break Your Heart
- Erika de Casier – Sensational
- Leo Nocta – Bleu Minuit
Favoriete single(s) van 2021:
- Polo & Pan en Channel Tres – “Tunnel”
- PinkPantheress – ‘Just for me”
Favoriete concert(en) van 2021:
- Echt! op Fifty Lab
- Tukan op Fifty Lab
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Erika de Casier – “Busy (slideshow)”
- Charlotte Adigéry & Bolis Pupul – “Thank You”
Favoriete ontdekking van 2021: Biscits, IMAINA
Mooiste artwork van 2021: Sylvie Kreusch – Montbray, Claire Laffut – Bleu
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Erika de Casier, Gabriels
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Luka Cruysberghs
Overrated en/of underrated in 2021:
- Underrated: Noga Erez
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: De onoverwinnelijke kracht van muziek.
Larissa Roose (NRJ)
Favoriete album(s) van 2021:
- Angèle – Nonante-Cinq
- Little Simz – Sometimes I Might Be Introvert
- Arlo Parks – Collapsed in Sunbeams
- Silk Sonic – An Evening With Silk Sonic
Favoriete single(s) van 2021:
- Channel Tres, VanJess en Kito – “Recap”
- Damso – “911”
- Peet – “Out”
- Angèle – “Bruxelles je t’aime”
- Little Simz – “Woman”
- Silk Sonic – “Skate”
- Jungle – “Keep Moving”
- Doja Cat – “Woman”
- Antoon – “Hyperventilatie”
Favoriete concert(en) van 2021: Compact Disk Dummies in Kopenhagen
Favoriete muziekvideo(s) van 2021:
- Angèle & Damso – “Démons”
- Angèle – “Bruxelles je t’aime'”
- Rosalia & The Weeknd – “La Fama”
- Silk Sonic –> alle video’s
- Lil Nas X – “Montero”
Favoriete ontdekking van 2021: Silk Sonic
Mooiste artwork van 2021: Oscar and The Wolf – The Shimmer
Internationale act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Meau, Rosalia, Mahalia, Jorja Smith en Antoon
Belgische act(s) die we in 2022 in de gaten moeten houden: Doria D, Lous & The Yakuza, Frenetik, OSKI, Grace, Pommelien Thijs en Maksim Stojanac
Overrated en/of underrated in 2021:
- Overrated: Taylor Swift & Lana Del Rey (sorry aan de haters)
- Underrated: concerten & festivals, meer genieten als het mag & kan
Wat ik uit muziekjaar 2021 zal onthouden: Als je denkt dat bepaalde artiesten niet meer gaan terugkomen, think again!! Kijk naar Stromae & Adele. Chance! En wat ik nog ga onthouden: mijn zaligste ervaring NRJ Music Awards in Cannes!