InstagramInterviews

Maak kennis met de finalisten van Sound Track Brussel!

Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten Noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen om het aantal kandidaten die strijden om de titel van Sound Track 2021 te reduceren van 136 naar 45. De finalisten zijn met andere woorden gekend bij de jury, maar klinken bij het grote publiek misschien nog wat wazig in de oren. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op 18 en 19 december afzakt naar een provinciale finale weet wie er precies op het podium staat, hebben wij alle bands aan de tand gevoeld met dezelfde zes vragen. Op die manier kan je elke finalist dus wat beter leren kennen, en misschien nog belangrijker, weten wat er je te wachten staat op het podium.

Op zondag 19 december vindt de Brusselse finale plaats in de legendarische Ancienne Belgique, met op het podium (in alfabetische volgorde) AJDA, Indigo Mango, KAU Trio., Mek’dr’dr, OHNA en Ysmé. Stuk voor stuk sterke kandidaten, die aan het einde van de avond zich mogelijks mogen kronen tot Sound Track van 2021.

De link naar het Facebook-evenement vind je hier.

ADJA

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Zingen, net zoals schrijven en theater maken, is een vorm van expressie die ik van jongs af aan nodig had om het leven rondom mij te verteren. Als kind liep ik rond met een draagbare cassetterecorder en microfoon, om mensen te interviewen en vervolgens te zingen wat ze me vertelden. Ik was steeds op zoek naar wat het betekende om een diepe connectie met mensen te voelen.

Gaandeweg heb ik geleerd dat die connectie begint bij jezelf kennen. Zingen, oftewel ‘de wereld verklanken’, is dus iets wat ik al heel lang doe. Muziek componeren is echter relatief nieuw, iets waarin ik me de laatste jaren stapsgewijs ontplooi: aangezien ik allerlei dingen tegelijkertijd wil doen – muziek maken, maar ook theater maken en schrijven – duurt het soms iets langer vooraleer de zaken concreet worden. Daartegenover krijg ik een kruisbestuiving tussen theater, muziek, performance, schrijven, spoken word enzovoort, die ik heel spannend vind.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Ergens tussen r&b, jazz en neo-soul, mét hiphop-grooves. Ik ben me ervan bewust dat mijn sound nog niet volledig is uitgepuurd. Mijn nummers kunnen soms stijlgewijs van elkaar verschillen, maar wat ze verbindt, is het feit dat ik ze allemaal heb geschreven. Enkele aspecten zal je dus altijd terugvinden, zoals atypische melodielijnen, omdat ik hou van Joni Mitchell en Nai Palm. Uitgebreide r&b-runs en gospel-vibes, omdat D’Angelo en Destiny’s Child in mijn bloed zit als 90’s kid. Soulquarian grooves, omdat Erykah Badu bijna altijd aanwezig is als ik sta te koken. Last but not least, de zondagmix van mijn moeder: afro-Cubaanse en Latijns-Amerikaanse muziek zoals Buena Vista Social Club, Los Zafiros en Orchestra Baobab, maar ook Boudewijn De Groot.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Meestal voel ik de behoefte om via muziek (en theater) mezelf een kader te bieden voor emotionele, mentale en spirituele processen. In plaats van de dingen enkel intern te beleven – in mijn hoofd, in mijn hart – probeer ik ze de wereld in te zetten, om het daarna los te kunnen laten. Ik hoop tegelijkertijd iets gelijkaardigs te kunnen doen voor de toeschouwer of luisteraar – al zullen die processen anders zijn voor elk individu.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Wel, in de eerste plaats door samen te werken met mijn band! Deze is pril in bestaan, maar bestaat uit een mooie groep mensen die voeling hebben met wat ik heb geschreven en bijgevolg de muziek leven inblazen met hun eigen energie, hun eigen wezen. Waar dit project nu behoefte aan heeft, is de nummers te kunnen spelen als band – niet enkel ik, alleen op mijn kamer. Het mag dan wel een soloproject zijn, muziek is geen individueel gegeven en ik ben enorm dankbaar voor de mensen die mij ondersteunen en het geheel mee manifesteren.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik zie werkelijk geen van alle bands als concurrentie, vanwege het feit dat tijdens de vorige rondes elke band met zo’n andere sound kwam, dat het een heel moeilijke opdracht wordt om te zeggen wie betere muziek maakt. In de meeste gevallen is het appels met peren vergelijken, denk ik. Veel hangt af van smaak. Dat gezegd zijnde, denk ik dat de bands die al enkele jaren bestaan een stuk beter kunnen inspelen op elkaar. Daar tegenover is het groeipotentieel van een nieuwe band nog heel groot, wat ook een pluspunt is.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
In de nabije toekomst wil ik mijn ep uitbrengen. Dit zal ergens in mei 2022 plaatsvinden, in combinatie met een interdisciplinaire theaterperformance, waarin zang, dans en spoken word versmelten. Eveneens werk ik aan een videoproject in de vorm van een drieluik: drie videoclips die samen een kortfilm vormen. In de iets verdere toekomst zou ik graag een droom verwezenlijken die ik al jaren meedraag: een bus ombouwen naar een music-studio-on-wheels en tiny house, om rond te rijden in mijn bus en andere artiesten een soort reizende residentie aan te bieden. Ik zou van land naar land gaan, het dagdagelijkse ritme documenteren en in samenwerking met deze artiesten concerten opnemen, zoals de Tiny Desk concerts, maar dan vanuit een bus.

Indigo Mango

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Op een blauwe maandag staat Jordan Dressen te zingen in de toiletten van de AB, als twee meisjes hem vragen om dat de week daarop op hun huisfeestje te herhalen. Jordan, leadzanger en drummer, wordt voor de gelegenheid bijgestaan door een aantal muzikanten en Indigo Mango ziet het levenslicht.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
De soul kitchen die Brussel kent, afgewerkt met wat eighties funk en hedendaagse popsaus.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Het Brusselse nachtleven, de vrouwtjes en de wetenschap van het onbekende.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
We vinden deze kans de ideale gelegenheid om de volgende stappen te zetten en we gaan op twee residenties: eentje om aan onze sound op het podium te werken, de andere om een knallende lichtshow in elkaar te steken met Rowan Van Hoef en Viktor Budo. Ook gaan we eindelijk aan de slag met het visuele en kijken we hoe we er op het podium uit kunnen springen op vlak van fashion design met An-Sophie D’helft. De tijd is aangebroken om de hele band en de hele show naar boven te liften, en voor de peper die Sound Track in ons gat steekt, zijn we ze dan ook heel dankbaar.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
ONHA en KAU. Trio zijn we persoonlijk zot van. Als concurrenten bekijken we ze niet echt, want met vele muzikanten staan we ook nauw in contact: de Brusselse muziekscene is niet heel groot, maar wel familiaal en dan zie je ook geregeld dezelfde gezichten terug. Ook kennen we veel leuke namen die in de finale staan via ons zijproject, de Speak Easy sessions.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Het najaar gaan we gebruiken om voor de laatste keren onze ep van vorig jaar te verdedigen. Zoals voor velen was dit niet altijd een evidentie, daar onze vriend corona bleef aankloppen. Die bladzijde is omgedraaid en de komende maanden staan toch vooral in het teken van het werken aan onze eerste plaat. Een residentie in de Volta zit er eventueel aan te komen, een plaats die voor veel inspiratie en kennismakingen zorgt, en daar gaan we al onze tijd toespitsen op een ding: ons eerste album met toch een vrij nieuwe sound en leuk concept, waarin Brussel ruim vertegenwoordigd zal worden.

KAU trio.

1. Hoe is het allemaal begonnen?
We kennen elkaar al sinds het middelbaar en startten al twaalf jaar geleden met jammen en spelen. Na het middelbaar bleven we alle drie muziek spelen en zelfs studeren tot we elkaar uiteindelijk opnieuw ontmoetten in Brussel en deze band vormden in 2020. Het was in het midden van de pandemie, wat we mooi als excuus konden gebruiken om de stad in te komen tijdens de lockdown.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Onze muziek kan het best omschreven worden als een instrumentale mix van hip hop en jazz. Er zijn al bekende bands die een dergelijke mix maken, deze zijn dan ook onze belangrijkste inspiratiebronnen (BADBADNOTGOOD, Vels Trio, Christian Scott, Kamaal Williams etc..). In het algemeen halen we inspiratie uit elke soort bron, waaronder alle grote hip hop/R&B-sterren van de jaren 90 (Tupac, D’Angelo, Biggie Smalls etc…) samen met de grote jazzvirtuozen (Coltrane, Miles, Henderson etc…).

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Veel dingen. Allereerst: Koeien! We vinden het inspirerend om ons te omringen met de natuur bij het schrijven van nieuwe muziek. Dit is waarom we de naam “KAU” kozen. Het verlangen om iets in ieder van ons tot uitdrukking te brengen is waarschijnlijk onze grootste motivatie en inspiratie tot nu toe Natuurlijk worden we ook geïnspireerd door de muziek waar we naar luisteren en door de ideeën die het ons brengt. We zien in anderen de weerspiegeling van onze verlangens, en we zien hoe we daarop kunnen reageren. Uiteindelijk is samen rondhangen ook superinspirerend, omdat we dan ook veel ideeën hebben die samensmelten en het is gewoon een ping-pong van dingen die overal en nergens heen gaan, die uiteindelijk in onze muziek belanden.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Hard werken aan onze set, veel denkwerk en energie stoppen in het maken van de beste show voor mensen in de hoop dat ze een leuke tijd zullen hebben – zo simpel is dat!

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
We hebben geluisterd naar veel van de bands die naar de finale gaan en ze zijn allemaal ongelooflijk. Er valt iets interessants te leren uit elk van deze projecten en we waarderen ze allemaal. We gaan naar de finale met als enige mentaliteit een goede show voor te bereiden en plezier te hebben. De competitie is ondergeschikt aan de muziek. Daarom zien we geen concurrenten, maar wapenbroeders die dezelfde droom delen en evenzeer gesteund moeten worden. Wij zullen er zijn om elke finalist toe te juichen en te steunen!

6. Wat zijn de toekomstplannen?
We zijn altijd bezig met het maken van nieuwe muziek. Ook al zijn we een trio, we nemen vaak gasten mee op het podium of laten ze meespelen op onze nummers. Onze tweede ep II is een uiting van ons verlangen om meer artiesten in onze muziek op te nemen. We brengen zeer binnenkort (half november) een remix uit, gemaakt door een van onze getalenteerde vrienden. We hopen elk jaar een ep uit te kunnen blijven brengen, omdat dit tot nu toe ons format is geweest. Ook hopen we zo veel mogelijk op het podium te spelen, omdat live-optreden voor ons het leukste is. Verder zouden we graag ooit met een orkest/blazersensemble willen samenwerken om een aantal van onze oudere nummers her uit te vinden en omdat we het erg leuk vinden om in de buurt van het conservatorium te zijn en naar onze leeftijdsgenoten te luisteren.

Mek‘dr‘dr

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Met een stuk taart en koffie.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Geïnspireerd door de postpunk van de jaren 70.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Een toiletbezoek, ongemakkelijke stiltes, iemand zien struikelen op straat, te veel eten…

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Taart eten. Veel.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Indigo Mango, denken we, maar onze grootste concurrent is en blijft het lot.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Op dieet gaan en veel optreden spelen, jipieieie!

ONHA

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik heb al een passie voor muziek van jongs af aan. Ik luisterde veel naar rapmuziek toen ik tiener was (ik maakte er mijn missie van om alle Franse en Amerikaanse rapklassiekers zo snel mogelijk vanbuiten te kennen) en op een dag dacht ik ‘waarom doe ik het niet gewoon zelf?’. Daar is het allemaal begonnen. Daarna zat ik in een rapgroep in Luik waarmee we veel optraden, en hierdoor leerde ik echt veel bij over rap. Ik denk dat als ik het podium niet had gehad om me tot het uiterste te drijven, ik nooit zou zijn blijven rappen.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Ik zou zeggen dat mijn geluid een mix is van veel dingen die ik leuk vind. Het is een geluid met invloeden uit de jazz, funk en soul (black music) en met een rap/hiphopbasis (big-up naar Dumbeat en Rocco, mijn twee beatmakers waar ik exclusief mee werk). Ik beperk mezelf nooit en ik wil echt een geluid creëren dat mij het beste representeert. Zo kan ik bijvoorbeeld, morgen, als ik daar zin in zou hebben, wat electromuziek creëren en dan makkelijke overgaan naar dance hall. Ik wil mezelf nooit limiteren.

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Het dagelijkse leven, mijn verleden, mijn problemen, mijn geliefden… Het constante verlangen om mezelf te overtreffen en zo ver mogelijk te gaan.

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Een goeie buikademhaling, veel water drinken en vooral veel slapen. Ik denk dat je je goed moet voorbereiden via repetities, relativeren en tegen jezelf zeggen dat alles goed zal gaan. Daarnaast aarzel ik niet om buiten Sound Track nog andere dingen te gaan doen. Zo ben ik niet enkel op die finale gericht, maar kan ik ook nog objectief zijn over wat ik aan het doen ben.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Eerlijk gezegd denk ik dat de andere deelnemers erg sterk zijn en dat we nogal van elkaar verschillen. Daarom weet ik niet of we kunnen praten over concurrentie. Moge de liefde winnen!

6. Wat zijn de toekomstplannen?
Mijn team en ik willen graag nog veel dingen doen en veel aspecten van ONHA’s muziek ontwikkelen. Maar eerst gaan we verder met het uitbrengen van singles met visuals, blijven we shows spelen, ons artistiek ontwikkelen en onze boodschap overbrengen.

Ysmé

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Toen ik zeven was, heb ik een optreden in elkaar gestoken met mijn buurmeisjes en hebben we een stuk of vijf K3-liedjes ‘gecoverd’. Ik had iedereen choreografie aangeleerd, had ervoor gezorgd dat we allemaal zwarte en roze kostuums hadden, en ben aan heel de buurt uitnodigingen gaan uitdelen. Het was een regelrecht succes. Op mijn achtste ben ik toneel beginnen doen en sindsdien ben ik nooit echt gestopt met op het podium te staan, al zingend of acterend.

2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Dat is zo’n vraag waarop het publiek eigenlijk beter kan antwoorden. Iedereen heeft hier een andere mening over, volgens wat hij of zij graag hoort. Voor mij is mijn sound simpelweg mezelf. Ik vertaal gewoon wat er op mijn hart ligt in een muzikale vorm. Qua genre zou ik zeggen: een mix van hiphop, slam, pop, en een geheim ingrediënt?

3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik denk dat mijn teksten en de interpretatie ervan een grote rol spelen in mijn muzikale identiteit. Aangezien ik veel van theater leerde, is het voor mij het makkelijkst om te schrijven en te creëren wanneer ik dingen voel. Ik geloof dat mijn creativiteit het krachtigste is wanneer ik kwaad of verontwaardigd ben. Ik denk dat ik daarom ook voornamelijk rap, omdat het er op die manier uit moet, snap je? Maar soms schrijf ik ook heel verrassende dingen wanneer ik zen en gerelaxt ben. Depends on my mood!

4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Verrassing! Ik heb zin om zot te doen maar wil tegelijk ook trouw blijven aan mezelf. Je zal moeten komen kijken.

5. Los van het feit dat er meerdere Sound Track-winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Haha, I see what you’re doing here. Wel, eigenlijk zie ik niemand echt als een concurrent, omdat ik vind dat we allemaal iets heel verschillends doen, en dat is mega cool. Niets is saaier dan zes keer een soortgelijke act op een rijtje. Dat is totaal niet het geval hier en dat maakt het leuker, maar ook moeilijker om winnaars te kronen, denk ik. Het is uiteindelijk allemaal heel subjectief.

6. Wat zijn de toekomstplannen?
De wereld veroveren, natuurlijk. Ik zou graag mega veel shows spelen en daarnaast blijven creëren en exploreren. Er zijn zo veel aspecten die mij aantrekken en interesseren in de muziekindustrie. Samenwerkingen doen met andere artiesten, daar kijk ik al een tijdje naar uit. Ik zou meer zelf willen producen, ik wil mij ook verdiepen in het regisseren van videoclips en ook inzetten op mijn liveshows: de mensen echt een speciale ervaring doen beleven. Er zijn veel plannen!

2113 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…
InstagramLiveRecensies

Declan McKenna @ Ancienne Belgique (AB): Mist in de bergen

De vonken die Declan McKenna al jaren op zijn thuisland loslaat, lijken maar niet te willen overslaan op het Europese vasteland. Dat…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.