InstagramLiveRecensies

Charles @ Botanique (Rotonde): Van klein naar groot

© CPU – Larissa Zenner

Op 30 april 2019 leerde muziekluisterend België Charlotte Foret kennen als de winnares van The Voice Belgique. Nu, twee jaar en een bijna zeven maanden verder, steekt Charles nog maar eens een pluim op haar eigen hoed in haar veroveringstocht. In die korte periode profileerde de jonge zangeres zich dan ook als ‘the next big thing’, en terecht. Haar debuut-ep Falling While Rising was een schot in de roos, ze mocht komen opdraven op Werchter Parklife en (het weliswaar geannuleerde) Pukkelpop, én ze is de eigenlijke schrijfster van “The Wrong Place”, het nummer waarmee Hooverphonic mee naar het Eurovisiesongfestival trok. Dat Charles er eentje is om in de gaten te houden, bewees ze gisterenavond nog maar eens met verve tijdens de eerste van haar twee shows in de Botanique.

© CPU – Larissa Zenner

Nog voor het de beurt was aan Charles, mocht haar boezemvriend Ola de al goedgevulde Rotonde opwarmen met zijn soulvolle popnummers. Doordat hij zijn pak nogal nonchalant droeg en met een boeket bloemen in zijn hand het podium opwandelde, straalde hij meteen een soort charmante coolheid uit. Op zich vulde zijn verschijning de muziek mooi aan: fijne liedjes met zowel zachte als ruwe kantjes. Op die manier deed hij bij momenten een beetje denken aan een James Morrison of John Mayer. We waren dan ook niet echt verrast toen er een cover van laatstgenoemde zijn weg naar de set vond. We kregen daarnaast ook nog een eigen versie van Frank Ocean en een knipoog naar Olivia Rodrigo, maar nooit wist Ola zijn stempel helemaal op de avond te drukken. Hij en zijn tweekoppige band, waarvan zijn vader overigens de drums bespeelt, hebben nog niet zo heel veel ervaring en dat merkte je hier en daar. We kregen iets te weinig variatie, al was “Long Night” wel een hele fijne ontdekking. Al bij al deed de jonge Brusselaar wel wat er van hem verwacht werd: een fijne set in elkaar steken die de sfeer voor hoofdact Charles er al lichtjes in bracht.

Nog voor Charles effectief op het podium stond – gitarist Alexandre zorgde al voor een intro – werden de eerste rijen gek. Hun gegil moest weliswaar snel plaatsmaken voor intieme breekbaarheid, want de zangeres stak van wal met het ingetogen “He Knows”. Ondanks het minimalistische geheel, werd wel al meteen duidelijk dat Foret over een gouden strottenhoofd beschikt. Het bleek uiteindelijk de bedoeling om klein aan de set te beginnen, want voor het daaropvolgende “The Fall” kroop ze zelf achter haar piano. Toch werd stilletjes aan duidelijk dat er ook grootsere dingen zaten aan te komen, want haar tweekoppige liveband toonde voorzichtig waarom ze een meerwaarde zijn. Charles zelf kwam ook steeds meer los en wandelde tijdens “Far Gone” zelfverzekerd van de ene naar de andere kant van het podium, waardoor de performance ook impressionanter overkwam.

Doordat de zangeres natuurlijk nog niet zoveel nummers op haar palmares heeft staan, kreeg de Botanique gisterenavond ook heel wat nieuw materiaal en enkele covers te horen. Zo was “Anymore” een krachtige ballade waarin de (helaas virtuele) strijkers en Charlottes stem in de schijnwerpers stonden en zorgde “Mad About You” van Hooverphonic voor een herkenbare noot. Telkens toonde de jongedame haar mooie stem, maar we begonnen steeds meer het gevoel te krijgen dat er wat meer power in de set mocht kruipen. Alsof ze het aanvoelde werd “Revolution” gelukkig het startpunt van de groei naar een hoogtepunt. Zo kregen we een gitaarsolo en drumbeats die we tot in onze kleine teen voelden, al was dat slechts de opbouw naar een mooi hoogtepunt in de vorm van “Lover, Please Stay” van Nothing But Thieves.

Na de vele smartphonelampjes, waren het de witte hartjesballonnen, die een fan aan het begin van de avond had uitgedeeld die het visuele plaatje bij “Without You” idyllisch maakten. Charles wist zelf van niks, dus de verrassing in haar ogen maakte van het nummer een wondermooi geheel. Dat dit ook het moment was waarop de Rotonde besloot om luidkeels te beginnen meezingen, zorgde ervoor dat hitje “Wasted Times” nog harder binnenkwam. Muzikaal klinkt de track dankzij de liveband een pak grootser, wat de toon ook zette voor de laatste twintig minuutjes van de set.

© CPU – Larissa Zenner

In het laatste deel kregen we zowaar vier nieuwe nummers te horen, maar daaruit kunnen we gelukkig wel opmaken dat Charles in de nabije toekomst finaal zal doorbreken bij het grote publiek. Zo lijkt ze nu te gaan voor een hardere sound met meer rockinvloeden – ze is zelf grote fan van hardrock – getuige “Systematic”, dat een soort Cruella de Vil-achtige angstaanjagendheid uitstraalde en op die manier deed denken aan bands als YONAKA. Ook het daaropvolgende “Motives” lag in diezelfde sferen, al neigde de zangeres hier weer meer naar The Kills. Donkere gitaarriffs en een krachtige stem: de toekomst voor Foret ziet er heel mooi uit als ze op dit elan verder blijft surfen.

Dat Charles ook haar ‘oudere’ intiemere sound weet te verwerken in haar nieuwe, hardere nummers, werd duidelijk bij “ID 2” – de track heeft nog geen officiële titel – waarin ze een soort melancholie in het geheel wist te verwerken. Ook haar stem komt er in dat verhaal grootser uit, doordat ze enkele keren serieus kon uithalen. Met “Dear God” richtte ze zich meer op het jazzy kantje van de muziek, wat op die manier weer voor een frisse wind zorgde. Afsluiten deed Charlotte met “Riddle”, waarmee ze eveneens het verhaal van staande livemuziek op slot knalde van heel wat mensen. Eentje die ze niet zo snel zouden vergeten.

© CPU – Larissa Zenner

Dat Charles een diamantje is dat we in de gaten moeten houden, bewees ze gisterenavond nog maar eens in een uitverkochte Rotonde. We waren al onder de indruk van haar debuut-ep, maar de toekomst ziet er zowaar nog mooier uit. Zo lijkt ze steeds meer te weten welke richting ze uit wil met haar muziek, en als ze effectief de kaart van de grootsere poprock trekt, dan zal ze ongetwijfeld een veel groter publiek kunnen aanspreken. We zouden dus niet vreemd opkijken als ze volgend jaar op ’s lands grootste festivals komt opdraven. In 2022 misschien nog op de kleinere podia van de weide, maar later in haar carrière ongetwijfeld op de hoofdpodia.

Op zondagavond, 28 november, speelt Charles een extra show in de Orangerie. De allerlaatste tickets zijn nu in verkoop.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram

Setlist:

He Knows
The Fall
Far Gone
Anymore (nieuw nummer)
Mad About You (Hooverphonic cover)
Revolution
Lover, Please Stay (Nothing But Thieves cover)
Without You
Wasted Time
Systematic (nieuw nummer)
Motives (nieuw nummer)
ID 2 (nieuw nummer)

Dear God (nieuw nummer)
Riddle

2117 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.