InstagramLiveRecensies

Oscar and the Wolf @ Ancienne Belgique (AB): De koning is terug!

© CPU – Nathan Dobbelaere

Eerder deze week weerklonk er een noodkreet vanuit de Ancienne Belgique. De honger naar concerten bleek toch niet zo groot als verwacht, terwijl de buffettafel alsmaar meer begint uit te puilen van smaakmakende muzikale avonden. Gelukkig mocht Kurt Overbergh vannacht op zijn beide oren slapen, want voor de comeback van Oscar and the Wolf mocht hij het bordje met in grote letters ‘sold out’ nog eens van onder het stof halen. Een grote verrassing is dat niet, gezien Max Colombie en zijn roedel voor het eerst sinds augustus 2019 een Belgisch podium betraden. Nog specialer was natuurlijk dat de band met The Shimmer die langverwachte derde plaat een eerste keer live speelde en daarbovenop nog eens het feit dat dat alles eens niet gebeurde op een van ‘s lands grootste (festival)podia, maar in een gezellig volgepakte AB. Dat er gisterenavond iets speciaals zou gebeuren, stond al een tijdje in de fonkelende sterretjes geschreven.

Wat we precies zouden meemaken, bleef nog een tijdje geheim. Voorprogramma David Numwami kreeg slechts enkele vierkante meters om zijn ding te doen, want het podium werd tot klokslag negen uur beschermd door een fluweel rode gordijn. Dat maakte de jonge Brusselaar weinig uit, want met enkel een synthesizer en een gitaar om zijn nek, hadden hij en zijn kompaan niet veel plaats nodig. In een schijnbaar licht beschonken toestand had David eigenlijk maar één doel voor ogen: zich amuseren. Dat resulteerde in een ietwat schattige set, wat uiteindelijk zowel in zijn voor- als nadeel bleek te spelen. Bij opener “Thema” zat het geluid nog niet helemaal snor en vond het reeds aanwezige publiek het helaas belangrijker om zijn weekendplannen te vertellen dan effectief te luisteren naar wat er op het podium gebeurde. Gelukkig verdwenen beide problemen geleidelijk aan, waardoor de jongeman steeds meer in zijn element raakte. Numwami leefde zich zienderogen vermakelijk uit op zijn gitaar, wat voor een fijne liveversie van zijn nummers zorgde.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Toch bleek een half uurtje wel genoeg van het goede voor de Ancienne Belgique, want echte hoogtepunten kende Davids set niet. Hitje “Beats!” kon enkel de eerste paar rijen overtuigen, want voor wie de Brusselaar niet kende (of hem gewoon geen aandacht wilde schenken), kabbelde het geheel gewoon wat voort. Zijn schattige stem verdwaalde met andere woorden wat in die grote zaal, waardoor het stapje hogerop jammergenoeg nog net iets te hoog leek. Numwami dook tijdens zijn laatste nummer wel nog het publiek in, om zich dan midden in de zaal tegen de grond te gooien en er zijn gitaar op alle mogelijke manieren te bespelen. Aan de hand van bovenstaande zin klinkt het alsof het rock-‘n-roll-gehalte gigantisch hoog lag, maar we raden de man aan om het voorlopig toch nog even op kleine zaaltjes te houden, waar zijn aaibaarheidsfactor het best tot z’n recht komt.

David Numwami had op zich zijn rol als voorprogramma vervuld, door het vuur in de Ancienne Belgique voorzichtig aan te wakkeren, maar het was vanzelfsprekend Max Colombie die de smeulende vonkjes omtoverde in een steekvlam. Perfect op tijd schoof het fluwelen gordijn opzij, om plaats te maken voor twaalf maagdelijk witte doeken die van het plafond naar de aarde reikten. Uit de mysterieuze rookwolk dook na een intrigerende intro het silhouet van de frontman op, waarna de begintonen van “The Game” ons kippenvel bezorgden. Begeleid door een indrukwekkende lichtshow, een uitgelaten publiek en een handvol luchtdrukkanonnen speelde Colombie zijn rol als ideale schoonzoon perfect uit. In een truitje van de Carolina Panthers, zwarte rubberlaarzen en heel wat glitterende extra’s danste, kronkelde en zweefde Colombie met een brede glimlach over het podium. Die oprechtheid werd beantwoord met minutenlang applaus, waardoor we na “Exotic” zelfs wat traantjes van achter Max’ zonnebril zagen glinsteren.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Ondanks het feit dat de show werd aangekondigd als een soort exclusief releaseconcert van The Shimmer, kregen we over het algemeen vrij weinig nummers uit die plaat te horen. Dat kwam misschien door het feit dat het album niet meteen barst van grootse meezingers. Toch wist Oscar and the Wolf die paar nummers op een indrukwekkende manier te verwerken in de set. Zo kwam “James” live een stuk harder binnen dan op plaat en zinderen de hoge noten die Colombie op het einde haalde nog altijd fantastisch na in onze gehoorkanalen. “Livestream” en vooral “Your Choice” kon daarentegen op wat minder enthousiasme rekenen, maar dat kwam volgens ons door het feit dat die nummers nog niet zo bekend in het gehoor liggen, want muzikaal en visueel zat het tweeluik prima in elkaar.

Dat er bij het binnenwandelen van de zaal werd gewaarschuwd voor flitsende lichten, vonden we vooraf gezien een beetje vreemd, maar toen “You’re Mine” vanuit pianoversie opbouwde naar een grootse clubschijf die verstrengeld raakte in een spinnenweb van lasers, werd het een en ander duidelijk. Bij “Breathing” kregen we wederom een visueel spektakel voorgeschoteld, waardoor het energiepeil op regelmatige basis door het plafond ging. Concerten kunnen ein-de-lijk weer in een uiterst veilige omgeving, dus alle remmen mochten los. Of het feit dat net “Fever” voor een gigantisch feestje zorgde gepland was, durven we niet zeggen. Wel voelden onze dansbeentjes halverwege de set al dat het lang geleden was dat ze zo intensief moesten werken.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Net als wij, kreeg ook de conditie van Max het zwaar te verduren, dus mocht het tempo even omlaag. Zo werd de frontman op “Ghost of You” doordrenkt in een zee van roze lasers, wat voor een indrukwekkend alsook intiem moment zorgde. Opnieuw kreeg Colombie het zichtbaar moeilijk, want terwijl hij vol dankbaar ongeloof nee schudde met zijn hoofd, rolden er opnieuw tranen over zijn gezicht. Dat Oscar and the Wolf het podium had gemist, werd ons gisterenavond bijzonder duidelijk. Dat de liefde meer dan wederzijds was, des te meer.

Het laatste halfuur werd het gaspedaal een laatste keer tot beneden ingedrukt, te beginnen met “Touch Down”. De luchtdrukkanonnen draaiden weer overuren, waardoor de zaal honger kreeg naar meer. Colombie en co beantwoordden het bij momenten overweldigende applaus met het nummer waarmee het allemaal begon, op de plek waar het allemaal begon: “Princes”. De gelukzaligheid straalde van Max’ gezicht, waardoor al die zwoele sensualiteit altijd dat schattige kantje blijft behouden. Ondanks zijn verlegenheid, kan de man zonder enige moeite een volledige zaal uit zijn hand laten eten. Een frontman pur sang.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Na “Joaquim” verliet het viertal – onder wie overigens een nieuwe synthspeler – het podium, waarna laatstgenoemde in de bisronde een mooie vuurdoop mocht ondergaan. Zo werd nieuwe single “Nostalgic Bitch” ingezet met een wondermooie muzikale intro, maar eenmaal Colombie terug uit het rookgordijn opdoemde, was het hek van de dam. Ondanks de nog tamelijke onbekendheid van de track, werd ze onthaald als een gigantische hit. En dan moest afsluiter “Strange Entity” nog komen. Het arsenaal aan lasers mocht nog een laatste keer alles uit de kast halen, terwijl Oscar and the Wolf het nummer een aantal minuten uitrekte. De tweeduizend aanwezigen gingen vrolijk op en neer en zo daverde de Ancienne Belgique als vanouds nog eens op haar grondvesten. Wat hadden we dit gemist.

Max Colombie en zijn roedel vierden gisterenavond een uur en drie kwartier lang hun comeback met grote klasse. Dat de vraag tegenwoordig niet meer is of de mannen een goede show zullen neerzetten, maar hoe goed die show zal zijn, heeft het viertal enkel en alleen aan zichzelf te danken. Op plaat waren we niet helemaal overtuigd van The Shimmer, maar live komen de nummers helemaal tot leven. Een show van Oscar and the Wolf is een hele belevenis, en dat mochten we gisteren voor het eerst sinds lang nog eens meemaken in een stampvolle AB. We kunnen met andere woorden niet ontkennen dat we moe, maar meer dan voldaan – inclusief gelukzalige glimlach – terug richting het berenbos trokken, om vrolijk na te vertellen over deze magische avond.

Op zaterdag 30 april 2022 staat Oscar and the Wolf in het Sportpaleis, waar Max Colombie geflankeerd zal worden door een nog grotere productie. Tickets zijn nu verkrijgbaar!

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram

Setlist:

(Intro)
The Game
Exotic
James
You’re Mine
Livestream
Your Choice
Breathing
Fever
Undress
So Real
Ghost of You
Crystalline
Touch Down
Princes
Joaquim

Nostalgic Bitch
Strange Entity

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

1115 posts

About author
't is oke.
Articles
Dit vind je misschien ook leuk:
InstagramLiveRecensies

Sound Track: Finale Brussel @ Ancienne Belgique

Alle hoofdstedelijke marktpleintjes krijsen tegenwoordig kerst. Alsnog blijven we niet buiten, maar begeven we ons binnen, lekker knus en klaar voor melodieën…
FeaturesInstagramInterviews

Maak kennis met de finalisten van Sound Track Brussel!

Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten Noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen…
2021FeaturesInstagramUitgelicht

De 20 beste Belgische albums van 2021

Het einde van 2021 komt in zicht en naar goede gewoonte blikken we dan terug. Het was wederom een bewogen jaar voor…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.