AlbumsFeatured albumsRecensies

Aesop Rock & Blockhead – Garbology (★★★): Taalkundige jazz

De voorbije decennia zijn enkele legendarische hiphopduo’s de revue gepasseerd. OutKast, Run The Jewels en onze eigen blackwave. hebben allemaal hun strepen verdiend als prestigieuze en invloedrijke artiesten binnen het genre. Veel groepen en duo’s groeien echter uit elkaar. Vaak is dat omwille van creatieve botsingen of wanneer een van de leden droomt van een succesvolle solocarrière. Aan de andere kant heb je duo’s die simpelweg onafscheidelijk zijn. Die vinden we vooral terug bij platenlabel Rhymesayers Entertainment. Oprichters Ant en Slug brachten onder de naam Atmosphere onlangs hun twaalfde album WORD? uit. Op “Barcade” was vriend en collega Aesop Rock te horen. Hij was intussen zelf bezig aan een project.

Garbology is officieel het eerste album dat Aesop samen met producer Tony Simon uitbrengt. Simon, beter bekend als Blockhead, ontmoette de rapper in 1994 op de campus van de Universiteit van Boston. Blockhead was onder de indruk van Aesops talent en besloot om beats voor hem te gaan maken. Een kwarteeuw later doet hij dat nog steeds. Op 14 oktober hoorden we “Jazz Hands”, een voorproefje van het album. Hoewel het nummer niet kon tippen aan vorige samenwerkingen zoals “None Shall Pass”, maakte het ons best nieuwsgierig naar het volledige project. Of Rhymesayers Entertainment het jaar succesvol kan afsluiten, ligt nu in de handen van deze twee hiphopveteranen.

We hoopten dat “Jazz Hands” beter zou klinken na het beluisteren van de andere nummers. Dat is ook zo, maar de hernieuwde waardering voor deze single is vooral te danken aan het verhaal achter het album. Aesop Rock verloor in januari 2020 een goede vriend waardoor schrijven, musiceren en tekenen aardsmoeilijke taken werden. Hij schreef Garbology gedurende een creatief dieptepunt die mede door de lockdown maar bleef duren. Met verzen als ‘Lately, I treat every interaction as a living wake / Thanking people close to me before the photo pixelate’ leren we hoe hij zijn trauma verwerkt. Wanneer Aesops flow omslachtig wordt, is Blockheads productie vaak redder in nood. Gelukkig zijn er uitzonderingen zoals “Legerdemain” waarop we het beste van twee werelden horen.

Het is meer dan duidelijk dat Blockhead geïnspireerd werd door ‘Twin Cities hip hop’, de hiphopscene in Minneapolis. Toevallig is zowat iedere Rhymesayers artiest afkomstig uit die regio. De soul, klassieke rock- en jazzinvloeden druipen ervan af op nummers als “Oh Fudge” en “More Cycles”. Fans van Aesop weten dat hij bas speelt. Misschien is de rapper wel verantwoordelijk voor enkele riffs op dit project. Op “All Day Breakfast” wordt het duo vergezeld door Homeboy Sandman. Zijn flow is eentonig, maar matcht wel de stemming die de beat creëert.

Garbology heeft ook enkele minpunten. Op “Fizz” raakt het duo ons zowel op tekstueel als muzikaal vlak volledig kwijt. De arcadische geluiden die Blockhead tovert op zijn synthesizer, klinken hier als een noodzakelijke aanvulling en niet natuurlijk. Die fout zetten ze meteen recht met “That is Not a Wizard”. De beat op dit nummer klinkt minder alternatief en spreekt een breder publiek aan. Desondanks is Aesop volledig in zijn element. Het aanstekelijke refrein en jazz-achtige piano zijn voldoende om dit het hoogtepunt van het album te noemen. Eindigen doet het duo met “Abandoned Malls”, een persoonlijk nummer met een van de betere beats op het album. Het heeft veel weg van oude computerspelmuziek wat resulteert in een avontuurlijke sfeer.

Na 25 jaar samenwerken zou de chemie tussen Aesop en Blockhead nagenoeg perfect moeten zijn. Toch merken we hier en daar wat botsingen die vermeden konden worden. Niet elke verse klonk even vloeiend op Blockheads productie en vice versa. Homeboy Sandmans bijdrage was daarentegen niet slecht. Het duo mocht dus zeker wat meer artiesten optrommelen voor dit project. Desondanks slagen onze veteranen erin om elke misstap in het volgend nummer recht te zetten. Aesop is de grootste taalkunstenaar in hiphop en dat bewijst hij nu nog maar eens. Het is maar de vraag of hij en zijn kompaan zullen samenkomen voor een tweede project. Waarschijnlijk wel, maar hopelijk hebben ze tegen dan een gemeenschappelijke visie voor ogen.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

42 posts

About author
Donda > CLB
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Danny Brown - "Winter"

De zatte nonkel van de hiphopwereld is terug. Geen coronaprojectje voor Danny Brown, die zich sinds Uknowwhatimsayin¿ uit 2019 vooral focuste om zijn…
AlbumsRecensies

Vince Staples - Ramona Park Broke My Heart (★★½): Herkauwen en risico-avers

Het is bijna zomer en dat kan alleen betekenen dat Vince Staples zich klaarmaakt om zijn beste beentje voor te zetten. De…
AlbumsRecensies

Keshi - GABRIEL (★★★): Een eenkoppige boyband met een vleugje hiphop

We hebben eigenlijk geen idee hoe keshi al die jaren van onze muzikale vangnetten wist te ontsnappen, maar we hebben hem nu…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.