AlbumsRecensies

Atmosphere – WORD? (★★★½): Vertrouwde thema’s op nieuwe beats

Atmosphere is een van die namen uit de hiphopwereld waarbij we twee keer moeten nadenken vooraleer we ze associëren met de term underground. Rapper Sean “Slug” Daley en producer Anthony “Ant” Davis werken al langer dan twintig jaar aan een carrière waarvan beginnende artiesten liggen te dromen. ‘Ik voel me nu al als een rapper met een nalatenschap’, vertelde Slug tijdens een interview naar aanleiding van het album Whenever. Het duo heeft inderdaad al lang het stadium bereikt waarin elk optreden bestaat uit zowel oude klassiekers als gloednieuwe nummers. Ze hebben zelfs hun eigen ster op de muur van First Avenue, de bekendste nachtclub van Minnesota. Zo’n ster staat gelijk aan de hoogste onderscheiding voor een muzikant uit die staat.

Met nummers zoals “Yesterday” en “GodLovesUgly” is Atmosphere uitgegroeid tot een essentiële steunpilaar van Rhymesayers Entertainment. Dat is een onafhankelijke platenlabel bestaande uit onder meer Aesop Rock, Evidence en de inmiddels overleden MF DOOM. Allemaal bekend omwille van hun unieke flow, strakke productie en hun talent als verhalenverteller. Het is dan ook de normaalste zaak in de wereld wanneer ze samenkomen voor een project. Alle Rhymesayers-artiesten steunen elkaar door dik en dun. Ant en Slug brengen al decennialang albums en ep’s uit aan een opvallend snel tempo. Toch slagen ze er steeds opnieuw in om een consistente plaat af te leveren. When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold uit 2008 is het voorbeeld bij uitstek en terecht hun populairste werk. Dit jaar komt Atmosphere met WORD? op de proppen.

De laatste tijd werpen veel artiesten de helft van hun album vroegtijdig op streamingplatformen. Atmosphere is geen uitzondering. In juli kreeg elke fan Side A te horen, oftewel de eerste vier nummers op WORD?, waaronder “Fleetwood” en “Woes”. Die eerste valt meteen op dankzij de simpele maar mysterieuze beat. Ants productie is gelijkaardig aan wat hij in 2001 deed op Lucy Ford. Toch kunnen we moeilijk stellen dat er de tussenliggende twintig jaar aan ervaring niet hoorbaar is. Slugs verzen klinken even humoristisch en subtiel als vroeger. Ook op “Woes” hanteert hij die techniek om het serieuzere thema van het lied wat luchtiger te maken.

Atmosphere’s liefde voor de latere Beatlesplaten is geregeld te horen in hun muziek. Het duo slaat dan ook het psychedelische pad in op “Clocked”. Opnieuw verwerkt Slug een moeilijk onderwerp in het lied aan de hand van Ants dromerige beats. Zijn flow heeft voorlopig niet veel variatie gekend, maar toch valt er het een en ander over te zeggen. Het wordt met de minuut duidelijker dat Slug opzettelijk rapt zoals hij dat deed in zijn beginjaren. Die passief-agressieve stijl van vroeger samen met de gepolijste maar toch familiaire productie? Noem het gerust Atmosphere op z’n best. Hij rapt nochtans over oud worden en hoe hij voelt alsof hij niet meer verder kan. Hetzelfde thema is terug te vinden op “Strung”, al klinkt dit lied als een minder goede versie van “Clocked”. De vers van Musab tilt het ook niet per se naar een hoger niveau.

Een ander hoogtepunt doorheen dit avontuur is het nummer “Pressed” met onder meer Sa-Roc. De videoclip lijkt alsof die werd overgoten met een flinke laag Generatie Z-humor. Misschien voelt Slug zich op die manier wat jonger tussen de opkomende talenten die het nummer compleet maken. Dat het laatste deel van het album het meest experimentele is, is een understatement. Het einde van “Distances” bevat genoeg samples om een nieuw nummer mee te vormen en “Vanish” kunnen we gemakkelijk een discosong met hier en daar wat verzen noemen.

Eigen aan Atmosphere’s discografie is de verzameling aan samples die rechtstreeks uit een film of serie komen. Met “Skull” voegen Slug en Ant er nog eentje toe aan hun uitgebreide collectie. Afsluiten doet het duo met niemand minder dan collega-rappers Aesop Rock en MF DOOM. Dankzij hun bijdrage klinkt “Barcade” wat energieker dan de andere tracks. Het nummer op zich is in feite niet zo bijzonder. Met uitzondering van enkele creatieve momenten maakt geen enkele artiest echt gebruik van hun unieke flow die ze meestal wel laten horen. Toch is het aandeel van deze tekstuele meesterbreinen meer dan welkom. Zeker omdat het wel eens zou kunnen dat we hierna amper nog iets van DOOM te horen zullen krijgen. ‘Rest in peace to all the energy outside of the margin. / And leave a candle in the window, that’s for Michael Larsen. Met deze kleine ode aan vriend en Rhymesayers-collega Eyedea eindigt Slug het album definitief. 

Na elf albums en bijna evenveel ep’s hoeft Atmosphere zich niet langer te bewijzen aan de hiphopwereld. Al toont het duo met WORD? wel weer aan dat het schrijven voor hen nog lang niet achter de rug is. Hoewel Slug het steeds vaker heeft over de problemen gelinkt aan zijn ouderdom blijkt ouder worden geen effect te hebben op zijn vaardigheden als rapper. Wat Ant nu beter laat zien dan op vorige albums is zijn oor voor hippe productie zonder dat hij zijn roots het raam uitgooit. Wij hopen vooral dat we het duo in België nog live mogen bewonderen.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

25 posts

About author
Donda > CLB
Articles
Dit vind je misschien ook leuk:
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Yung Mavu - "21"

Op 14 oktober vierde de rapper uit Sint-Job-in-‘t-Goor zijn 21ste verjaardag en een week later bracht hij de gelijknamige single “21” uit….
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Aesop Rock & Blockhead - "Jazz Hands"

Spirit World Field Guide is nog geen jaar uit en alweer kondigt Aesop Rock een nieuw album aan. Voor dit project schakelt…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single bbno$ – “yoga” (feat. Rebecca Black)

Het succesverhaal van bbno$ is te wijten aan een perfecte timing. In 2019 bracht hij het enorm catchy “Lalala” uit, wat door…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.