AlbumsRecensies

Keaton Henson – Fragments EP (★★★★): Brokjes verdriet aan elkaar lijmen

Hoeveel hartzeer en tegenslag kan een mens eigenlijk aan. Sinds zijn debuut Dear ongeveer tien jaar geleden bezong de Londense Keaton Henson al lief en leed en alles wat daar tussen zit. Van gebroken harten over existentiële angsten tot omgaan met verlies, Henson bezingt het allemaal zoals het bij hem binnenkomt: rauw en onversneden. Op zijn voorlopig hoogtepunt het vorig jaar verschenen Monument probeert hij de ziekte en uiteindelijke dood van zijn vader te verwerken en hij doet dat op zo’n indringende manier dat die bijna exact een jaar na datum nog steeds aan onze ribben kleeft.

Een van de grootste troeven van Monument was zijn gebalde eenvormigheid. Alle nummers voerden terug naar dat ene centrale thema en versterkten het verhaal dat Henson probeerde te vertellen. Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat heel wat nummers het album niet haalden omdat die net niet in dat perfecte plaatje pasten. Op Fragments krijgen ze gelukkig wel hun plaats en tijd om te blinken. Want net zoals alles wat Henson de laatste tijd maakt, zij het een soundtrack (Supernova), een heus strijkconcerto (Six Lethargies) of zijn samenwerkingen met de Britse triphoppers van UNKLE, verdient ook deze ep het om beluisterd en beleefd te worden.

Met acht nummers en zo’n dik half uurtje aan muziek is Henson toch bevallen van een serieuze nakomertje. Maar wie dacht dat dit eptje in kwaliteit zou moeten onderdoen, onderschat de zorgvuldige manier waarop Henson zijn nummers opbouwt en afwerkt. Hoewel de meeste nummers op deze Fragments qua thema niet helemaal pasten bij Monuments, ligt de lat voor deze b-kantjes bijzonder hoog. Het spreekt van enorm veel geloof, lef en talent dat hij uitstekende nummer als “Limb” en “New Kid” gewoon achter de hand kan houden.

‘I will tear the fingers from my hand just to feel you,’ leest op papier nogal dramatisch, maar op de manier waarop Henson die zinnen neerlegt aan zijn piano, kan je niet anders dan zijn ongelofelijke toewijding bewonderen. Helemaal nieuw klinkt het allemaal niet. Die piano in “Limb” doet denken aan “No Witnesses”, de gitaar in “Before Growing Old” herinnert ons aan zijn grotendeels akoestische debuut, zij het dan iets opgewekter. Toch klinkt ook een opgewekte Henson nog steeds redelijk fatalistisch: ‘When we grow up I will brеak my promises and you’ll fall out of love. We will not grow old together.’ Echt helemaal optimistisch zal de man wellicht nooit worden.

Gelukkig vinden genoeg mensen hun rust en toeverlaat in het soort mistroostige songs waar Keaton Henson hofleverancier van is. In de Amerikaanse singer-songwriter Julien Baker vond hij een gelijkgestemde ziel waarmee hij voor het eerst een duet mee opnam. “Marionette” is een haast atypisch donker nummer geworden dat gedragen wordt door logge gitaren die langzaam openbarsten. De manier waarop hun stemmen prachtig samensmelten doen ons afvragen waarom het duo nooit eerder samen muziek maakte. ‘Ask me to dance love, I will fold like a marionette,’ is nog maar eens een perfecte metafoor voor Henson’s enorme plankenkoorts en angstaanvallen waardoor de man al jaren het podium mijdt. Hoe mooi zou het toch zijn mocht hij samen met een collectief van medemiserabelen als Julien Baker, Phoebe Bridgers of Angelo De Augustine zijn angsten ooit kunnen overwinnen, ook al is het opnieuw maar voor een avond.

Op “New Kid” haalt hij herinneringen op aan een vreselijke eerste schooldag, hoe hij als nieuweling in een klas vol starende ogen terecht komt en dan gelukkig toch een plekje vindt waar hij terecht kan. Het is een zeldzaam sprankeltje hoop in een voor de rest gitzwarte ep, een kiertje waardoor wat licht komt piepen. ‘We saved you a seat there with nothing to pay and We will not let you down,’ zo leert Henson ons dat hulp soms uit onverwachte hoeken kan komen. Als we wat zachter zijn voor elkaar en een plaatsje vrijhouden, dan kunnen ook de meest fragiele mensen zich ergens thuis voelen.

Maar dat veilige plekje vinden is niet altijd even makkelijk. Zeker als je zelf muren rond je heen bouwt waardoor je niet alleen beschermt bent van negatieve emoties, maar daardoor ook alle positieve dingen dreigt te missen. ‘How dense the walls that keep me from harm, that keep me from holding on to anything warm,’ klinkt het mistroostig in “No Love Lost”. In het redelijk expliciete “For Kiran” draagt hij een oude schoolvriend ten grave en doet hij er nog een schepje bovenop. Het is opnieuw Henson op zijn puurst en met enkel een piano en pijnlijk echte lyrics weet hij ons opnieuw de krop in de keel te bezorgen.

Hoewel het Fragments ontbreekt aan een rode draad, is deze ep veel meer dan gewoon een verzameling b-kantjes van Hensons laatste plaat. Emotioneel vullen de nummers elkaar aan en ook muzikaal liggen ze in elkaars verlengde. Fragments is niet de plaats waar Henson met andere kleuren of klanken gaat experimenteren, nee zowat alle nummers komen uit een vertrouwde en beproefde plaats, maar dat maakt ze net ook zo herkenbaar en genietbaar. Als album schiet Fragments net wat te kort, als ep slaat het ons opnieuw met verstomming en als companion piece voor Monument blinkt het als een schitterende melancholische diamant.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Keaton Henson - House Party (★★★★): De maskers vallen af

Frivole meezingers, rauwe gitaarsolo’s en zowaar optimistische haast hoopvolle melodieën: wie zich de laatste jaren liet onderdompelen in Keaton Henson’s donkere zielenroerselen…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Bonobo - Fragments (★★★★): Dansen op droomfragmenten

Exact vijf jaar en een dag is het geleden dat we met Migration het laatste album van Bonobo mochten verwelkomen. Een half decennium later…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Bonobo - "From You" (feat. Joji)

Volgende week vrijdag mogen we eindelijk Bonobo’s langverwachte Fragments verwelkomen. Nu ja, heel nieuw zal het album niet meteen aanvoelen want van de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.