The Vices + School Is Cool @ Fabriek Muziek: Veelbelovende entree en autopiloot

(c) Johan Vanparys / Real Pick

Enkele dagen geleden viel in Knokke het water met bakken uit de lucht en ook gisteravond plensde het overdag. Het was dan ook bang afwachten of we al dan niet een cancelation-mail in onze digitale postbak gingen ontvangen. De weergoden bleken ons gunstig gezind en al snel liep het festivalterrein aan het Knokse cultuurcentrum goed vol. Tafeleilandjes zijn nog steeds niet the real deal, maar het gevoel van terug een (eco friendly) plastiek beker in de hand te hebben, bassen uit de woofers te voelen,… een mens wordt voor minder kinderlijk enthousiast.

Aan dat en ander enthousiasme bij avondopener The Vices ook geen gebrek. De Groningse jongelingen speelden hun allereerste Belgische show, enkele dagen nadat de Nederlandse overheid het gros van hun zomerplannen naar de prullenbak verwees. Dan maar alles-op-alles zetten, moeten de heren hebben gedacht. In setopener “Looking For Faces” kregen we al meteen een voorproefje van alles wat de heren muzikaal in hun mars hebben. Frontman Floris van Luijtelaar bespeelde het publiek op witte-kousenvoeten, we moeten haast wat denken aan Florre van De Staat. Hij blaakte van zelfvertrouwen, op energieke doch charmante wijze, zonder daarbij de rest van de band uit het oog te verliezen.

(c) Johan Vanparys / Real Pick

Wat we te zien en horen kregen was echter meer dan dat. Er stond een geoliede band, zonder gebreken, op podium. De band heeft al een mooi radioparcours op KINK en 3FM in Nederland achter de rug met hun, we doen een omschrijvende poging, licht-commerciële indierock garagepop-tracks. We denken hierbij aan acts als Arctic Monkeys, Two Door Cinema Club en The Vaccines aangevuld met lekker vuile solo’s. Ook live houden deze songs meer dan stand. Dansen op zomerse tracks als “In and Out” onder een stralende middagzon aan de mainstage van Pukkelpop, graag. Gelukkig moesten we daar niet nog een jaar voor wachten en genoot het publiek in Knokke zelf al met volle teugen van op de plastieken klapstoelen. De heren lieten ons al weten dat ze dit najaar in Antwerpen (Trix) te zien zullen zijn. Een aanrader wat ons betreft.

Hoofdact van de avond was School Is Cool, dat ondertussen ook al ruim 12 jaar deel uit maakt van het Vlaamse muzieklandschap. Deze band weet nog steeds overal waar ze spelen mensen op de been te brengen. Door de jaren heen heeft de band tal van hits op ons afgevuurd en groeide Johannes Genard – mede door Liefde voor Muziek – uit tot een BV, maar de muzikale machine begon de afgelopen tijd wat te stokken. Zo waren we niet echt enthousiast over hun meest recente album.

(c) Johan Vanparys / Real Pick

De band opende gisteren met één van hun tracks die zonder twijfel tot het Vlaams, muzikaal canon behoort, “New Kids In Town” dat meer dan degelijk werd uitgevoerd. Al besloop ons het gevoel dat er wat verloren is gegaan bij School Is Cool. De angel is er wat uit, het speelse gif is verdwenen. Wat we daarvoor meer in ruil kregen, was een frontman die haast zijn bindteksten tot een theaterstuk had verheven. Over hun recente plaat waren we kritisch, maar tracks als “Fifty Percent” en “On The Halfway Line” bleken live wel mooie, nieuwe muzikale opstekers tussen een kleine overdaad aan kabbelende tracks. De set miste over de ganse lijn een hoop punch en was het bijgevolg zoeken naar momenten of aspecten die ons deden opveren. Dat werden dan ook vooral de momenten waarop de band voor samenzang opteerde. Er schuilt enorm veel potentieel in de vocale match tussen Genard en Torfs en we hopen dat deze in de toekomst nog meer wordt uitgespeeld. Een band met een discografie als School Is Cool (“The World Is Gonna End Tonight”, “In Want Of Something”, …) is capabel om op autopiloot nog tal van jaren te relevant te blijven, al zal de toekomst moeten uitwijzen of ze al dan niet in een neerwaartse spiraal zullen belanden. We hopen van harte van niet.

Fabriek Muziek programmeert deze zomer onder andere nog Goldband, Blanks en Ertebrekers.

145 posts

Gediplomeerd cultureel ondernemer en manager als OENGER, functioneel analist als inkomstenbron.