Oude God is al jaar en dag een wijk in het Antwerpse Mortsel. Voor de meesten is het gewoon een treinstation, een tussenstop waar niet al te veel mensen tussen de twee eindhaltes op- en afstappen. Toch is de wijk voor velen een thuis, en niet in het minst voor Pasi. Deze rapper, die ook als Kim Nzita Vangu door het leven gaat, stond met Eigen Makelij aan de wieg van hiphop in Vlaanderen. Nu is deze ancien op retour met Oude God, zijn eerste solowerk sinds 2018.
Pasi is zo’n rapper die eerder contempleert dan rijmt. Sociale en maatschappelijke thema’s, net als het ontdekken van zijn eigen identiteit, sijpelen continu doorheen zijn muziek. Gelukkig heeft Pasi met zijn Congolese roots een immens boeiend verhaal te vertellen. Dat hij dat niet in de zotste rijmschema’s verwerkt, met ingewikkelde technieken en creatieve woordspelingen, maakt niet uit. Pas op, ze komen heus wel voor op Oude God, maar waar Pasi het meest in uitblinkt, is in recht voor de raap filosoferen.
Eerder konden we al genieten van “Oude God”, waarop Pasi ingaat op zijn jeugd in Wilrijk. Daarvoor kwam het boeiende “Patrice” waarin onze hiphopveteraan de vrijheid bejubelt, en ook “Medaille” hebben we al eens gehoord. Daar krijgen we vandaag vier nieuwe nummers bij, die allemaal van de hand zijn van producerlegende en medestichter van Eigen Makelij Cloos. De uitzondering is “Chronos”, wat verzorgd is door de al even legendarische Beatgrinders. Daarnaast verschijnt ook nog de jonge, energieke Scottie op “Evangelie”. Hij neemt hier de hook voor zijn rekening, die heerlijk samengaat met de vocals uit de sample.
Pasi schippert non-stop tussen moeder- en vaderland. Zijn hart ligt in België én in Congo, zoals te horen is op Oude God. Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, krijgt hij ook zoals zovelen te maken met racisme, wat hij op “Evangelie” van zich afschrijft. “Medaille” en “Patrice” gaan dan weer dieper in op het Congolese aspect van Pasi, terwijl “Sterren” over de maatschappij in haar geheel gaat.
Toch is Pasi muzikaal minder verdeeld dan je hieruit zou afleiden. Hij maakt al van jongs af aan muziek met Cloos, dus de twee voelen elkaar foutloos aan. Oude God is dan ook een kort maar pakkend project dat compleet ‘klopt’. Elk nummer staat op z’n plek en klinkt goed in het grotere geheel. Geen enkel lied klinkt hetzelfde, de enige rode lijn is de scherpe stem van Pasi en zijn gemijmer, dat meer dan eens aanstekelijk, hoopgevend en bevrijdend klinkt.
Rappers uit heel Vlaanderen zijn Pasi veel verschuldigd, maar toch blijft de Oude God altijd nederig. Bescheiden deelt hij met ons zijn wijsheid, die wij maar al te graag in ons geheugen opslaan. Met slechts zeven nummers brengt Pasi een kleiner project dan drie jaar geleden, maar zoals altijd telt kwaliteit boven kwantiteit. De leeuw is weer uit de Antwerpse Zoo ontsnapt om ons op muziek en inzicht te trakteren, en wij kunnen niet anders dan dankbaar zijn.
Facebook / Instagram / Twitter
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.