Oude rot The Game brengt met zijn eerste single van het jaar een ode aan NBA-legende Allen Iverson, een speler die het professioneel basketbal revolutioneerde door taboe’s rond de identiteit en cultuur van zwarte spelers te doorbreken. Voor de single rekruteert hij een andere legendarische revolutionair, zij het in een ander veld, namelijk Lil Wayne. De twee werkten al eerder samen op de absolute classic “My Life“, een lied dat twaalf jaar geleden verscheen op The Game’s album LAX. Later werkte het duo samen op “Martians Vs Goblins“, waar ook Tyler, The Creator op te horen was. Die laatste samenwerking dateert ondertussen ook al van 2011, dus besloten de veteranen om bijna een decennium later nog eens de krachten te bundelen. Het lied had oorspronkelijk moeten verschijnen op het album Born 2 Rap dat vorig jaar uitkwam, maar werd uiteindelijk geschrapt. The Game was echter zo trots op de samenwerking dat hij alsnog besloot het stuk verbaal geweld op het algemene publiek los te laten.
De instrumental maakt gebruik van samples uit de liederen “Dead Wrong” en “Get Money” van Notorious B.I.G. Allen Iverson liet zich door niemand de mond snoeren en liet zijn vlechtjes op zijn hoofd staan, al dreigde het zijn carrière te ruïneren. Game en Wayne spiegelen zich aan die schaamteloze attitude door zichzelf op te hemelen op een dreigende beat waarvan de kick je trommelvliezen kan doorboren als je geluidsniveau iets te hoog staat. Het lied is doorspekt met verwijzingen en lofredes naar basketballers van het allerhoogste niveau ter illustratie van de diepe verweving die de sport en hiphop hebben. De gesamplede blazers ondersteunen de droge afleveringen zorgen voor een krachtig geheel dat je laat hunkeren naar meer. The Game verkondigt al enkele jaren dat hij niet van plan is om nog lang actief te zijn in de muziekwereld, maar nummers als deze doen je hopen dat hij die wilde beweringen enkel maakt als publiciteitsstunt. Hiphop needs you, Game!
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.