Albums, Recensies

Megan Thee Stallion – Good News (★★★½): Geen muziek voor de gevoelige luisteraar

Hoewel Megan Thee Stallion al sinds 2016 aan haar rapcarrière bouwt, kreeg ze haar eerste mainstream succes in de zomer van 2019 met haar hit “Hot Girl Summer”, waarop ze werd bijgestaan door Ty Dolla $ign en Nicki Minaj. Het nummer stuwde haar in de richting van een veelbelovende toekomst, die ze waarmaakte met het nummer “Savage”, een lied dat door TikTok werd opgepikt. Haar gastoptreden op Cardi B’s controversiële lied “WAP” deed wereldwijd conservatieve gemoederen oplaaien en droeg alleen maar bij aan Megans meteorische rise to fame. Het enige laagtepunt in 2020 kwam toen rapper Tory Lanez op 15 juli in haar voet schoot, waarna haar een revalidatie en hoop controverse stond te wachten.

Die ongemakkelijke situatie kaart Megan aan op de eerste track “Shots Fired” van haar debuutalbum Good News. Op een geremixte versie van Biggie Smalls’ “Who Shot Ya” laat ze aan Tory en de rest van de wereld weten dat er absoluut niet met Hot Girl Meg te sollen valt. Haar agressieve en onbeschaamde toon houdt ze het hele album aan terwijl ze de meest expliciete lyrics sinds Khia’s “My Neck, My Back” uit haar mouw schudt. Liedjes als “Do It On The Tip” en “Crybaby” met DaBaby staan bijna gelijk aan auditieve porno: de bars zijn zodanig vermakelijk dat je er moeilijk genoeg van krijgt. Het zijn alleszins geen nummers die je oplegt wanneer moeder in de buurt is, tenzij ze zelf een fanatiek twerker is.

“Good News” is vergeven van features door absolute wereldsterren. Young Thug verschijnt op “Don’t Stop”, Popcaan en Mustard geven “Intercourse” een exotisch gevoel en Beyoncé verzorgt het beste gastoptreden van de plaat op de remix van “Savage”. Andere gasten klinken eerder misplaatst, zoals Big Sean en 2Chainz op “Go Crazy”. Het lied valt een beetje plat in vergelijking met Megan Thee Stallions energieke stijl op andere nummers van de plaat. Lil Durks strofes op “Movie” zijn de meest fletse bijdrages op een hiphopalbum in een lange tijd, waardoor SZA’s refreintje op “Freaky Girls” klinkt als het eerste vogelgezang na een kille winter.

De kracht van de plaat komt vooral van Megans solonummers. Het aanstekelijke fluitje in “What’s New” zorgt voor een potentiële klassieker. Het lied werkt zowel bij een uitputtende fitnesssessie als bij een avondje hevig clubben: in beide situaties zullen de tekst en beat zorgen voor vliegend zweet. Een ander hoogtepunt komt met “Girls In The Hood”, waar ze de klassieke instrumental van Eazy-E’s “Boyz-n-the-Hood” omzet naar een feministische hymne waar meeste mannelijke rappers een puntje aan kunnen zuigen. “Don’t Rock Me To Sleep” springt eruit dankzij old school klinkende akkoorden die de basis leggen voor Megans zangprestatie. Een catchy nummer, ondanks de duidelijke bewerking van haar stem. “Body” is dan weer het compleet tegenovergestelde: het refrein werd na één luisterbeurt ondraaglijk irritant en zal in dit huishouden nooit meer weerklinken.

Uiteindelijk kan Megan Thee Stallion trots zijn met het werk dat ze levert op haar debuutalbum. Velen brachten het er slechter van af op hun eerste studioalbum. Megans teksten gaan recht doro zee en zullen niet bij iedereen aanslaan, maar fans van hiphop zullen weinig anders kunnen dan haar stijl appreciëren. Megan is van plan om een grote voetafdruk in de muziekwereld achter te laten en dit album lijkt de perfecte stap in die richting.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

20 november 2020

About Author

Stan De Coninck


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief