AlbumsRecensies

Future & Lil Uzi Vert – Pluto x Baby Pluto (★★½): Gemiste kans


2020 was, om het zacht uit te drukken, een niet zo aangenaam jaar. Lil Uzi Vert en Future lijken zich daar alleszins niet veel van aan te trekken. Beide heren brachten dit jaar al een soloalbum uit. Lil Uzi Vert kwam op Eternal Atake met verfrissing en vernieuwing terwijl Future op High Off Life bleef steken. Gelukkig heeft Future een goede reputatie opgebouwd op vlak van samenwerkingen. Zijn albums met Drake, Young Thug en Juice WRLD waren stuk voor stuk succesvol. De lat ligt dus meteen hoog voor Pluto x Baby Pluto, de samenwerking met Lil Uzi Vert. In juli brachten ze daar al een degelijk voorsmaakje van uit met “Patek” en “Over Your Head”, maar we hoopten stiekem dat het toch een tikkeltje meer zou zijn.

Helaas werden de hoge verwachtingen niet echt ingelost. Het album bevat wel aangename nummers, maar de vonken die de samenwerking moest geven, ontbreken. Pluto en Baby Pluto spelen op veilig en blijven hangen in hun vertrouwde trapgeluid. Hier en daar horen we wel een uitschieter, een bewijs dat ze meer kunnen. Een gastbijdrage van een collega-rapper had ook niet misstaan op dit project. Het zou alleszins voor meer variatie gezorgd hebben. Met wat meer risico en creativiteit hadden Future en Lil Uzi Vert een trapklassieker kunnen maken. Jammer genoeg zal deze Pluto x Baby Pluto geruisloos wegzinken in de achtergrond.

Het geluid van dit album grijpt duidelijk terug naar de trapgolf uit 2016, toen beide rappers doorbraken. De harde beats van producer Zaytoven waren toen een vast onderdeel van het succesrecept. Ook nu horen we zijn typische houtblazers terug in “Million Dollar Play” en “Real Baby Pluto”, vervoegd door stevige punchlines van Uzi en Future. Ze bewijzen allebei dat ze kunnen rappen en een onsterfelijke flow kunnen aanhouden, maar ze lijken te lui om daar meer mee te doen. Op “Marni on Me” gaat het de goede richting uit – Future en Uzi wisselen elkaar feilloos af – maar deze keer mist de beat net dat tikkeltje meer. Met wat meer tijd en moeite had dit nummer nog beter kunnen uitdraaien.

Door het gebrek aan variatie blijven we op onze honger zitten. Bij veel nummers kan je de eerste dertig seconden beluisteren, twee minuten doorspoelen en nog altijd het gevoel hebben dat je net hetzelfde aan het luisteren bent als daarvoor. Op “That’s It” horen wij bijvoorbeeld een interessante opbouwende flow van Future die naar een climax zou moeten leiden, maar uiteindelijk komt doorheen het nummer steeds weer hetzelfde terug. Ook hebben we het gevoel dat Uzi diegene is die echt zijn ding probeert te doen, terwijl Future gewoon volgt. Uzi’s experimentele flow op “Stripes Like Burberry” klinkt veelbelovend, maar wordt later gewoon gekopieerd door Future, terwijl hij beter gewoon iets anders had bedacht.

Het gevoel van de gemiste kans overheerst, vooral omdat sommige nummers juist wel beantwoorden aan het enorme potentieel van de samenwerking tussen de rappers. “Plastic” is bijvoorbeeld een nummer dat op het lijf geschreven is van de twee. De strijkers in de beat zorgen voor een zweverige sfeer. Voor de verandering brengen Uzi en Future ook een dynamische flow. Dat toont nog maar eens aan dat er veel meer in dit album zat. Ook op “F-Off Dat” horen we dat de Pluto’s perfect op elkaar ingespeeld zijn. Het is een van de schaarse momenten waarop Future de bovenhand neemt; hij laat zich volledig gaan op de harde beat.

Pluto x Baby Pluto, het gezamenlijke album van Future en Lil Uzi Vert, blijft onder de verwachtingen. Een gebrek aan moeite en risico zorgen voor een repetitief album met enkele uitschieters. De samenwerking had potentieel om de geschiedenisboeken in te gaan, maar zal nu helaas blijven steken in 2020.

Lil Uzi Vert: Facebook / Twitter / Instagram / Website

Future: Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Dit vind je misschien ook leuk:
FeaturesInterviews

Interview Marcus D: 'Ik ben verliefd geworden op Japan'

Wie wat thuis is in de wereld van instrumentale hiphop heeft ongetwijfeld al gehoord van Marcus D, een Amerikaanse beatmaker die naam…
AlbumsRecensies

ECHT! - INWANE (★★★★) : Grimmig grensverleggend

Na een verwachtingsvolle EP Douf brengt de Brusselse groep ECHT! nu debuutalbum INWANE uit. Ze combineren jazz, funk, electro en hiphop met als…
AlbumsFeatured albumsRecensies

박혜진 Park Hye Jin - Before I Die (★★★): Enkele parels in een grijze mantra-massa

Nee, niet alles dat uit Zuid-Korea komt, is K-pop of deuntjes in de trant van het godsgruwelijke “Gangnam Style” van PSY. Het…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.