Bij het ouder worden ervaren de meeste (jonge) mensen periodes van liefdesverdriet, onzekerheid en eenzaamheid. Deze emotionele symptomen kunnen altijd worden verzacht door je vrienden en de mannen van Wallows. De driekoppige band uit Los Angeles heeft iets aanstekelijks dat hen van andere bands onderscheidt. De drie twintigers hebben een geluid neergezet, beïnvloed door de jaren tachtig, met hints naar indierock, postpunk en synthpop. Op 23 oktober, een jaar na het succes van hun debuutalbum Nothing Happens en hun passage in de Kavka Zappa te Antwerpen, brengt de groep haar ep Remote uit, die werd geïntroduceerd aan de hand van de eerste single “Nobody Gets Me (Like You)”. Normaal zou het trio in ideale omstandigheden waarschijnlijk nu op tournee zijn. In plaats daarvan hebben Dylan Minnette, Braeden Lemasters en Cole Preston, in quarantaine, gewerkt aan nieuw materiaal. Speciaal voor ons maakte de band tijd vrij voor een gesprek via het immens populaire Zoom om te praten over Remote en de invloed van de wereldwijde lockdown op de drie leden van Wallows.
De laatste paar maanden gaat alles zeer snel voor jullie. Jullie ep Remote komt uit op 23 oktober, hebben miljoenen streams en zijn ‘MTV’s Push artist for september’. Hoe voelt het om lid te zijn van Wallows?
Braeden: Dat is een goede vraag. Het voelt echt goed om mensen mee te krijgen met ons idee en het meeste coole van dit alles is dat ze er ook echt van genieten. Maar tegelijkertijd voelt het ook aan alsof we in het oog van een storm staan. Zeker in deze quarantainetijden zonder concerten zien we niet altijd het volledige publiek. Als streams en cijfers stijgen, maar je dit niet altijd fysiek ziet, is een vreemd gevoel. Eerlijk gezegd is dit alles echt een onbeschrijfelijk gevoel en blijven we de focus leggen op het maken van nieuw materiaal waar onze fans zich in kunnen vinden, net zoals het weerklank krijgt binnenin de band zelf. We blijven altijd het onderste uit de kan halen.
De nieuwe ep verschijnt op 23 oktober. Van waar komt de titel Remote?
Dylan: Origineel kwam het idee in ons op om het album deze naam te geven omdat we ‘remotely’ in quarantaine op afstand van elkaar hieraan werkten. Uiteindelijk hadden we met het artwork van het album ‘een Remote’, afstandsbediening, afgebeeld en konden we ons idee van de naam beter hieraan linken. Hierdoor wilden we een beetje het gevoel creëren dat je tussen radiozenders kan wisselen met een afstandsbediening, ook al werkt het niet op die manier. We vonden het wel een cool concept op deze wijze. Je kan dus verschillende betekenissen geven aan de titel Remote door de naam, het visuele aspect en de algemene gedachtegang.
“Nobody Gets Me (Like You)” is de eerste single van jullie ep, maar de muziekvideo is een vervolg van “OK”. Waarom vinden we “OK” niet op Remote?
Cole: De hele situatie van de samenstelling van onze ep was zeer complex. Het originele idee was om vier singles met bijhorende video’s uit te brengen in 2020 die op zichzelf stonden, maar toen kwam de coronacrisis met de quarantaineregels. We hadden het idee om deze vier video’s met elkaar te linken met een gemeenschappelijk verhaal of thema. Ondanks de COVID-pandemie besloten we toch “OK” op zichzelf uit te brengen zodat de fans nieuw materiaal hadden. In het oorspronkelijke plan was “Nobody Gets Me (Like You)” de tweede single op zichzelf en het vervolg van de muziekvideo van “OK”. Door de huidige omstandigheden werd het de eerste single van Remote, maar kreeg het nog steeds een visuele link met “OK” dat geen onderdeel werd van de nieuwe ep. Het nieuwe plan omvatte een trilogie van video’s die in de nabije toekomst wordt afgesloten met nog één nieuw nummer na “OK” en “Nobody Gets Me (Like You)”.
Dylan: “OK” werd niet ‘remotely’ gemaakt. Het zou niet logisch zijn om “OK” op Remote te zetten, omdat het idee achter Remote nog altijd een verzameling is van nummers die vanop afstand werden gemaakt.
De huidige crisis treft de hele (muziek)wereld. Fans missen de artiesten en de artiesten missen de fans, maar zijn er ook positieve zaken voor jullie aan heel deze gebeurtenis?
Cole: Het voelt vreemd en moeilijk aan door de lockdown omdat we meer thuis moeten blijven en minder bij elkaar kunnen zijn. We moeten ons hieraan aanpassen, maar we zien het tegelijkertijd als een opportuniteit om creatief te zijn en te experimenteren met nieuw materiaal. We hadden toevallig met “Are You Bored Yet” al een nummer gemaakt met de woorden ‘stay at home’ en ‘bored’. Tijdens de lockdown zagen we dit nummer enorm groeien, wat ons kracht gaf om positief te blijven gedurende de lockdownperiode. We hadden veel tijd om aan nieuw materiaal te werken en we zijn tevreden met onze nieuwe ep die we nooit zouden uitbrengen, of toch niet op deze manier, als we niet thuis moesten blijven. Dat is onze positieve draai aan heel deze situatie.
Op jullie nieuwe ep valt “Coastlines” enorm op. Het is perfect voor de tijd van vandaag en bovendien enorm dansbaar. Het is verschillend ten opzichte van eerder materiaal. Kunnen we in de toekomst meer nummers verwachten in deze stijl?
Dylan: Voor de opnames van Remote hadden we een demo van “Coastlines” die meer simplistisch was met een standaard indie of alternatieve omkadering waarbij we een enorm goed gevoel hadden. Sachi (DiSerafino) en John (DeBold), die meehielpen bij de productie van de ep, brachten het nummer naar een hoger niveau. Het voelde voor mezelf aan als een The Strokes-/ Daft Punk nummer. Het was een leuke ervaring om een elektronischere omkadering te creëren, wat een unicum is voor Wallows. We proberen altijd te streven naar een creatieve productie die onszelf blijft verrassen, dus misschien komt er nog een nummer uit zoals “Coastlines” in de nabije toekomst. Ik ga helemaal akkoord met het feit dat je zegt dat dit nummer het meeste uitspringt op Remote door het nieuwe geluid. De optie ligt open voor dergelijke nummers, maar tegelijkertijd blijft muziek voor ons altijd evolueren en is er nooit zoiets als eenzelfde soort nummer. Er komt misschien nooit meer iets zoals dit en we proberen nooit terug te kijken naar het verleden. We houden helemaal van de denkwijze om als band verschillend te zijn, rustig te ondernemen en niets te overdenken.
Dit hebben jullie voldoende kunnen bewijzen in de Roxy Theatre livestreamconcerten de voorbije maanden. Jullie deden vier shows gespreid over twee maanden telkens met een ander thema (eerste album, de favorieten van de fans, de favorieten van de groep zelf en een verrassingsthema). Wat was de leukste show om te spelen en hoe was het om te spelen in het lege maar legendarische Roxy Theatre?
Braeden: Het was fantastisch om deze livestreamconcerten te spelen, maar we wisten wel niet hoe het ging uitdraaien. Het bleek een geslaagde gok, maar het voelde vreemd aan in het begin om in een leeg gebouw te spelen. Dit gevoel verdween snel omdat we opnieuw onze muziek konden spelen voor de fans. Mijn favoriete set was waarschijnlijk de voorlaatste of laatste show. Die twee waren echt fijn om te spelen omdat we de smaak helemaal te pakken hadden. We speelden toen “Nobody Gets Me (Like You)” voor de eerste keer dus dat was wel geweldig, maar we missen de fans wel. Ik mis het om met het publiek te praten tijdens een concert.
We missen jullie ook, maar we blijven hoopvol dat dit in de nabije toekomst weer kan. Herinneren jullie de passage nog van de Europese tour in Zappa te Antwerpen waar jullie het debuutalbum Nothing Happens kwamen voorstellen?
Cole: We hadden een geweldige tijd in België. Herinner je jou nog, Dylan, dat onze Bird Scooter het had begeven? We hadden er zelfs een nummer over geschreven in de show genaamd “The Bird Scooters Around”.
Dylan: Waarom kan ik me dit niet herinneren?
Braeden: We stonden toen na de show op het dak.
Dylan: Ik herinner het me weer. Geweldige frieten trouwens in België. Dat was echt een geweldige avond. We hebben toen een deel van Antwerpen verkend met een Bird Scooter met het gekende resultaat.
Braeden: Dat was een geweldige show, goede herinneringen aan. Eén van men favorieten.
Naar welke bands kijken jullie op? Welke artiesten inspireren jullie bij het maken van nieuwe muziek?
Dylan: Er zijn er zoveel. Mijn persoonlijke favoriet is Frank Ocean. Veel mensen kijken terecht naar hem op. Hij kan echt alles.
Cole: Als we spreken over bands specifiek. Dan hou ik helemaal van de manier waarop The 1975 hun carrière opbouwt. “Chocolate” bijvoorbeeld was een geweldig nummer. Hun debuutalbum The 1975 deed echt een nieuwe wereld voor me opengaan. Ik leefde echt in een gesloten wereld toen, maar dat album creëerde de openheid van mijn geest. Ik kan het niet goed uitleggen. We proberen dit ook te doen voor onze fans zonder iemand te kopiëren. Hun fans accepteren alles van hen, want ze hebben al alles gemaakt. Die luxe willen we ook creëren voor Wallows; maar dan op onze manier.
Dylan: Ik ben momenteel volledig in de ban van hun muziek. Ik hou van de evolutie van The 1975. Het vergt bijvoorbeeld enorm veel moed om Notes On A Conditional Form dit jaar uit te brengen met heel gevarieerde, maar gedurfde nummerkeuzes. Ze hebben zelf veel vertrouwen in het eindresultaat en het is mijn favoriete album van de groep. Ze zijn persoonlijk de beste band op dit moment voor mezelf.
Braeden: Ik luister momenteel veel naar de muziek van Bob Dylan en Leonard Cohen, maar ik kan even goed genieten van Adele haar muziek. The Beatles zijn wel de allerbesten. Ze zijn voor mij persoonlijke ‘The Greatest Of All Time’.
Dylan: Stel u voor als ze ‘The Goats’ zouden noemen. Ik zou het geweldig vinden.
Braeden: De interviews van Lebron James na de play-offmatchen kunnen even goed doorgaan als muziek voor mij.
Shout-out to Lebron. Tot slot: ik had op de sociale media gezien dat jullie enorm fan zijn van de Zuid-Koreaanse band BTS. Hoe komt dit en zouden jullie ooit een samenwerking met hen zien zitten?
Cole: We zouden zo graag de leden van BTS eens willen ontmoeten en een samenwerking zou fantastisch zijn. We vinden ze geweldig omdat ze zo nederig, grappig en vriendelijk lijken. Ze zijn naar onze persoonlijk mening de meest getalenteerde en veelzijdige mensen op de planeet. Ze zitten ook echt in met hun fans en dat is voor Wallows een belangrijk criterium.
Vrijdag 23 oktober komt Remote uit op alle muziekplatformen.