‘Black girl magic’ en ‘Let the vagina have a monologue’ zijn slechts twee korte stukjes tekst uit “Django Jane” van Janelle Monáe, maar illustreren wel zeer goed waar de Amerikaanse muzikante voor staat. Dirty Computer, haar meest recente album, ging onder meer over gelijkheid. De zwarte queer vrouw weet heel wat over ongelijkheid en schitterde zo ook in de film Hidden Figures, die racisme behandelt. Later dit jaar verschijnt met All In: The Fight for Democracy een documentaire over onderdrukking van stemmers in de VS en dat die film dit jaar uitkomt, is wellicht geen toeval. Janelle Monáe schreef met plezier een streepje muziek voor die docu.
Zoals vaker pint de muzikante zich niet vast aan één genre en zo krijgen we op “Turntables” voornamelijk wat r&b, hiphop en pop door elkaar te horen. Er wordt gewisseld tussen rap en zang waardoor de sfeer van het nummer ook meerdere keren volledig omslaat. Tijdens het refrein worden er subtiele gospelinvloeden meegegeven en dat het genre vaak gekoppeld wordt aan zwarte Amerikanen, is wellicht geen toeval. Lijnen als ‘America, you a lie’, ‘Liberation, elevation, education’, ‘you fucked up the kitchen so you should do the dishes’ laten weinig aan de verbeelding over. Ondanks de sterke en duidelijke tekst en het sfeervolle refrein lijkt “Turntables” toch nog net de x-factor te missen en de oorzaak daarvan is dat het refrein net iets teveel van hetzelfde is.