Vier jaar na haar laatste, Will, voegt Julianna Barwick nog eens een album toe aan haar discografie. Healing Is a Miracle, overigens een zeer mooie titel, gaat naar eigen zeggen over meditatie en samenspel van geluid, galm en de wonderlijke koorstemmen die enkel zij op zo’n atmosferische manier kan besturen. Voor een keer deed ze dat niet helemaal alleen, maar schakelde ze onder andere de IJslandse zanger Jónsi, de Amerikaanse harpist Mary Lattimore en de ook Amerikaanse producer Nosaj Thing in. Samenwerkingen met artiesten van dit kaliber kunnen haar enkel maar windeieren leggen. Haar atmosferische muziek in combinatie met de treurige snaaraanslagen van Mary Lattimore die recht door je hart gaan, of in combinatie met de zachte stem van de IJslandse engel Jónsi, kan alleen een nog nooit gekende gemoedsstemming opleveren. De voorbije jaren nam ze ons al drie keer mee naar een andere werelden en we verwachtten nu een vierde te ontdekken. Deze blijkt bijna te klinken als de zevende hemel.
Het reeds uitgebrachte “Inspirit” mag de spits afbijten van het nieuwe album. Hier ontdekken we de ingang van die zevende hemel. De prachtige koorstemmen herrijzen op het juiste moment en gaan rusten als het nodig is. Het is makkelijk een van de beste openers tot nog toe van de Amerikaanse componist. Julianna Barwick verrast ons in positieve zin en heeft niets meer nodig dan dromerige zang om ons helemaal in haar macht te hebben.
“Healing Is a Miracle” en “Safe” spelen dan weer meteen in op je gemoed. Reflecteren is hierbij de boodschap. Deze twee liedjes ademen levenswijsheden uit, ook al wordt er niets gezegd of gezongen. Je mag ze zelf gaan ontdekken; de subtiele geluiden laten je wegen inslaan die je anders nooit zou ingaan. Haar muziek kan ook therapeutisch werken en je tot rust laten komen, iets wat maar een kleine groep artiesten is weggelegd.
Op “Oh Memory”, “In Light” en “Nod” zijn samenwerkingen te horen met de drie reeds vermelde artiesten. Elk van deze artiesten heeft hun eigen zeggetje mogen doen en dat hoor je op elk van de drie liedjes. Van de droevige harplijnen van Mary Lattimore tot het iets snellere ritme van Jónsi op “In Light”, de samenwerkingen blijken een gouden combinatie te zijn tussen elk van deze werelden. De wederkerende loops van elektronische geluiden blijven natuurlijk wel behouden, anders zou Julianna Barwick zichzelf niet zijn.
De laatste tandem op het album bestaat uit “Flowers” en ‘”Wishing Well”. Het duistere “Flowers” geeft ons het gevoel dat we in een benarde situatie terechtgekomen zijn. Deze song kan zomaar gebruikt worden in een actie- of horrorfilm. Ze lijkt voor elk wat wils te hebben. Hoewel “Flowers” donkerder getint is, lijkt het toch de perfecte intro te zijn voor “Wishing Well”. Het geeft de indruk dat hemel en hel met elkaar vergeleken worden. Als we de volgorde van de songs mogen geloven, komt de hemel altijd na de hel. Of iets minder religieus gesteld: na regen komt zonneschijn.
Healing Is a Miracle doet ons denken aan artiesten à la Ólafur Arnalds, Ben Lukas Boysen of Nils Frahm. Deze artiesten zijn bekend om hun alternatieve ambientmuziek en Julianna Barwick mag in dit lijstje niet ontbreken. Op haar eigen manier slaagt ze erin om voor het eerst echt uit te pakken met afwisselend wondermooie rustige songs en nummers met een iets donkerdere achtergrond en wat meer tempo. Deze plaat klinkt completer en voller vergeleken met haar vorige langspelers.
Het achtdelige album van Julianna Barwick lijkt een toppertje te zijn dat beter wordt naarmate je er meer naar luistert! De plaat is sinds 10 juli te beluisteren op alle streamingskanalen.