De Brit Marius Lishtrop heeft op acht jaar tijd een evolutie afgelegd van vrolijke YouTuber Mazzi Maz, langs vocalist voor de metalband Myth City, tot rapper Scarlxrd (lees: Scarlord). Onder die naam brengt Marius al sinds 2014 ruige trapmetal om in juni 2017 het internet te bestormen met “Heart Attack”, een nummer waarvan de video intussen al 74 miljoen keer is bekeken op YouTube. Hoewel het geluid van Scarlxrd uniek is – weinigen doen hem die combinatie van metal en hiphop na – is hij al 4 jaar blijven steken in zijn formule. Nieuwste album SCARHXURS klinkt hetzelfde als eerste album スカー藩主 uit 2016. Jammer dat de eens zo alternatieve muziek van Scarlxrd ongelooflijk voorspelbaar is geworden.
SCARHXURS duurt met haar 18 nummers zo’n 45 minuten, maar het had perfect één lang nummer kunnen zijn: zo weinig variatie is er te horen. De gitaren krijsen, de bassen scheuren, de hihats snijden en Scarlxrd roept de longen uit zijn lijf. “PERFECT.”, “YXU’VE BEEN CANCELLED.”, “GRAVESTXNE.”: elk nummer bevat dezelfde elementen, geregeld opgesmukt met niche audiofragmenten. Dit neemt uiteraard niet weg dat de muziek nog steeds de adrenaline laat gieren en testosteron recht je oren inpompt, maar het verrast niet meer. De ontzagfactor is al lang uitgewerkt, en het maakt geen verschil of je nu dit album luistert of een van zijn negen(!) andere. Het feit dat Scarlxrd op zo’n korte tijd al zoveel albums heeft uitgebracht zal er ook wel op wijzen dat hij niet echt innovatief werk wil leveren. Het komt meer en meer over als lopendebandwerk.
Als de muziek niet meer laat verrassen, dan misschien wel de teksten? Wel, misschien, maar die versta je niet. Vaak schreeuwt Scarlxrd zo hard of mompelt hij zo onduidelijk dat een groot deel van wat hij zegt, verloren gaat. Die onduidelijkheid op zich is geen probleem, want je moet een screamer niet per se verstaan (en mumblerap is nu ook eenmaal een ding), maar wanneer de muziek zo teleurstellend is, mag dat lyrisch wel gecompenseerd worden. Jammer genoeg is Scarlxrd na negen albums nog altijd niet uitgerapt over haat jegens anderen, zichzelf en de wereld en heeft hij op die vier jaar nog steeds niet leren articuleren.
Is dan echt alles teleurstellend op dit album? Ja. Geen enkel nummer valt op of nodigt uit om nog een paar keer opnieuw te beluisteren. “DARK KNIGHT.” en “TERRAFXRM.” geven kort een luttele hoop, respectievelijk met een emogitaarflard en een ruige metalintro. Die hoop blijkt vals wanneer daar meteen weer de oorverdovende kicks zijn en ook deze lichtpuntjes meteen verzwolgen worden door de duisternis van Scarlxrds geschreeuw. Eigenlijk is het opmerkelijk dat Scarlxrd op zijn album geen plaats heeft gemaakt voor een ‘ander’ nummer, zeker nadat het meer jazzy “HEAD GXNE.” vorig jaar enorm bleek aan te slaan.
Hoewel Scarlxrd denkt dat zijn populariteit te danken is aan de frequentie waaraan hij muziek uploadt, zou hij toch beter de tijd eens nemen om zijn artistieke handtekening wat bij te schaven. Na zo’n 170 nummers is de plaat namelijk niet gewoon blijven hangen maar gewoonweg doorgescheurd, en dat is jammer voor zo’n jonge, getalenteerde artiest. Gelukkig zijn zijn liveshows wel steengoed, zoals Scarlxrd al meermaals heeft bewezen in België. Op 23 maart bewijst hij zich hopelijk opnieuw in de Botanique.
Facebook / Instagram / Website / Twitter
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.
I’ve never seen anyone talk so much shit like you did now, you probably don’t hear Scarlxrd directly because you can clearly see that he has evolved a lot and yours (aaagrrgsga) is a SCREECH.It is part of the musical genre if you listen to it expecting a standard flow equal to prxjek etc. Know that it won’t happen.Because it has different types of flow and different types of screch outside that few can achieve the shade that it achieves So I think you better reevaluate your idea because I’ve been following him since 2014 and the changes have been many.