Live, Recensies

Brihang @ Het Depot: De kunst van het woord

© CPU – Cédric Depraetere

De West-Vlaamse woordkunstenaar Boudy Verleye a.k.a. Brihang werd de afgelopen MIA’s genomineerd voor zes prijzen. Verbazend genoeg kon hij geen enkele van die nominaties verzilveren, fuck de MIA’s dan. Brihang is sterk genoeg op zichzelf. Dat bewees hij met zijn nieuwste album Casco, en dat bewees hij gisterenavond in een uitverkocht Depot in het hartje van Vlaanderen.

Openen deed Brihang met “Pasgeboren+”, ook meteen het eerste nummer van zijn plaat Casco, waar de set logischerwijs grotendeels rond gebaseerd was. Vanaf het begin toonde Brihang zich als de kunstenaar van het woord. Als een meesterschilder liet hij de verf van zijn teksten op het doek vallen. Af en toe was Brihang zoekend, naar de weg, naar succes, zoals op “#Quote”. Dan voelde hij zich weer zelfzeker, zoals op “Avenue Deschanel”. De samenwerking met zijn twee muzikanten verliep vlot. Zij voegden ook echt wat toe aan het geheel. Hier en daar wat live percussie, een elektrisch gitaartje, het voelde heel verzorgd aan. Zeker ook in combinatie met de lichtshow. Een lichtshow waarin ze zeer clever gebruik maakten van de spots en rook op het podium. Over deze show werd duidelijk tot in het kleinste detail nagedacht en dat konden we echt wel appreciëren.

Brihang heeft het als muzikant toch al ver geschopt, maar moest hij toch nog twijfels hebben over zijn carrière, zou hij net zo goed komiek of cabaretier kunnen worden. Hij bespeelde het publiek met sprekend gemak. Af en toe raakte hij een gevoelige snaar, niet veel later toonde hij zich dan weer van zijn grappigste kant, inclusief excentrieke dansmoves. In het midden van de set, riep hij zelfs iemand uit het publiek op podium, ene Robin voelde zich geroepen. Hij mocht van Brihang even met alle aandacht gaan lopen en een dansmove uithalen. Op zijn Leuvens resulteerde dat dan in twee ad fundums, en een soort van front double bicep pose, voor de bodybuilders onder ons. Studentenstad, weet je wel.

Tijdens “Alles Draait” werd Brihang even vergezeld door Fake kompaan Dieter Meeuws van Ntrek. Die slaagde erin om de energie in Het Depot even de hoogte in te sturen. Over het algemeen voelde die energie gisterenavond heel gemoedelijk aan. Er hing een zeer relaxed en vriendschappelijk sfeertje. Deels gecreëerd door Boudy Verleyes persoonlijkheid tijdens de bindteksten, en deels opgewekt door zijn muziek. Casco, en de muziek van Brihang in het algemeen, is vooral gemaakt om naar te luisteren. Elke zin heeft betekenis. Brihang verheft zich daarmee boven de gewone rappers. Hij toonde zich gisterenavond als een waar poëet. In een cultuur waarin onnoemelijk veel jongeren het moeilijk hebben om hun gevoelens te uiten, is daar Brihang die het in hun plaats doet. Hij sprak mensen rechtsreeks aan, wond er geen doekjes om, en dat hebben we graag.

View this post on Instagram

De kleine dagen zijn goed voor me. @brihang

A post shared by Gilliam Aerts (@gilliamaerts) on

Toch ging onze voorkeur voor het beste nummer van de avond uit naar een nummer dat niet van Casco kwam. “Morsen” van zolangmogelijk was nog dat tikkeltje extra. ‘Morsen is pas morsen als je het afdroogt’, en een heerlijke synthesizermelodie kreeg ons helemaal in hogere sferen. Uiteraard kon op het einde van de set zijn laddertje ook niet ontbreken. Opnieuw een leuke vorm van publieksinteractie, perfect voor op “Balanceren”. Afsluiten deed Brihang zoals verwacht met een van zijn bekendste nummers “Steentje”. Een heerlijk nummer om mee te eindigen, terwijl hij zelf met zijn voeten in een ‘steentje’ stond. Het publiek leek bij afloop dan ook helemaal voldaan.

Brihang toonde gisterenavond aan waarom hij onder een van grootsten in de Belgische hiphop moet gerekend worden. Poëtische teksten op heerlijke relaxte hip hop beats zoals alleen hij dat kan, in het West-Vlaams. Dat standbeeld in Knokke-Heist mag er toch stilletjes aan komen hoor.

Setlist:

Pasgeboren+
Oelala
#Quote
Rommel
Binnenkant
Casco
Ik Wil Alles, Behalve
Alles draait
Avenue Deschanel
Honing+
Plat du jour
Slag 13
Kleine dagen
Ver weg
Morsen
Wieder
Balanceren

Steentje

21 februari 2020

About Author

Stijn Grobet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief