Live, Recensies

We Are Open 2020 (Secret Gig) @ Trix Club: STAKE zonder schedelbreuken

Liefhebbers van Belgische muziek kunnen zich enkele dagen zoet houden in Antwerpen, want We Are Open is weer begonnen! En dit jaar een dagje vroeger dan normaal, want Trix heeft aan alle mensen die een combiticket kochten een extra ‘secret gig’ cadeau gegeven: niemand minder dan STAKE, nota bene op de dag dat ze zijn aangekondigd voor Graspop 2020.

Nadat We Are Open de extra naam op de affiche had aangekondigd, bleek het al snel duidelijk te zijn dat het om Belgische metaltrots STAKE ging. Dat is natuurlijk een fijn geschenk, maar toch denken we dat Trix het aspect ‘secret gig’ meer had kunnen uitspelen. We denken bijvoorbeeld aan een echte geheime act waarvan de onthulling pas op het podium gebeurt, of aan een exclusievere show. In de plaats daarvan kregen we in een vrij lege Club een ‘gewone’ show van STAKE. Niet dat we daar niet blij mee zijn, integendeel, maar toch denken we dat er meer uit het concept gehaald kon worden. De extra avond werd niet extra hard gehypet, wat dan ook zichtbaar was in de hoeveelheid aanwezigen. Veel mensen bleven thuis, maar STAKE er even gratis bij krijgen, vinden wij natuurlijk wel fantastisch.

STAKE heeft afgelopen jaar al heel wat bewezen. Na een flink aantal jaren (vanaf 2004!) onder de naam Steak Number Eight het beste van sludge- stoner- en post-metal te combineren, besloot de band te herbronnen en kwam het met een nieuwe naam én nieuwe muziek. Eerste album van STAKE Critical Method kwam 1 november 2019 uit en werd een echte hit. Dit album speelden ze in Trix Club bijna integraal met enkele oudere nummers ertussen.

Na een lange dreun door de boxen kwamen de bandleden op en zetten ze “Devolution” in, een naar STAKE-normen rustig nummer. Deze relatieve rust werd al snel doorbroken door de twee binnenknallers “Catatonic Dreams” en “Doped up Salvations”. Het energiepeil van de band lag hoog en frontman Brent Vanneste hypete het publiek mee op door vooraan te staan en onverstaanbare dingen te roepen. Het publiek reageerde hier jammer genoeg maar lichtjes op. De algemene regel die meestal geldt bij een optreden van STAKE is ‘hoe meer energie in het publiek, hoe meer energie in de band’. Net dat misten we een beetje vandaag. Ondanks dat de spanning ervoor wel hing en de band zelf vol energie zat, ontstond er geen moshpit in het publiek van We Are Open. Er werd stevig met hoofdjes en zelfs met volledige bovenlichamen geschud, maar er werden geen schedels gebroken.

Anderzijds maakte het gebrek aan de kolkende publieksmassa ruimte om te verwonderen, want dat kan je echt wel bij de constant verrassende nummers van STAKE. De nieuwelingen (“Eyes for Gold”, “The Absolute Center”) passen perfect tussen enkele nummers van toen de band nog Steak Number Eight heette (“Your Soul Deserves to Die Twice”, “Gravity Giants”). Een ander oud nummer, “Return of the Kolomon” stak er bovenuit, zowel door zijn opbouwende karakter als door zijn betoverende effect. Het mooie aan STAKE is dat ze perfect weten af te wisselen tussen melancholie en brutaliteit, tussen verwondering en frustratie.

We willen toch nog even benadrukken wat voor een frontman Brent Vanneste eigenlijk is. Hij had misschien weinig te zeggen, maar met zijn energie op het podium straalt hij heel wat persoonlijkheid uit. Ook de andere bandleden zijn meer dan het vermelden waard. Drummer Joris Casier en bassist Jesse Surmont maken bijna theatrale bewegingen die de strakheid van de band alleen maar bevestigen. Gitarist Cis Deman stond als jarige job op het podium en excelleerde zoals altijd in het snelle gitaarwerk. Samen vormen ze vooral een heerlijke combinatie. Afsluiters “Critical Method” en “Care Less” deelden de laatste slagen en stoten uit en weg waren ze.

Het voelde vreemd om STAKE zonder moshpit te zien, maar net daardoor was de muzikale ervaring anders. Er lag meer focus op de muziek an sich, waardoor zich een retestrakke band toonde die die plaats op Graspop dubbel en dik verdient.

Setlist:

Devolution
Catatonic Dreams
Doped up Salvations
Eyes for Gold
The Absolute Center
Return of the Kolomon
Your Soul Deserves to Die Twice
Everybody Knows
Gravity Giants
Critical Method
Careless

Facebook

7 februari 2020

About Author

Pieter Wilms


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief