InstagramLiveRecensies

Brihang & Het Zesde Metaal @ Depart (ihkv De Warmste Week): Een zalige hoogdag voor de West-Vlaming

© CPU – Cédric Depraetere

22 december 2019 gold als een hoogdag in West-Vlaanderen, met Music For Life die zich in Kortrijk had genesteld en een avond vol muzikale West-Vlaamse trots op een steenworp van dat schouwspel. Brihang en Het Zesde Metaal werden dit jaar op handen gedragen in (West-)Vlaanderen, en een in een mum van tijd uitverkochte Depart was daar een logisch gevolg van. De kunst van het woord is het voornaamste wapen van beide artiesten. Een setting als die van De Warmste Week leende zich dan ook perfect voor een avondje West-Vlaamse magie.

Een West-Vlaming kenmerkt zich door z’n bescheidenheid, en dat was precies de term waarmee we de binnenkomer van Het Zesde Metaal konden beschrijven. Onder het prachtige logo van laatste plaat Skepsels vatten Wannes Cappelle en z’n bandleden aan met opener “Ier bie oes”, een ouder nummer uit het repertoire. Al snel volgde de eerste klassieker met “Gie, den otto en ik”, al liet die meebruller een groot deel van het publiek koud. Geroezemoes vulde de zaal, waardoor Het Zesde Metaal amper een kans kreeg de aanwezigen zorgvuldig in te pakken.

© CPU – Cédric Depraetere

Ietwat verrassend kreeg de recente single “Tid Van Ton” de ongeïnteresseerde kopjes wél gedraaid richting podium (misschien vanwege de grote airplay op StuBru). Depart lipte herhaaldelijk de zesde noot van een alom gekende opsomming mee, en doet vermoeden dat “Tid Van Ton” enkele jaren deel van de setlist van de West-Vlamingen zal uitmaken. Tom Pintens en Filip Wauters maakten op dat moment gretig van de vakkundigheid van de geluidsman gebruik om het beste van zichzelf te geven en het concert muzikaal naar een herkenbaar hoog niveau te stuwen.

De set kende echter zijn absolute hoogtepunt toen de tonen van “Naar De Wuppe” de zaal vulden, en al zeker wanneer Brihang zijn kunstje van de show in de AB nog eens overdeed. Depart maande al brullend de artiesten aan om vaart te maken, en vooraleer we het goed en wel beseften, verdween Brihang en kondigde Cappelle zijn sluitstuk aan. Wat verrassend werd geopteerd voor laatste single “Ouder Komen”, waardoor de korte set toch wat in mineur eindigde. Laat ons eerlijk zijn, met een geniaal Vlaams nummer in je rangen is een optreden zonder “Ploegsteert” toch een beetje als een handschoen zonder vingers…

© CPU – Cédric Depraetere

Setlist:

Ier bie oes
Gie, den otto en ik
De Onvolledigen
Tid Van Ton
Andere Mens
Naar De Wuppe (feat. Brihang)
Ouder Komen

© CPU – Cédric Depraetere

Boudy Verleye hoefde enkel z’n neus door het gordijn te steken of Depart lag al aan ’s mans voeten. Net als op laatste langspeler CASCO vatte Brihang aan met “Pasgeboren+”, dit keer gevolgd door “Oelala”, een single die Studio Brussel zijn luisteraars naarstig had ingelepeld. De aanwezigen hadden die brok alvast met plezier verorberd, want het gepoch die het liedje een songtekst geeft, werd naarstig meegelipt. Nogmaals werd ons bevestigd dat een publiek duizend malen beter klinkt al zingend dan al roezemoezend.

Toen de heren van NTREK ten tonele verschenen in hun heimat, werd het tempo van de set ferm opgeschroefd. Op CASCO viel het ons op dat “Alles Draait” wat uit de boot viel door de plotse uitbarsting van energie, maar dat was op dat moment precies wat de set nodig had. Kortrijk had zin in een feestje om de kerstvakantie op gang te knallen, en dat Brihang met “Ver Weg” die energie met NTREK terug de coulissen instuurde was een beetje ongelukkig. Een ietwat rijpere song als “ik wil alles, behalve” had dit plekje op de setlist wel verdiend.

© CPU – Cédric Depraetere

“Ver Weg” bleek echter een aanloop naar de finale van de korte set. Brihang verdween plots in het publiek om plaats te maken voor zijn ladder- en confettimoment. “balanceren” zorgde naar goede gewoonte voor het letterlijke hoogtepunt van de set, vooraleer Verleye al crowdsurfend zijn betonnen piedestal opzocht om grootste hit “Steentje” aan te vatten. Toen Wannes Cappelle halverwege het nummer op eenzelfde manier het podium werd opgerold, kreeg Depart zijn West-Vlaamse apotheose waar het al heel de avond op zat te wachten.

Terwijl Brihang eind 2017 nog het voorprogramma van Het Zesde Metaal uitmaakte, zijn de rollen twee jaar later wellicht omgekeerd. Z’n populariteit is Boudy Verleye inmiddels gevolgd tot buiten de West-Vlaamse grenzen, en dat Het Zesde Metaal zijn meest grenzeloze plaat links liet liggen, was toch een beetje vreemd. Het humane aspect overstijgt op zo’n avonden echter altijd het muzikale, en dat Muziekbank dankzij de twee West-Vlaamse artiesten terug heel wat kan verwezenlijken verdient alvast heel wat sterren.

Setlist:

Pasgeboren+
Oelala
#Quote
Rommel
Alles Draait (feat. NTREK)
Ver Weg
slag 13 (fragment)
wieder
balanceren
Steentje (feat. Wannes Cappelle)

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Eerste namen Rock Herk 2025: The Haunted Youth, Brihang, Equal Idiots en meer!

Zoals Rock Herk er tegenwoordig een goede gewoonte van heeft gemaakt, loste het ook dit jaar zeven dagen lang een artiest van…
2024FeaturesInstagramUitgelicht

De 20 beste Belgische albums van 2024

2024 was alweer goed gevuld met nieuwe muziek. Niet alleen internationale kleppers deden onze harten sneller slaan, maar ook op Belgische bodem…
InstagramLiveRecensies

Crammerock 2024 (Festivaldag 2): De laatste grassprieten van de zomer

Dag twee was een dag die overheerst werd door koningin Zara Larsson en haar twee troonopvolgers Warhaus en Arsenal. Een dag die…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.