Albums, Recensies

Camila Cabello – Romance (★★★): Portret van de romantiek

Met bijna 55 miljoen maandelijkse luisteraars is Camila Cabello momenteel de derde meest beluisterde artiest op Spotify, want zowat elke single die ze uitbrengt, slaagt erin uiteindelijk een hit te worden. Voor ze met haar solocarrière successen vierde, was ze lid van de Amerikaanse meidengroep Fifth Harmony, maar de bal kwam voor haar pas echt aan het rollen toen ze haar eigen weg kon inslaan. De eerste twee singles haalden het niveau van de verwachtingen niet, maar haar monsterhit “Havana” zorgde voor een belangrijk keerpunt. Haar debuutalbum Camila ging bijgevolg vlotjes over de toonbank en bevatte ook heel wat goede nummers.

Voor haar tweede album trok het Amerikaanse tieneridool zich niet helemaal terug zoals veel van haar collega’s dat tegenwoordig doen, maar ze schreef het al vlak na de release van haar eerste album. In die periode brak haar relatie met Matthew Hussey en bloeide er iets nieuws met tieneridool Shawn Mendes. Met Mendes nam ze dan ook “Señorita” op, een nummer dat dit jaar zo vaak gedraaid werd op de radio dat we het graag in 2019 zouden achterlaten. Met meer dan een miljard streams is deze samenwerking van Romance een van de meest gestreamde nummers van het jaar, maar ons doet het ondertussen bitter weinig.

Liefde en romantiek vormen dus de leidraad en zorgen er jammer genoeg voor dat sommige nummers vervallen in een iets te grote meligheid. Albumafsluiter “First Man” is de typische popballade die je op voorhand al verwacht en je na enkele luisterbeurten al lichtjes beu bent. “Dream Of You” doet het niet veel beter en mist wat karakter. Haar jonge fans zullen er misschien voor vallen, maar ons laat ze door een te grote voorspelbaarheid onberoerd.

Net zoals op Camila haalt Cabello voor haar nieuwe nummers geregeld inspiratie uit haar Latijn-Amerikaanse achtergrond. “Should’ve Said It” bevat bijvoorbeeld een gitaar die wat flamencoflair verspreidt en voor een leuke melodie zorgt. Ook haar eerder uitgebrachte single “Liar” zorgt voor stralende zon door de trompetten en de reggaetoninvloeden die het nummer rijk is. Het zijn tevens ook de singles waarop ze het meest uitblinkt en die achteraf het meest blijven hangen.

Het team van producers heeft ook deze keer goed werk afgeleverd, want de focus ligt wederom op de vocals van Camila Cabello. In “Bad Kind Of Butterflies” wordt haar stem zo een belangrijk onderdeel van de melodie en zorgt het ervoor dat er ritme ontstaat. Op haar singles “Cry For Me”, “Shameless” en “Easy” zingt ze de pannen nog eens met gemak van het dak en zet ze nog eens in de verf dat ze een goede stem heeft, die zich niet met vier andere stemmen (zoals in Fifth Harmony) hoeft te meten.

Romance is misschien net iets minder interessant dan haar eerste visitekaartje, maar is wel degelijk genoeg om het succes verder te zetten. Camila Cabello weet voor welke doelgroep ze muziek maakt en dat was dan ook richtinggevend in het ontstaan van het album. Mits de juiste verwachtingen, is dit album zeker een luisterbeurt waard, want het bevat heel wat goede popproducties die aanvankelijk heel braaf klinken, maar toch een leuke twist kennen. Haar jonge fans zullen van dit portret van de romantiek houden, en ook wij doen dat stiekem een beetje.

Op zondag 14 juni komt Camila Cabello voor het eerst solo naar België en zal ze in het Sportpaleis optreden. Tickets zijn reeds te koop.

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

6 december 2019

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief