Live, Recensies

Banks @ Koninklijk Circus: Een ode aan de vrouwelijke kracht

Gisterenavond zakte Banks af naar het Koninklijk Circus te Brussel voor haar Europese tour naar aanleiding van album III. Deze zomer bracht ze deze derde langspeler uit na het succesvolle Goddess en The Altar. Zowel de internationale muziekscene als wij van Dansende Beren onthaalden III met laaiend enthousiasme. Banks toonde dat ze nog steeds een van de iconen in de underground r&b-wereld is. De verwachtingen voor haar live optreden waren dus allerminst gezegd, hoog. Het sensuele karakter dat Banks’ muziek typeert, werd gisteren gecombineerd met een sluier van mysterie waarin ze een ode bracht aan vrouwelijke kracht en zelfbeschikkingsrecht. Verveling was absoluut uit den boze: Jillian Rose Banks gaf het beste van zichzelf en deed haar bijzonder straffe muziek alle eer aan.

Het voorprogramma werd verzorgd door de IJslandse Glowie. Na enkele nummers in 2015, brak de artieste pas dit jaar finaal door met haar debuut-ep Where I belong. Glowie bleek een geschikte opwarmer te zijn met haar alternatieve r&b. In tegenstelling tot de meeste onbekende voorprogramma’s kon ze wel degelijk het publiek aanspreken. Bekendste nummer “I’m Good” kon zelfs rekenen op zang en een lichte dans. Conclusie: straffe act om de avond te beginnen. Toch moeten we toegeven dat we het meest uitkeken naar de komst van Banks zelf, waardoor we toch af en toe op onze horloge keken.

View this post on Instagram

Brussels 🖤 • 📸karmalipa

A post shared by BANKS France (@banks.france) on

Openen deed Banks met haar sterk elektronische “Till Now”. Hoe kan het ook anders als je samenwerkt met SOHN voor de productie. Banks verscheen met een drummer en synth op het podium, vergezeld door twee danseressen. Het nummer bleek zeer aangewezen te zijn om als eerste te spelen, aangezien ze het publiek er meteen mee wakker schudde. Zowel Banks als haar danseressen bleven in een vlaag van mist op de achtergrond alsof ze bespeeld werden zoals marionetten. We hoorden meteen dat de sound goed zat, Banks bijzonder goed kon zingen en dat de door stevige elektro ondersteunde nummers ook live als een bom insloegen. Bovendien danste ze bij nagenoeg elk nummer synchroon mee met haar danseressen, wat er allesbehalve makkelijk uitzag. Op die manier verbeelde ze het meeslepende gevoel dat III met zich meebrengt.

Alleen al na “Till Now” stegen de temperaturen heel snel. Toch moesten we niet lang wachten om te waden in het sensuele bad dat door Banks’ wereld gevuld wordt. “Fuck With Myself” is dan ook een van de meest erotische nummers die de artieste te bieden heeft. Niet alleen muzikale sensualiteit beving ons, maar ook visueel werden we voorzien van zwoele kronkelende lichamen zowel op het podium als in de zaal. Deze sfeer werd behouden met topnummer “Stroke”. Oudere nummers “Drowning” en “Waiting Game” volgden waarop het publiek wild ging. De heupen van het Koninklijk Circus dansten van links naar rechts alsof het in trance was door de betoverende Banks. Stilstaan was zeer moeilijk, vermits de bassen doorheen het hele lichaam te voelen waren. Na “Waiting Game” bracht de artieste ons een gedicht over het gekke en het absurde karakter dat het leven soms bezit. De zaal was muisstil, want dit was echt een prachtig staaltje poëzie.

View this post on Instagram

🖤 • 📸 @denmedico

A post shared by BANKS France (@banks.france) on

 

Dat gezegd zijnde, hoeft het ook niet te verbazen dat de decibels toch regelmatig boven de honderd stegen. Gelukkig hadden we oordoppen gekregen om alle gehoorschade tegen te gaan. Die decibels bereikten wel echt een piek bij het geliefde “Contaminated”, een van de meest gestreamde singles van III. Ook wij vonden het moeilijk om niet mee te brullen op het refrein met de lyrics ‘And I wish I could change it / And we’re always gonna be contaminated’. Handen stegen regelmatig in de lucht terwijl Banks toonde hoe we ons lichaam moesten bewegen op het ritme. De trein met topnummers was haast niet meer te stoppen hierna. Op de een of andere manier bezitten haar volledige albums van begin tot eind stuk voor stuk sterke nummers, wat niet veel artiesten haar na doen. Vooral “Propaganda” en “Underdog” sprongen er nog opvallend straf uit doordat ze op elektronisch vlak nog meer werden uitgespeeld.

View this post on Instagram

Only two shows left… 💔 #TheIIITour

A post shared by BANKS France (@banks.france) on

Naar het midden toe was het even tijd voor iets anders dan mystiek en opwinding. Twee tragere en zeer melancholische nummers van haar laatste album zorgden voor de nodige afwisseling. Vooral bij de akoestische versie van “If We Were Made of Water” gingen onze armhaartjes meteen rechtop staan. Banks raakte ons tot in het hart met haar wondermooie stem en dat enkel begeleid door piano. Dit intermezzo werd meteen opnieuw verbroken door misschien wel de drie krachtigste nummers van haar derde album. Onze favoriet “Godless” vormde het hoogtepunt van de avond, om daarna af te sluiten met het überzwoele “Gimme” met z’n uitmuntende elektronische sound. Na de bis vuurde Banks nog haar meest gestreamde “Beggin for Thread” op ons af, al hoopten de meesten van ons ook nog op de radiohit “Gemini Feed”, die ze precies bewust niet speelde.

Iedereen keerde met een verwarmde ziel naar huis, want de kwaliteit van dit optreden was gewoonweg subliem. Banks wist de hoge verwachtingen in te vullen en haar derde album III klonk evengoed live als op onze favoriete streamingsdiensten: echt genieten dus.

20 november 2019

About Author

Ann-Frédérique Lorquet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief