Albums, Recensies

Eartheater – Trinity (★★★★): Zwemmen en bidden

Met de nieuwe mixtape Trinity verkeert Eartheater aka Alexandra Drewchin aka Trinity Vigorsky in hogere sferen. De in Queens gebaseerde componist en vocalist is reeds aan haar vierde langspeel-experiment toe. Hoewel vorige albums RIP Chrysalis (2015) en Irisiri (2018) vooral worden gekenmerkt door invloeden uit klassieke muziek en Drewchins experimentele omgang met hemelse violen en gesamplede orkesten, gaat ze nu verder en hoger. Met oog en oor voor detail creëert ze een eigen geluid met religieuze bijklank.

Zelfs de titel van het album is een duidelijke verwijzing naar het christendom en ook enkele van de tien nummers tellende mixtape verwijzen direct naar het spirituele. “Prodigal” kan gelinkt worden aan de parabel van de verloren zoon. Daarin wordt gesproken over een ‘verkwistende’ zoon, die de erfenis van zijn vader verliest en bij zijn terugkeer toch feestelijk ontvangen wordt. Dat Eartheater iets of iemand aanbidt, is zeker.

Op single “High Tide” zingt Drewchin: ‘I feel a high tide in my eyes / Brimming at the sight of you / Feel a high tide in my chest / Ready to flood this house’. Daarmee legt ze het gevoel van de hele mixtape vast: Trinity voelt als een opwelling uit een vat van liefde. Over de single “Fontanel” zegt Drewchin op Instagram dat ‘als Trinity een vat is, laat “Fontanel” dan de opening zijn waaruit je drinkt’.

Het hele album en omringend artwork zitten vol met verwijzingen naar water. Op de cover voor “High Tide” kan je de zee in de verte spotten. Titels als “High Tide”, “Lick My Tears” en “Pearl Diver” bevestigen de connectie die Eartheater maakt tussen hemel en zee. Geheel terzijde moet dat ook iets te maken hebben met de gitaarsolo die ze onlangs uitvoerde op Caroline Polacheks hyperdromerige “Ocean of Tears”.

Drewchin toont maar al te graag haar indrukwekkende stembereik en op nummers als “Supersoaker” en “Preservation” klinkt ze als een orakel, die met bezwerende teksten een ritueel van devotie uitvoert. Niet enkel de vocals, maar de hele productie van het album klinkt klaarhelder. De muziek glinstert met diamanten kwaliteit. Dit heeft Drewchin niet alleen te danken aan haar eigen talent als producer en haar muzikaliteit, maar ook aan een hele resem producers waarmee ze samenwerkte zoals AceMo, Kwes Darko en Hara Kiri, om maar enkele namen te noemen.

Met de aankondiging van de nieuwe mixtape kwam ook de aankondiging van een nieuw label. Eartheater, die voormalig bij het bekende PAN label zat – naast artiesten als Amnesia Scanner, Yves Tumor en Tzusing – bracht Trinity uit op Chemical X, haar eigen gloednieuwe label. Zo wil ze zonder PR of campagnes Trinity tot bij haar luisteraars brengen en naar eigen zeggen ‘overal spanningen in lichamen laten smelten en de dorst van harten stillen’. Wie ten volste door Trinity overspoeld wil worden, komt dus best voorbereid met zwempak en bijbel.

FacebookInstagram / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

25 oktober 2019

About Author

Camilla Peeters


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief