Kensington, de Utrechtse rockformatie rond zanger/gitarist Eloi Youssef is terug. De heren werken momenteel volop aan hun nieuwe langspeler TIME, die op 15 november het licht ziet. De band trok naar een blokhut diep in de Canadese Bossen om daar aan de plaat te werken en hun avontuur van de afgelopen jaren even te laten bezinken. Geïnspireerd door de rauwe natuur kwam de band al met nummers als “Bats” en “What Lies Ahead” aandraven, een lijst waar nu ook “Chronos Pt. 1” aan mag toegevoegd worden. “Bats” was veruit het meest poppy nummer dat Kensington ooit schreef, en op “Chronos Pt. 1” laten ze drummer Niles Vandenberg en bassist Jan Haker ook achterwege. Het resultaat is echter een wondermooie ballad, die fans van “Sorry” waarschijnlijk op repeat zullen draaien.
“Chronos Pt. 1” draait helemaal rond Eloi Youssef. Enkel aangevuld door een piano hoor je zijn stem in de puurste vorm, de stem waar menig tiener verliefd op wordt vanaf noot één. Met teksten als ‘How did we lead it this far when we knew it was dead from the start?’ lijkt de toon voor het nummer wel gezet. Eloi Youssef haalt zijn diepste gevoelens boven en schreeuwt ze uit. In het laatste refrein wordt het nummer iets voller, als Youssef wordt aangevuld door een neuriënd achtergrondkoor. Youssef schreeuwt zijn laatste zin uit, een zin die de wei van Pukkelpop of Rock Werchter muisstil zou krijgen. In de echo van zijn stem weerklinken de laatste pianonoten, waarna je het nummer gewoon opnieuw luistert, en opnieuw, en opnieuw…
Na “Bats” leek Kensington een stijlswitch te hebben gemaakt. Gelukkig bewees “What Lies Ahead” het tegenovergestelde, en werd met “Chronos Pt. 1” aangetoond dat er op Time ook plaats is voor een emotionele ballad. Als “Chronos Pt. 1” al zo veelbeloven is, wat dan met “Chronos Pt. 2”?
Facebook / Instagram / Twitter
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.