Live, Recensies

Mad Cool Festival (Festivaldag 2): Zweten geblazen

© Fernando Sanchez

Het Spaanse festival kan zomaar eens uitgroeien tot de Europese variant van het populaire Coachella festival. Op het terrein werden overal palmbomen geplaatst en ook het befaamde reuzenrad is aanwezig. Daarnaast is het festival ook ecologisch verantwoord bezig en geven ze al hun drank in herbruikbare bekers. Deze komen zelfs met een speciale keycord waarmee je je beker rond je nek kan hangen. Waar de naam Mad Cool vandaan komt, is voor ons nog een groot vraagteken. Het is hier namelijk alles behalve cool op het terrein. Met net geen 40 graden op de thermometer ging gisteren de tweede festivaldag van start in Madrid.

Palace – Madrid Te Abraza

© Andres Iglesias

Of de tropische temperaturen en het vroege uur van de dag één van de redenen waren voor de magere opkomst voor het Britse Palace, is nog maar een veronderstelling. Gelukkig hield het hen niet tegen om goed van start te gaan. Hun indiepop werkte aanstekelijk en zorgde al gauw voor enkele knikkende hoofden. Op muzikaal vlak deed het ons af en toe denken aan Foals. Maar dan zonder de aanstekelijke gitaarrifs. Desondanks hun strakke set bleven we toch op onze honger zitten. Al kan dat misschien ook hebben gelegen aan het feit dat hun muziek vaak verdween in de grote leegte. Toch zijn wij er van overtuigd dat dit niet het laatste is wat we van Palace hebben gehoord. Wij kijken alvast uit naar een passage in een iets kleinere en vollere zaal

Sharon Van Etten – Mad Cool Stage

Op de laatste plaat van Sharon Van Etten kwam de Amerikaanse zangeres haar donkere kant naar buiten en liet ze haar Franse chanson achtige liefdesliedjes achter zich. Ook in Madrid kwam dat sterk naar boven. Met opener “Jupiter 4” haalt ze haar innerlijke postpunker naar boven en ook op “No One’s Easy To Love” overheerst haar donkere kant. Al waren het vooral de bassen die onze aandacht afleiden. Desondanks haar iet wat strenge uitstraling, won ze wel snel de harten van het publiek. In het Spaans, wat redelijk vloeiend was, sprak ze het publiek toe. Wat ze juist vertelde, moeten we jullie schuldig blijven. Er wordt al eens gezegd dat Sharon niet altijd zo toonvast isn maar haar optreden op Mad Cool vormde een uitzondering op de regel. Zelfs over haar krachtige uithaal tijdens “Seventeen” hebben we geen opmerking. Ook de leden van The National zagen dat het goed was, Van Etten droeg zelfs twee songs op aan deze goede vrienden.

Miles Kane – Madrid Te Abraza

© Andres Iglesias

Miles Kane kwam het podium op met een oranje vissershoedje en twee nodige strepen (zonnecrème) onder zijn ogen. Het zag er alvast naar uit alsof hij het beste van zichzelf wou geven voor zijn Spaanse fans. En dat werd ook meteen duidelijk tijdens opener “Inhaler”. Het leek alsof de Britse rocker helemaal geen last had van de warmte en knalde het ene na het andere nummer door zijn gitaarversterker. Ook het publiek leek spontaan de hitte te vergeten en sprong er maar al te graag op los. Nummers als “Rearrange” en “Don’t Forget Who You Are” werden maar al te graag in het fonetisch Engels meegezongen door zijn Spaanse fans. Miles Kane kwam, zag en overwon Madrid.

Cariño – Mondo Sonoro

© Andres Iglesias

Op een festival in Spanje horen uiteraard ook lokale Spaanse acts. Daar hebben wij in de meeste gevallen nog nooit van gehoord, buiten Rosalía tegenwoordig. Toch konden we het niet laten om eens te gaan kijken wat de Spaanse markt nu allemaal te bieden heeft. Ons oor viel op Cariño, een volledig vrouwelijke band die aanstekelijk indierock maakt in de trend van HAIM. Maar uiteraard gebeurt alles bij hen in het Spaans. Of we iets konden opmaken uit hun lyrics of bindteksten? Dat niet, maar daar gaat het niet om. De nummers waren aanstekelijk en zorgden voor een frisse wind in de volle tent. Het is duidelijk dat de Spaanse muziekscene wel wat meer te bieden heeft dan enkel Reggaeton muziek.

The Smashing Pumpkins – Madrid Te Abraza

© Andres Iglesias

Moest je ons vertellen dat Billy Corgan de leider is van een of andere gekke sekte, zouden we je meteen geloven. Gekleed in zijn typische zwarte habijt betradt hij het podium. Het leek zelfs even alsof hij rechtstreeks uit Game Of Trones kwam gewandeld. Naar aanleiding van hun langverwachte reünie tourt de band momenteel de wereld rond. Tijdens hun show brachten ze een mix van oude en nieuwe nummers. Eén van die nieuwe nummers was “Solara” dat heel vettig werd gespeeld. Maar de meeste mensen kwamen naar het optreden kijken om hun jeugd te herbeleven. Al moesten ze daarvoor wachten tot het einde van de set. Toch was het het wachten waard en nummers als “Disarm”, “1979” en “Tonight Tonight” katapulteerden het publiek rechtstreeks terug naar de jaren ’90.

The National – Mad Cool Stage

© Andres Iglesias

Ter gelegenheid van hun achtste album I Am Easy To Find werd Matt Berninger van The National ook vergezeld door heel wat vrouwen op het podium. In Madrid was dat Lisa Hannigan, Mina Tindel en Gail Ann Dorsey. Dit zorgde er voor dat de nieuwe nummers ook live tot hun recht kwamen. Zo hadden we gisterenavond de eer om voor het eerst “So Far So Fast” live te horen met Lisa Hannigan. Terwijl de zangeressen in het begin van de set nog een simpel achtergrond koortje leken, werden ze na verloop van tijd een volwaardig bandlid en kregen ze tijdens “Where Is Her Head” een uitermate glansrol.

Toch verliep de set niet helemaal zoals gepland. In het begin hadden de Dessner broers een reeks technische problemen en Berninger had last van een ‘insect in zijn keel’ waardoor de eerste nummers in het water vielen. Gelukkig herpakte hij zich en dook hij tijdens “Bloodbuzz Ohio” het publiek in voor een eerste keer. Nadien gooide hij nog een hele reeks volle drankbekers, een strandbal en zichzelf in het publiek. Berninger smeet letterlijk zijn hele lichaam in de strijd om er een goede show van te maken. Al vergat hij soms dat hij de zanger van de band was, maar dat siert hem alleen maar.

Vandaag gaat de laatste festivaldag van start en zijn onder andere Jorja Smith, The Cure, Robyn en Years & Years te zien.

13 juli 2019

About Author

Katrijn Vermoesen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief