Sinkane is vast geen onbekende meer voor al wie kan genieten van zonnige sfeermuziek die daarenboven nog eens bol staat van de invloeden. Ahmed Gallab doet graag zijn aanstekelijke ding en haalt daarvoor invloeden uit de Afrikaanse muziek en reggae of uit rock die zelfs een keer een psychedelische factor toebedeeld krijgt. Je kan het zo vrolijk niet bedenken, of Sinkane heeft een gepast liedje. Gallab gaat dan ook al een heel eind mee; intussen zijn we al toe aan zijn vierde studioalbum. Dépaysé kende enkel maar veelbelovende singles, maar het probleem bleek dat daarmee iedere troef van de plaat al uitgespeeld werd. Het album is aangenaam om naar te luisteren, maar het contrast tussen de memorabele songs en degene die aanvoelen als pro forma albumvullers is te groot om goed te zijn.
Dépaysé bevat twee geweldige dansplaatjes. Met de twee eerste nummers van het album weet de man moeiteloos te enthousiasmeren. “Everybody” en “Everyone” bevatten Afrikaanse vibes, maar tegelijk komt er veel elektrisch gitaarwerk bij kijken en daardoor krijgt het geheel ook een potige dimensie. De invloeden komen weer eens van overal, met originele resultaten. Als je zin hebt in een daverend swingfeest, vind je hier wat dat in een flits kan veroorzaken.
De originaliteit is echter zoek op nummers als “Stranger en “The Searching”. Begrijp ons niet verkeerd; op zich geen slechte songs, maar Sinkane steunt iets te veel op datzelfde recept. Daardoor krijgen we deze exemplaren niet even vlotjes verteerd. Op geen enkele manier springen deze songs eruit en ze voelen eigenlijk vooral als een onderbreking van onze danssessie.
Gelukkig maakt Gallab dat weer helemaal goed met “Ya Sudan” en “Mango”. Daarop heerst een niet te miskennen reggae vibe, en of dat werkt! Een warm gevoel begint in je binnenste te borrelen en al je zorgen verdampen in een sneltempo. Sinkane gebruikt niet de meest vergezochte akkoordprogressies, maar dat hoeft helemaal niet. Als de sfeer maar goed zit! Deze songs met snel meezingbare refreinen zetten je dan ook meteen aan het wiegen. Reggae is er voor de warmte, de lol en de vredigheid en dat wordt vast en zeker bereikt. Niets idealer met de zon op je bol dan “Ya Sudan” en “Mango”. Op “Be Here Now” wordt met dezelfde sfeer gewerkt, maar toch hebben we hier weer meer moeite om op te gaan in het verhaal. Het nummer betekent geen meerwaarde naast die zo geslaagde reggaesongs, jammer.
De titeltrack verdient dan weer een aparte vermelding, omdat het ook het meest aparte nummer van de plaat is. “Dépaysé” kwam begin april al uit als single en we waren helemaal van ons stuk gebracht door deze nieuwe wending. Sinkane neemt psychedelische rock als basis, maar gooit er nog eens zoveel lagen bovenop dat een eerste luisterbeurt nog geen vijftig procent van de elementen in het nummer kan weergeven. Binnen diezelfde song worden zoveel paden bewandeld dat je zou verwachten dat het een zootje ongeregeld wordt. Toch klinkt alles harmonieus en is het een kleurrijke trip geworden. We hadden ons geld erop ingezet dat Sinkane deze overweldigende insteek op zijn plaat nog verder zou exploreren, maar met een beetje spijt merken we dat “Dépaysé” uniek in zijn soort is gebleven.
Ahmed Gallab heeft er een leuke vierde plaat bij, die onze zomerplaylists zeker zal kleuren. Het is muziek om blij van te worden en daarin heeft Sinkane geen enkele steek laten vallen. Als je nog geen glimlach op je gezicht hebt na het luisteren van Dépaysé, wel, dan weten wij het ook niet meer! Ondanks die zonnige sfeer kunnen we er niet omheen dat de plaat ook enkele teleurstellingen met zich meebracht. Hetzelfde dansrecept werd eentonig van smaak en we hadden graag nog veel meer in de aard van de geniale titeltrack gehoord. Volgende keer?
Op 9 november zakt Sinkane af naar de Trix. Tickets vind je hier.