Live, Recensies

Tom Walker @ Ancienne Belgique (AB): De logische volgende stap

© CPU – Joost Van Hoey

De naam Tom Walker doet wellicht een lampje branden bij muziekliefhebbend Vlaanderen, want de Londense zanger scoorde vorig jaar een gigantische hit met “Leave A Light On”. Vorig zomer mocht de man met de herkenbare stem al in The Barn van Rock Werchter aantreden en in het najaar volgde een concert in een uitverkochte Orangerie. Gisterenavond was het de beurt aan de Brusselse muziektempel Ancienne Belgique om de populaire Brit te ontvangen. Met zijn debuutalbum What A Time To Be Alive als bagage mocht hij ook deze keer voor een uitverkochte zaal staan, iets wat hem in de toekomst misschien ook met nog grotere zalen zou lukken.

Op productioneel vlak is de nieuwe show van Walker op een positieve manier vooruitgegaan, want met led-walls en goede lichteffecten zat het qua versterkende showelementen zeker goed. Openen mocht ook deze keer de opener van zijn album “Angels” en dat schwungvolle popnummer opende meteen de poort naar de hemel. Ingetogen of terughoudend mocht het nummer niet worden en maar goed ook, want zo had “Angels” live genoeg peper in zijn gat om te boeien. Het daaropvolgende “My Way”, dat zeer radiovriendelijke poprock is, kon ook weinig verkeerd doen, want dankzij de drums bleef de boel levend.

Toch bevatte de show een paar momenten die we op voorhand al verwacht hadden. Zo probeerde Walker in o.a. “Walk Alone” alles uit zijn stem te halen en klonk het bijgevolg iets te geforceerd. “The Show” klonk daarentegen iets te droog en was niet spannend genoeg om de aandacht te houden, ookal verving Tom London door Brussel in de tekst. Het eigenlijke bigband sfeertje dat in de studioversie hangt, was live nergens te bespeuren. Ten slotte konden we tijdens “How Can You Sleep At Night?” alle clichés van een dramatische popballade terugvinden. Op zich niet erg, want het nummer bleef live genoeg overeind.

View this post on Instagram

Tom Walker. Wow | #whatatimetobealive #concert

A post shared by Louise Van Meerhaeghe (@louisevanmeerhaeghe) on

In vergelijking met zijn vorige show in Brussel, durft Walker nu wel zijn gitaar aan de kant te zetten om eens het podium te verkennen. Het meest thuis voelt hij zich echter nog altijd achter zijn statief. Dat viel vooral op tijdens de iets rustigere songs. Zo werd “Fade Away” uitsluitend gebracht met de piano en bracht hij “Blessings” volledig solo met één van zijn geliefde gitaren over zijn schouders. Nieuw en zeker benoemenswaardig in de show was overigens dat hij voor “Dominoes” zijn drumstokken bovenhaalde. Aan muzikaliteit dus geen gebrek.

Naar het einde toe kreeg de Britse artiest steeds meer vuur in zijn gat en kwam ook het publiek meer in beweging. Ondanks de alweer ietwat de geforceerde zanglijnen, voelden we het vuur nog eens helemaal opkomen. Iets wat hij in de bis met het energie-geladen “Not Giving In” nog eens overdeed en de show de nodige flair gaf vooraleer hij met zijn grootste hit “Leave A Light On” afsloot. Aan verrassingen mochten we ons niet verwachten, maar teleurstellen deed het nummer ook gisterenavond niet. Met een staande ovatie trok de vriendelijke zanger de coulissen dan definitief in.

De singer-songwriter periode ligt overduidelijk achter Tom Walker, want dankzij een band en een leuke visuele show, kregen we een echte poprocker te zien. Het kwam in het algemeen misschien wat routineus over en mocht bij momenten iets minder geforceerd, maar toch hebben we in het alhemeen geen slecht gevoel over de show. De show en de muziek was boeiend, energiek en tot in de puntjes uitgewerkt. Met veertien nummers op de setlist heeft Walker misschien nog niet genoeg werk om uit te kiezen, maar daar kan mits nieuw werk al snel verandering in komen. De show in de AB was een logische stap in zijn carrière en kan misschien de deuren openen naar de grotere zalen.

Setlist:
Angels
My Way
Walk Alone
Fly Away With Me
How Can You Sleep At Night?
Fade Away
The Show
Cry Out
Dominoes
Blessings
Play Dead
Just You and I

Not Giving In
Leave A Light On

9 mei 2019

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter