Live, Recensies

BRDCST Dag 1: K Á R Y Y N, We Like We en Ameel Brecht

De vierde editie van BRDCST is goed en wel van start gegaan. Het is elk jaar opnieuw uitkijken naar het indoor ontdekkingsfestival in de Ancienne Belgique. Deze keer kunnen we ons weer verwachten aan een brede line-up van meer dan veertig artiesten die vooruitstrevendheid en kwaliteit hoog in het vaandel dragen. Kiezen is altijd een beetje verliezen bij zo’n gevarieerd festival, maar onze keuze om gitarist Ameel Brecht, het imposant kwartet We Like We en de mystieke en intense K Á R Y Y N te zien, is een waar we heel tevreden over zijn.

Op dag één stond het knusse AB Salon in het teken van de American Primitive Guitar. Het genre dat een aanverwante is van folk en country blues kent ook anno 2019 vaardige artiesten. Zo konden we de set van Brusselaar Ameel Brecht meepikken. De muzikant kon heel wat nieuwsgierigen lokken, want het salon was goed gevuld. Brecht pakte de set op een fijnzinnige manier aan. Op zijn steelgitaar durfde de gitarist veel stiltes laten vallen, ruimte creëren en zo alle mooie nuances in zijn muziek in de verf zetten.

Naast de steelgitaar liet hij zijn fingerpickingtechniek ook op zijn steelmandoline horen. Maar nog opmerkelijker was de radio die naast hem op het tafeltje stond. In de radio zat een tape die hij tijdens zijn laatste nummer afspeelde. Bovenop de repetitieve gesproken zinnen die op het bandje stonden, speelde Brecht vol emotie, zodat het lied filmische proporties kreeg. Vanavond hebben we een bijzonder vaardige, Belgische gitarist leren kennen.

Sinds dit jaar speelt BRDCST zich op meer locaties dan ooit af. Een bijzondere plek die erbij gekomen is, is Cinema Palace. Het bioscoopgebouw bestaat inmiddels al meer dan honderd jaar en werd vorig jaar heropend. De prachtige architectuur vormde het perfecte decor voor We Like We. Het Deense kwartet stond er als deel van de tiende verjaardag van het Sonic Pieces label. De opzet was heel opmerkelijk: het publiek zat beneden en de muzikanten stonden op de balkons.

Het optreden dat de groep gaf, was imposant. Alle vier de leden vormden een essentieel onderdeel van het bezwerende geluid dat in de prachtig belichte omgeving weerklonk. De cello en viool vormden een stormend geluid, een expressie vol overgave. Dat terwijl hoge, abstracte zang en vibrafoon een hemels gevoel gaven. Het indrukwekkendste moment in dit uitgesponnen muziekstuk was toch wel wanneer de drums hun intrede maakten. Het geluid van dat instrument ging door merg en been, al was dat het geval van begin tot eind van dit concert.

Een optreden waarvan we op voorhand voelden dat het onvergetelijk zou worden, is dat van K Á R Y Y N. Deels omdat we diep onder de indruk zijn van haar album dat vorige week verscheen. De artieste met Syrische en Armeense roots overtuigde ons toen met haar vooruitstrevende elektronica, visionaire ideeën en uitgediepte gevoelens. Deze zaken kwamen allemaal terug en live overtrof ze nog eens de hoge verwachtingen.

Achter haar set-up wekte ze nummers als het intieme “BINARY”, “YAJNA” en “PURGATORY” nog meer tot leven. De diepe beats voelden als een trage slag in de maag en de dynamiek en nuances in de songs werden mooi uitvergroot. Maar waar het optreden van K Á R Y Y N ons echt mee raakte, is de passie en intensiteit waarmee ze optreedt. Wanneer K Á R Y Y N met haar prachtige stem vol overgave zingt, trekt ze je als een magneet in het optreden. Zelden zie je iemand optreden met evenveel puurheid en oprechtheid.

Op momenten verliet ze zelfs haar set-up, zong ze -met of zonder microfoon- a capella de nummers verder op een manier waarbij het als haar onweerstaanbare nood voelde. “AMBETS GORAV” zong ze zelfs volledig zonder instrumentatie, op haar knieën en een meter van het podium. Het publiek leek evenveel in het moment te zijn als haar, want op veel plaatsen zagen we gesloten ogen. Vanaf het moment dat K Á R Y Y N al zingend op “EVER” traag in het duister verdween, wisten we dat dit enorm intens concert tot een einde was gekomen. We hopen haar nog terug te zien, want zo’n ontzettend interessante artieste zouden meer mensen mogen ontdekken.

Er staan nog drie dagen BRDCST op het programma met o.a. Black Midi, Nadah El Shazly, Whispering Sons, The Comet Is Coming en nog veel meer. Tickets zijn beschikbaar via brdcst.be. Onze tips lees je via deze link.

5 april 2019

About Author

Jan Kurvers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter