AlbumsRecensies

Mortier – Mortier (★★★★½): Thee, koekje, intelligente totaalplaat

Thomas Mortier zwoegde jarenlang op diverse muzikale projecten en werd zo stelselmatig onderdeel van het Vlaams muziekmeubilair. Niet zo lang geleden, besloot hij op te staan uit de fauteuil en omringde hij zich met een rijtje topmusici van diverse pluimage. Zelf verdiende hij zijn strepen bij Ministers van De Noordzee, zijn medeschippers, Nele Paelinck (School is Cool), Jesse Maes (Hypochristmutreefuzz) en Willem-Alexander Langlet (Emma Bale) versterken samen met muzikant annex producer Senne Guns zijn vloot. Het project kreeg de etymologisch eenvoudig af te leiden naam ‘Mortier’.

Al even mooi in simpliciteit was het artwork van de singles die we in aanloop naar de release te zien en horen kregen. Deze lijn trok de band ook door naar de albumhoes van Mortier, waar we een cartoonesque versie van het bebaarde hoofd van Mortier zelf aantreffen. Less is more, zeggen ze daartegen, en toegegeven, het werkt.

Werken is daarentegen niet hetgene wat we willen doen wanneer we “Deel Van De Zon” horen. Deze track combineert de gezelligheid van onder-de-kerktoren-dorpshuiskamermuziek van pakweg Het Zesde Metaal met het luistervinkgehalte van Spinvis. Mochten we een radio in de richting van het nummer werpen, dan zou de frequentie van een Radio 1 er als ducttape aan moeten vastplakken. Het nummer gaat lekker gezapig binnen, en weet ons net als albumafsluiter “Nieuw Huis” op dezelfde manier te bekoren. “Nieuw Huis” heeft daarentegen een atypische begeleiding, maar straalt desalniettemin toch een zekere rust uit.

Het ‘niets moet, alles mag’ gevoel heerst ook bij “December”, waar de melodie in Mortiers stem verweven zit en Kommil Foo nooit veraf is. Een koffie, een koekje en deze plaat van Mortier. Het zou zomaar eventjes een aanbevolen, zondags recept kunnen zijn. Iets grauwer wordt het wel op “Tegen De Kast”. De tekst windt er geen doekjes om waardoor de pijn van een onverwerkte relatiebreuk, bloot komt te liggen. Minstens even bloot als de kont van de ex, tussen de lakens met hun nieuwste vangst. Tekstueel hanteert dit nummer dezelfde no nonsense-filosofie waarop Arne Vanhaecke zijn nummers neerpent, als dat ze het pop-intellect van een moedertaalmonument als Yevgueni evenaart. Grappig ook hoe de band het woord ‘auw’ met succes weet te ont-kleuteren.

Dat popgevoel vinden we nog sterker terug in het iets catchier “Zoveel Meer”, waar De Mens niet veraf aanvoelt. We horen heerlijk, grootse vioollijnen die mooi contrasteren met speelse synthgeluidjes. Het is “Zoveel meer” dan Vlaamse pop, het is intelligente, goed doordachte belpop. Muzikaal weet Mortier de meest uiteenlopende thematieken te versmelten. Zo worden we al luisterend verliefd op het “Marie”, waar we een vleugje familievriendelijke Balthazar zouden durven in op te merken. Tegelijkertijd slikken we ook “Valium” zonder problemen, maar slikken doen we ook bij de grijze tekst die je doet stilstaan bij de afhankelijkheid van drogerende middelen. ‘Ik maak jou, jij breekt me’ – ‘Valium vangt me, ik val haar in de armen, wat voelt dit fijn’, het gaat bij ons door merg en been. De band weet in het nummer het ‘comforting’ gevoel van roesmiddelen perfect in muziek te vertalen. Eindigen doet het nummer trouwens wondermooi met een stukje piano.

Een stukje piano, Balthazar en Nederlandstalig vakmanschap, we vernoemden ze tot dusver allemaal, en op “Geen Haaien Op Woensdag” en “Verhaal Aan Karel” komen al deze elementen mooi samen. ‘Ik denk dat ik vannacht zat ben, en waarom ook niet’, je leest het al, “Geen Haaien Op Woensdag” is een uit het leven geplukt nummer. We horen een stevige drumbasis, een dromerig tussenlaag en een gedetailleerde toplaag, maar doorheen het nummer slippen we wel wat weg tussen de soms onverwachte bochten. Zo is het korte, jazzy pianostukje een érg leuk element, maar gaat het nummer tegelijk wat hangen.

We waren er eerder al lyrisch over “Verhaal Aan Karel”, en dat is bij het horen van het totaalplaatje niet veranderd. Tegendeel, nu we alle haken en ogen van de plaat aan het nummer kunnen vasthangen, komt het nog beter tot haar recht. Het nummer dat trouw is aan de zwoele, sexy Balthazar bewegingsleer haalt tegelijk een doctoraat in de Spinvispsychologie. De moddervette baslijn, de lekkere beat en de welgekomen De Craene-saxlijn vormen de fond en de kersen onder en op de taart.

Mortier is een intelligente totaalplaat geworden. De band boetseerde elk nummer tot iets bijzonder met soms speelse, soms zwoele franjes. De ware aard van Mortier leer je weliswaar pas kennen wanneer je de plaat in z’n geheel doorploegt. Het is pas op deze manier dat je als luisteraar kennismaakt met alle, met elkaar verwerven, karakteriële kantjes en muzikale, spitsvondige hoeken die Mortier te bieden heeft. Je slalomt door jaren aan Vlaamse belpop ervaring en dat is ook merkbaar te horen. De muzikale invloeden zijn nooit veraf, maar toch deed Mortier er zijn eigen ding mee. Zowel band als plaat, hebben alles in huis om Vlaams erfgoed te worden, maar voor nu laten ze vooral erg welgekomen, vers bloed door het Nederlandstalig muzieklandschap stromen.

Geef ons een koekje, thee en deze plaat en we zijn weltevree.

145 posts

About author
Gediplomeerd cultureel ondernemer en manager als OENGER, functioneel analist als inkomstenbron.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Zimmerman @ Ancienne Belgique (AB Club): Eerbare vrijage met zinderend slotakkoord

Simon Casier pakte z’n basgitaar en Bob Dylans doopnaam en werd Zimmerman. Achter die zweem van associaties en hoge verwachtingen bevindt zich…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Het Zesde Metaal, Villagers en ise naar Dranouter!

Een jubileum vieren, dat doe je niet elk jaar. Dranouter blaast dit jaar vijftig kaarsjes uit en kondigde eerder al aan dat…
InstagramLiveRecensies

Suikerrock 2022 (Festivaldag 2): Uitstel betekent geen afstel

Nog voor het welbekende virus onze levens op z’n kop kwam zetten, pakten er al donkere wolken samen boven het Tiense stadsfestival…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.