LiveRecensies

Gestapo Knallmuzik @ Trix: “Ein bisschen Sportpaleis machen ins Antwerpen”

© CPU – Joost Van Hoey

De Duitse hitsensatie Gestapo Knallmuzik heeft nieuw werk om aan de wereld voor te stellen. Vier jaar na Beffn ist Boffn das du Nicht Musst Baffn werd afgelopen vrijdag Tinkie Winkie ist Dipsy und Steeckt zein Lala ins Po de wereld ingestuurd, en dat album wilde het Berlijnse drietal in stijl voorstellen. Het toneel voor dit onofficiële achtste sacrament was Trix in Antwerpen, dat uiteraard al z’n kaartjes over de toonbank zag vliegen. En er werd nog meer nieuws wereldkundig gemaakt: Gestapo Knallmuzik speelt op 6 november ook in de Ancienne Belgique, de heilige muziektempel waar legendarische namen als Coldplay en Bazart al hun kunstjes mochten opvoeren. Maar alvorens op de feiten vooruit te lopen moest Trix er eerst aan geloven.

De triomftocht van het Berlijnse trio begon met nieuw werk. “Wingman Danny” knalde door de boxen, en Trix ging meteen overstag. Dat nieuwe nummer is een ode aan een goede vriend van het trio, die de bandleden bijstaat met raad en daad wanneer ze op verovertocht trekken in het Berlijnse nachtleven. Tijdens zo’n nachten moet ook de Duitse medemens zich al eens wat moed indrinken, waardoor Gestapo Knallmuzik de naadloze overgang naar wereldhit “Komasaupfen” maakte. Professionaliteit ten top, en de eerste sing-along was een feit. Trix toonde zich dus meteen van z’n mooiste kant, door met een enthousiasmeniveau voor de dag te komen waar zelfs Angela Merkel nog een puntje aan kan zuigen.

“Heel die Tag Pörno” was de tweede single van het nieuwe album waar we al mee konden kennismaken, en werd pas afgelopen maandag vrijgegeven. Desondanks had Trix z’n huiswerk met verve af, want het nummer werd meegebruld alsof we er al jaren naar konden luisteren. De problematiek van het pornoprobleem van een niet-nader-vernoemde vriend van het trio, werd voor de gelegenheid bijgestaan door een ontroerende projectie op het scherm achter de heren, en door een zeer straffe keytarsolo van toetsenist Stein. Trix trakteerde de protagonisten in dit nummer op respectievelijk een begripvol en een met-verstomming-geslagen applaus, waar de band duidelijk van genoot. Toen Gestapo Knallmuzik zich ook nog eens aan een eigen interpretatie van Rob de Nijs ging wagen, leerden we dat de heren ook nog eens perfect weten hoe een publiek te pleasen, door een zeer populaire artiest in het land van optreden te coveren.

Na een poëtisch intermezzo van Vinzent, kregen we alweer een nieuw nummer voorgeschoteld. “Dixies sind OK” is een ode aan het Dixietoilet, dat volgens de heren ten onrechte met heel wat kritiek te kampen heeft. De emotionele geladenheid van het nummer komt live perfect tot zijn recht, dankzij Vinzent die lijf en leden in de strijd gooit om zijn frustratie omtrent het probleem zo accuraat mogelijk door de microfoon te jagen. Het nummer begint rustig, maar de geladenheid bouwt op naar een zelden gehoorde climax die Trix liet kirren van plezier. De spectaculaire visuals en de natuurlijke flow die Yannuk in z’n bewegingen kon leggen, gaf ons even het gevoel dat we naar de nieuwe Bazart stonden te kijken. Is de nieuwe hitsensatie gisteren opgestaan? Het zou zomaar kunnen…

Voor “Sabin und Frank” werd ingezet, werd nog even een populariteitsonderzoek gehouden, om na te gaan welke van de twee weerlegendes van de openbare omroep nu het best zomerdagen kon voorspellen. Sabine Hagedoren kreeg door Trix de ruiker bloemen toegestopt, al konden we ons niet van de indruk ontdoen dat onze Duitse vrienden zich wat partijdig opstelden, wat de uitkomst hoogstwaarschijnlijk heeft beïnvloed. Een andere nieuwigheid die vanuit Berlijn werd overgevlogen, waren de drie deernes die tijdens “Heel die Tag Pörno” en “Claudia Schwiffer” ten tonele verschenen. Het  drietal wist de set op te fleuren met backing vocals en een choreografie, en gaf de twee nieuwste singles op die manier de nodige pit. Ook “Claudia Schwiffer” heeft overigens alles om een nieuw anthem in de Duitse electropopindustrie te worden.

Gestapo Knallmuzik wist Trix vanaf seconde één tot het einde van de set te boeien en naar hun pijpen te laten dansen, en kende geen verval tijdens de nieuwe nummers. De hoogste piek hadden de heren echter voor laatst gespaard, want tijdens “Angela Merkel” kon waarschijnlijk een kleine aardbeving waargenomen worden, door het vocale en lichamelijke enthousiasme dat in Trix ontstond. Hoewel het ons onwaarschijnlijk lijkt dat er die avond aanwezigen nog niet van Gestapo Knallmuzik hadden gehoord, werden die laatste zieltjes met veel overtuiging gewonnen tijdens deze apotheose. Voor het overgrote andere deel van de zaal was het nu helemaal duidelijk: het is een kwestie van tijd vooraleer Gestapo Knallmuzik een legendarische band wordt, die misschien nog sneller het Koning Boudewijnstadion kan uitverkopen dan Rammstein dat onlangs heeft gedaan…

 

Setlist:

Wingman Danny
Komasaupfen
Twaletpapier Gescheurdt
Heel die Tag Pörno
Schlapfer Schwanz (cover Rob de Nijs – Banger Hart)
Spaghettimix
Dixies sind OK
Kächelwinckel Pëeters
Free Willie
Panini
Claudia Schwiffer
Sabin und Frank
Wir Gehen von Grond

Angela Merkel
Schüren mit ein Schürpapier

Dit vind je misschien ook leuk:
InstagramLiveRecensies

Gestapo Knallmuzik @ Ancienne Belgique: Heel die Tag Tanzen!

Naar aanleiding van de volledig ausverkaufte Ancienne Belgique Club vloog het broederschap van Gestapo Knallmuzik over vanuit Oost-Berlijn, hun thuisbasis alsook geboortestad….
LiveRecensies

Crammerock 2019 (Festivaldag 2): Na regen komt… goede muziek

Op dag twee van het regenachtige Crammerock zagen we vele verrassende dingen. Boven de weide in Stekene scheen er een prachtige regenboog,…
LiveRecensies

Pukkelpop 2019 (Dag 1): Openen met een knal (en veel lasers)!

Gisteren opende Pukkelpop voor de vierendertigste keer zijn deuren en dat zoals we dat de afgelopen jaren kennen met een extra openingsdag….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.