Live, Recensies

Lil Pump @ La Madeleine: Hoogmoed komt voor de val

©CPU – Chris Stessens

Het nieuwe ‘enfant terrible’ Lil Pump is amper achtien, maar doet het in de rapwereld opvallend goed. Bij het grote publiek is de Amerikaan vooral bekend dankzij zijn nummers “Gucci Gang” en “I Love It”, waarbij hij bij laatste ondersteund werd door Kanye West. Lil Pump is een zeer controversieel figuur die heel wat mensen in de industrie de stuipen op het lijf jaagt. Normaal gezien zou Pump in september zijn tweede plaat Harved Dropout uitbrengen, maar tot op heden moeten zijn fans wachten op het album. De hype rond Lil Pump was groot, maar de verkoop viel desalnietemin fors tegen waardoor Live Nation zich genoodzaakt voelde om het concert van de Palais 12 (club) naar de kleinere La Madeleine te verplaatsen. Met een forse vertraging en een stereotiep hiphopconcert stelde mister ‘esskeetit’ teleur.

Het gebeurt wel vaker dat de voorprogramma’s verzorgd worden door vrienden of labelgenoten en dat was gisteren ook bij Lil Pump van toepassing. Hij bracht de Amerikaanse rapper Splurge mee die om en bij de twintig minuten de kans kreeg om zich te laten horen. Wat we echter aangeboden kregen, is goed samen te vatten met één woord: zwak. Een vervelende crew en monotone nummers die weinig om het lijf hadden, kregen ons maar niet klaargestoomd voor de hoofdact. Splurge was amper te horen (er liep voortdurend een backingtrack) en als er iets uit zijn mond kwam, dan klonk dat enorm vals en futloos. Hier en daar werd er wel een moshpit gevormd, maar we zullen dit optreden al snel in vergetelheid zien vergaan.

Lil Pump was zo vriendelijk om ook een tweede voorprogramma naar Brussel mee te nemen en zo mocht ook Desto Dubb proberen het publiek warm te krijgen. Hij deed zijn job al duidelijk iets gemotiveerder dan zijn voorganger Splurge, maar echt van onze sokken geblazen, werden we ook door hem niet. Wat we hem wel aanrekenen is dat hij al duidelijk meer live rapte dan zijn voorganger en ook een aantal leuke nummers wist te brengen. Zijn publieksvriendelijke aanpak loonde zich, want hij zal ongetwijfeld met een aantal meer fans ons land verlaten.

©CPU – Chris Stessens

We hebben al een ludiek verjaardagscadeau voor Lil Pump in gedachte, namelijk een horloge. Klok lezen blijkt duidelijk niet een specialiteit van hem en zijn crew te zijn, want hij slaagde erin om maar liefst dertig minuten te laat te komen. Wou hij Ms. Lauryn Hill beconcurreren of was zijn ego nog niet klaar? We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen. Nadat zijn dj ons klaarstoomde met de nummers van de usual suspects Drake, 6ix9ine en XXXtentacion, bestormde Lil Pump het podium. Geen spetterende opener bleek “D Rose” te zijn, gezien we Pump maar moeilijk verstonden. Vervolgens smeet hij met “Iced Out”al snel een geliefd nummer in de ring, dat door de duizend aanwezigen op veel enthousiasme onthaald werd. Lil Pump, die trouwens met een gigantische diamantenketting met zijn hoofd erop droeg, zorgde met “Molly” al snel voor meer hapklaar materiaal dat voor een daverende vloer zorgde.

©CPU – Chris Stessens

Kenmerkend aan de nummers van Lil Pump is onder andere de korte speelduur ervan. Zo klokte “Boss” op minder dan twee minuten af, maar genoot het van een forse dosis energie. Het constant geschreeuw van Pump was soms wat overbodig en overdreven, maar het getuigde toch van enige inzet. Wat wederom wel spijtig was, was de communicatie met het publiek die ietwat te ingestudeerd en inspiratieloos overkwam. Het overwegend puberende publiek was al snel opgejut dankzij “Broke My Wrist”. En dan moest “Gucci Gang” nog komen. De verwachte overrompeling bleef echter uit, waarvan ook de achttienjarige opkeek. 

©CPU – Chris Stessens

Dat Lil Pump niet over de beste stem beschikte, werd al snel duidelijk op “Arms Around You”. De tonen van het recente nummer met de onlangs doodgeschoten XXXtentacion werden niet gehaald en het vals gezang kon maar moeilijk verstopt worden door de luide bassen. Het legde nog maar eens het zwakste punt van Lil Pump’s muzikale capaciteiten bloot. Ook opvallend was dat Lil Pump niet alle strofes op bijvoorbeeld “Sippin Tea In Yo Hood” volledig meezong, wat onder andere te wijten was aan het constant heen en weer ‘lopen’. Ook zijn recentste worp “Multi Millionair” en de hitsingle “Esskeetit” konden dit niet volledig goedmaken.

©CPU – Chris Stessens

Het verbaasde niet dat het publiek bijna woord na woord kon meezingen tijdens zijn passage gisteren in La Madeleine. De tiener heeft immers miljarden streams weten te verzamelen met zijn singles en scoort hit na hit. Onlangs wist Pump uit te pakken met het bizarre, maar vermakelijke “I Love It”. In Brussel moest we het gisteren (helaas) zonder Kanye stellen, maar dat had de liveversie die we gisteren te horen kregen ook niet beter gemaakt. De show werd geëindigd zoals ze was begonnen met “D Rose” en dat al na amper vijftig minuten tot groot spijt van de fans.

©CPU – Chris Stessens

We hebben Lil Pump al slechtere beurten zien maken in ons land, zoals het desastreuse optreden op Tomorrowland, maar toch ging de show niet verder dan een stereotype hiphopshow waarin bijna alle clichés (te laat beginnen, backingtrack, te veel crew op podium, …) bevestigd werden. Het concertgehalte bleef laag en we hadden meer het gevoel in één of andere club in Brussel te zijn. Lil Pump is gewoonweg geen live artiest en we betwijfelen of hij dat ook zal worden. Zijn populariteit zal dit echter niet in de weg staan en met zijn nieuwe plaat Harved Dropout zien we de hype rond hem ook niet snel meer stoppen.

26 november 2018

About Author

Simon Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief