Live, Recensies

Bruno Mars, Oscar & The Wolf en meer @ Werchter Boutique: Een popfeest voor alle leeftijden

Het is nu tien jaar geleden dat de eerste editie van Werchter Boutique op de heilige Wechterse weide doorging. Toen stonden internationale namen zoals Santana, James Blunt en Tokio Hotel, maar ook de Belgen van Milow en Zornik op het podium. Anno 2018 is Werchter Boutique nog groter dan vroeger en gaat men duidelijk een nieuwe kant op. Nadat afgelopen jaar vooral een JOE FM-publiek werd aangesproken, gaat men dit jaar volop voor de MNM-luisteraar. Met Oscar & The Wolf en Bruno Mars wist de organisatie twee acts te strikken die het Sportpaleis afgelopen jaar twee maal wisten uit te verkopen en ook voor de rest alleen maar populaire artiesten. We maakten ons op voor een gigantisch popspektakel op de grote Main Stage van Werchter!

De grootste wiskundeknobbel

Hij is de populairste rapper uit Nederland en ook in ons land is Lil Kleine ontzettend geliefd. Het verraste daarom ook niet dat hij het publiek zonder veel moeite meekreeg. Als opener heb je de moeilijke taak om het publiek op te warmen, maar met zijn hits “Alleen”, “Krantenwijk” en “Loterij” lukte dat makkelijk. Een spectaculaire live-act kunnen we Lil Kleine niet echt noemen, maar een echte entertainer is hij wel. Zijn talrijke ‘3, 2, 1!’ en zijn ‘Laat jullie horen!’ waren uiterst efficiënt en het publiek sprong, zwaaide of zong enthousiast mee. Zijn halfuur durende set bleek ook lang genoeg te zijn, want een uur zou Lil Kleine niet kunnen vullen met zijn live methode. Een leuke opwarmer onder de middagzon dus.

De leukste krullen

DJ Rashida, all the way uit LA, nam haar funky plaatjes uit Amerika mee en mocht als tweede het hoofdpodium betreden. Veel mensen genoten nog van een pintje of een frisse wijn terwijl de Amerikaanse dj haar platen draaide. De mensen die wel recht stonden, shaketen er op los wat voor leuke beelden op de videoschermen zorgde. Toch denken we dat haar set een gemiste kans is. We kunnen ons goed voorstellen dat haar set tussen Oscar & The Wolf en Bruno Mars voor pakken sfeer had kunnen zorgen, maar tussen Lil Kleine en Tom Odell verwaterde de set. Leuk voor wie er bij was, maar allesbehalve erg als je het gemist hebt.

De wildste pianist

Na twee korte sets, waren er eindelijk instrumenten op het podium te bespeuren en maakten we ons klaar voor het eerste, volle uur muziek. Tom Odell kwam vrolijk met zijn drie muzikanten op en nam meteen plaats achter zijn piano. Met “I Know” en “Wrong Crowd” ging hij meteen stevig los en vormde hij zijn nummers om tot echte festivalanthems. Daarna zakte de set wat in, maar met “Another Love” had hij op het einde een reddingsboei van formaat. Afsluiten deed hij met een uitgerokken, maar zeer geslaagde versie van “Magnetised”, waarin hij, net zoals tijdens de rest van zijn set, wild op zijn toetsen te keer ging. Wie een saai en traag optreden verwachtte, werd verrast want elk nummer bleek meer pit te hebben dan op de plaat en wist zo toch voor veel sfeer te zorgen.

Het grootste hart

Vier jaar moesten Jessie J haar fans wachten op een show op Belgische bodem, maar het wachten werd op Werchter Boutique beloond. Met een nieuwe, iets minder goede plaat op zak stond de Britse nachtegaal op het grootste podium van België. In de achtergrond hing een gigantisch hart en naast haar stonden vier muzikanten en twee zeer enthousiaste backing vocals. In vergelijking met vroeger, gaat Jessie nu wat meer de soul kant op en dat leek jammer genoeg niet altijd te werken. Sommige nummers verloren zo aan kracht, terwijl anderen aan kracht wonnen. Op het einde vielen “Price Tag” en “Domino” jammer genoeg wat in het water door een veel te luide bas die haar imposante stem lichtjes onderdrukte. Toch moeten we zeggen dat Jessie J een fantastische zangeres is, die al haar tonen weet te treffen. Ze laat zich door niks of niemand (en dus ook geen gescheurde broek) tegenhouden. 100% vrouwenpower.

De meest uitdagende dansers

Het begon enkele jaren geleden als trio, maar de transformatie die Years & Years het afgelopen jaar onderging, is fenomenaal. Ze zijn niet meer het kleinschalige electrotrio van vroeger, maar zijn ondertussen een indrukwekkende festivalact met alles er op en er aan. Met tien schitterden ze op het podium met de excentrieke frontman Olly Alexander als onbetwistebare eyecatcher. Naast al hun hits, brachten ze ook heel wat nieuw werk dat op het weldra verschijnende album Palo Santo zal staan. Olly heeft een reputatie om niet altijd even toonvast te zingen, maar voor de tienduizenden toeschouwers bleek daar op Werchter Boutique weinig van waar te zijn. Een uur lang werden we met een hoogstaand visueel spektakel verwend waarin ook vier enorm getalenteerde dansers (en hun zeer opvallende outfits) een grote rol speelden. Een show die onze monden liet openvallen.

Op 7 februari brengen ze overigens hun gigantische show naar de Lotto Arena.

De magistrale profeet

De ene noemt Oscar & The Wolf overhyped, de andere ziet de groep als het grootste fenomeen dat de Belgische muziekindustrie momenteel te bieden heeft. Na het zien van de show opteren we voor het tweede en moeten we nog eens vaststellen dat er weinig Belgische groepen zijn die het niveau van Oscar & The Wolf weten te evenaren. Met een prachtige zonsondergang in de achtergrond mochten Max Colombie en zijn drie bandleden een overvolle weide betoveren en dat deden ze als geen ander ervoor. De Sportpaleis-productie werd thuisgelaten en moest wijken voor een iets soberdere show waarbij de bandleden niet in een kooi of dergelijke verstopt waren. Oscar & The Wolf was weer een band en dat bevorderde de live ervaring.

Max Colombie is en blijft dé ster van de groep en wervelde ook vandaag als een wervelwind van de ene kant naar de andere. Ook zijn sensuele danspassen werden weer bovengehaald en brachten de hele weide in vervoering. Max Colombie deed het ook qua zang weer fantastisch en liet geen tot amper steken vallen. Op vlak van show was het minder spectaculair dan anders, maar dat liet het publiek niet aan zijn hart komen. Dat publiek beloonde de groep na elk lied met een euforisch applaus dat soms niet leek te stoppen. De magische aura die Max Colombie rond zich heeft als hij optreedt, is ongelooflijk en maakte van dit optreden een hoogtepunt voor een groot aantal mensen. De ‘glitter prins’ blijft overtuigen.

De grootste entertainer ter wereld

De headliner en afsluiter van de avond was er één van formaat, want met Bruno Mars wist de organisatie één van ‘s werelds grote popsterren te strikken. Twee uitverkochte Sportpaleisen konden zijn ’24K Magic’ al live ervaren en nu mochten nog eens enkele tienduizend anderen de grootste entertainer van het moment aanschouwen. De golden boy liet echter eerst een klein kwartier op zich wachten, maar vloog er nadien met zijn monsterhits “Finesse” en “24K Magic” wel meteen in. Bruno Mars kan alles: zingen, dansen, een publiek meekrijgen, instrumenten bespelen, … . Een explosieve mix die het publiek uit zijn dak laat gaan.

Vuurwerk, een groots lichtspektakel, confetti, een goede cameravoering, en ga zo maar door. Het maakte van de show een unieke ervaring. Bruno bracht zijn talrijke hits in leuke versies, speelde zelf gitaar terwijl zijn bandleden enthousiast mee grooveden. Mars zong bovendien enorm goed en leek bijna nooit buiten adem te zijn. Zowel de snelle als ook de tragere nummers werden steeds met volle overgave gebracht en lieten veel monden openvallen. Hij had iedereen mee: van het voorste vak tot de laatste rijen danste iedereen mee. Velen noemen hem de Michael Jackson van onze generatie en we stemmen hen na afloop voor 100% toe. Zijn show op Werchter was een grootse funk show voor jong & oud waarvan niet alleen wij hebben genoten. De grootste entertainer op aarde!

De organisatie van Werchter Boutique besloot dit jaar een andere koers te varen en dat was een slimme zet. De weide was goed volgelopen en ontving de grootste popacts van het moment met wereldster Bruno Mars als onbetwistbare hoogtepunt. Naast Bruno wisten vooral ook Years & Years en Oscar & The Wolf te overtuigen, maar ook de andere acts waren redelijk tot goed. Een meer dan geslaagde editie die ons al doet uitkijken naar de rest van de festivals, waar we hopelijk even goede shows zien als die van de hoofdacts.

17 juni 2018

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter