AlbumsRecensies

George FitzGerald – All That Must Be (★★★½): Beats voor de blote ziel

AlbumsRecensies

George FitzGerald – All That Must Be (★★★½): Beats voor de blote ziel

George FitzGerald mag misschien Duits klinken, de Britse producer is geboren in Londen. Toch heeft hij een Duits kantje want hij leefde de afgelopen tien jaar in Berlijn. Zijn recent vaderschap deed hem terugkeren naar z’n roots en bij die switch had hij genoeg inspiratie voor een tweede album. All That Must Be werd een LP waarin Fitzgerald zijn elektronische ziel blootlegt.

De producer zoekt op zijn tweede LP de grens op met mainstream popmuziek zonder zijn pure elektro-ziel te verkopen. Hij heeft immers heel wat bagage van tien jaar Berlijnse clubs. Daar is “Frieda” het perfecte voorbeeld van. Duidelijke zang is er niet maar de aan- en afwezigheid van vage samples geven het nummer de perfecte opbouw van een poppy dubstep song. “Burns” doet net hetzelfde, al werken de samples op die single hypnotiserender.

FitzGerald legde zijn emoties in deze plaat. Zelfs zonder lyrics hoor je de vertwijfeling in een nummer als “Siren Calls” dat meer techno dan elektropop is. Naast dramatische samples is er ook échte zang te horen dankzij een aantal interessante gasten op het album. Zo brengt Tracey Thorn (Everything But the Girl) een breekbaar gastoptreden tijdens “Half-Light”. Echt fragiel wordt het bij “Roll Back” waar Lil Silva de teksten voor z’n rekening neemt. Het nummer zweeft als een warm donsdeken over je heen.

Aan geniale gasten geen gebrek op de tweede plaat van Fitzgerald, ook andere producers mochten meewerken. Landgenoot Hudson Scott zette zijn stempel op het duistere up-tempo technonummer “Nobody But You”. Maar de prachtige symbiose van Britse producers Bonobo en George FitzGerald maakt van “Outgrown” hét hoogtepunt van de plaat. Waar opener “Two Moons Under” hetzelfde elan probeert aan te halen, heeft “Outgrown” een minder penetrante Berlijnse nasmaak.

De tien jaar die Fitzgerald leefde en draaide in de clubs van de Duitse hoofdstad hebben hun sporen nagelaten. Ook “The Echo Forgets” doet je zo aan een Berlijnse technoclub denken. Met die microbe rekent Fitzgerald voor goed af op het einde van zijn tweede plaat. Rustige finale “Passing Trains” kabbelt verder terwijl subtiele pianotoetsen af en toe tevoorschijn komen. Volwassen, mature electro.

Met All That Must Be geeft George FitzGerald een kijkje in het keerpunt van zijn jonge leven. De beats uit Berlijn neemt hij mee, weliswaar is z’n achterzak. Maar het werd tijd om de rust op te zoeken en sferische songs te schrijven die al dan niet met een gaststem de gevoelige snaar weten te raken.

Op 23 maart stelt George FitzGerald zijn tweede plaat voor in de Ancienne Belgique.

Related posts
2022FeaturesInstagramUitgelicht

20 debuutalbums uit 2022 die je niet mocht missen

Als artiest heb je maar één kans om jezelf te bewijzen aan de buitenwereld. Althans, zo lijkt het toch, want er zijn…
InstagramLiveRecensies

BADBADNOTGOOD @ Ancienne Belgique (AB): Zintuigelijke beproeving

BADBADNOTGOOD is een graag geziene gast in ons land. Voor de elfde keer speelden ze in België, maar voor een echte zaalshow…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Lil Silva - "Another Sketch"

Jarenlang was Lil Silva vooral in de schaduw van andere artiesten actief, maar nu is het hoog tijd om zelf in de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.