LiveRecensies

Ibeyi + Esther en Fatou @ Ancienne Belgique : Het bewijs dat familieleden in een band goed werken

LiveRecensies

Ibeyi + Esther en Fatou @ Ancienne Belgique : Het bewijs dat familieleden in een band goed werken

Gisteren speelden de zussen Lisa-Kaindé Diaz en Naomi Diaz, beter bekend als Ibeyi (wat tweeling betekend), een show in de uitverkochte Ancienne Belgique. Nog geen drie maand geleden speelde het duo al een uitverkochte show in Het Depot. Met twee albums op zak en een hoop enthousiasme trokken de twee dames richting Brussel. Hun originele voorprogramma werd last minute gecancelled en vanuit Leuven kwamen Esther en Fatou hen uit de nood helpen. Een avond overduidelijk voorzien van een dosis girlpower.

Esther en Fatou wist het publiek te vertellen dat na vijf jaar hun grote droom eindelijk uit kwam. En bij dromen die uitkomen, gaat vaak een hele hoop stress gepaard. Vooral als je last minute wordt opgebeld om het voorprogramma van Ibeyi te vervangen. Die stress was duidelijk te merken bij Esther en Fatou. Op een bepaald moment tijdens de set moest de zangeres nog even naar de coulissen rennen omdat ze nog iets vergeten was. Hun folkmuziek was misschien net dat tikkeltje te rustig om het enthousiaste publiek te bekoren. De nummers ontbraken pit maar dat kan ook het effect geweest zijn van de stress die duidelijk te voelen was.

Van Girlpower was pas echt sprake toen Ibeyi het podium betrad. Beide dames waren gekleed in een rode jumpsuit. Het was even twijfelen of ze niet per ongeluk twee garagisten of gevangenen op het podium hadden geplaatst die toevallig wat leken op hun. Die twijfel viel helemaal weg toen de groep “I Carried This For Years” inzette. We hadden wel degelijk te maken met rasechte performers die zin hadden om hun helemaal te geven. Dat enthousiasme werd doorgetrokken naar de nummers “I Wanna Be Like You” en “Away Away”. De woorden ‘Send it all away the bad’ zorgde ervoor dat het nummer vlot overging in een reinigingsritueel waarbij we al onze kwade gedachten van ons af moesten vegen.

De opgewekte vibe die er hing in het begin van de show, werd even getemperd tijdens het nummer “Numb”. Het klonk donker en de percussie overheerste samen met de doordringende bassen. Nadien volgde “No Man Is Big Enough For My Arms”, dit monde uit in een feministisch propaganda, wat perfect aansluit bij het thema van de avond: Girlpower. De backdrop van de band bestond uit twee ogen. Deze werden roodgloeiend tijdens het nummer waardoor we ons meteen bekeken voelden.

In het begin van de set stond het publiek nog wat onwennig te knikken met zijn hoofd maar tijdens “Mama Says” moesten ze verplicht uit hun schulp kruipen. Ze werden aangemoedigd om zo luid als ze konden mee te zingen met de tekst. In het begin verliep dit nog wat stroef maar al snel werd het gewenste geluidsniveau bereikt. Deze samenzang werd doorgetrokken naar “Transmission/Michaelion”. In het begin van het nummer lag de nadruk op sterke samenzang van de zussen. Hun stemmen vloeiden naadloos in elkaar over en zorgden op bepaalde moment voor kippenvel. Naar het einde van het nummer werd opnieuw het publiek betrokken. De zusjes fungeerde als dirigenten die perfect wisten hoe ze moesten spelen met de stemmen van hun publiek. Ook in “I’m On My Way” werd het publiek gebruikt als extra instrument. No AB is duidelijk big enough voor Ibeyi.

Tijdens “Oya” werd het publiek terug in zijn comfort zone geduwd en de aandacht ging weer volledig naar de muziek van de zusjes. Het leek alsof ze het publiek volledig betoverd hadden. Niet enkel het publiek maar ook hun instrumenten leken betoverd. Op een bepaald moment begaf de elektronica het waardoor ze noodgedwongen het nummer akoestisch moesten verderzetten. Deze akoestische versie zorgde voor een tweede hoogtepunt en deze keer was kippenvel ver buiten te zaal bespeuren. Deze betoverende lijn werd doorgetrokken naar “Valé”. Dit werd voorgesteld als een slaapliedje voor hun vijfjarig nichtje. “Exhibit Diaz” zorgde ervoor dat het ingedommelde publiek terug wakker werd. “Deathless” werd agressief en kwam dreigend uit de hoek met bassen die door merg en been gingen. Die donkere bassen werden vertaald naar vlotte dansen muziek tijdens “Me Voy”. De zussen waagden zich zelfs even aan de welgekende kniezwengel.

Als beloning voor het enthousiasme van het publiek kregen we nog twee bisnummers cadeau. Als eerste werd “Waves” ingezet. Dit a capella nummer benadrukte nog maar eens wat voor straffe zangeressen ze zijn. Tot slot kregen we nog “River” cadeau. Dat nummer vatte het hele concert samen in een kleine vijf minuten. Van donkere bassen tot een vlotte kniezwengel en een publiek dat functioneert als backingvocal.

Ibeyi wist gisterenavond perfect hoe ze de Ancienne Belgique moesten bespelen. De twee zussen waren razend enthousiast en dat werd ook positief onthaalt door het publiek. Hun set was een fijne afwisseling van oude en nieuwe nummers. Waarbij dansbare beats telkens niet ver weg zijn. De twee zussen zijn professionele muzikanten en weten perfect hoe ze moeten inspelen op onvoorziene situaties en weten als geen ander hoe ze een schuchter publiek uit hun schelp moeten trekken.

Facebook / Website / Instagram 

Setlist

I Carried This For Years
I Wanna Be Like You
Away Away
Numb
No Man Is Big Enough For My Arms
Mama Says
Transmission / Michaelion
When Will I Learn
I Am On My Way
Oya
Valé
Exhibit Diaz
Deathless
Me voy
Ash

Bis:

Waves
River

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.