LiveRecensies

Ibeyi @ Het Depot: Dansen in een Cubaans engelenparadijs

LiveRecensies

Ibeyi @ Het Depot: Dansen in een Cubaans engelenparadijs

Een tripje naar dromenland werd ons gisteren geschonken door Ibeyi in Het Depot. En nee, we bedoelen hier geen slaapoord mee, maar wel een zweverig engelenparadijs. De Franco-Cubaanse tweelingzusjes Lisa-Kaindé en Naomi Diaz (jazeker, dochters van de percussionist Anga Diaz van Buena Vista Social Club) zetten een subliem concert neer. Meeslepende beats, sensueel trommelgeluid en frivole zang hielden het publiek meer dan zoet gisterenavond. De intimiteit van Het Depot deed het optreden alle eer aan: we werden één met deze wondermooie muziek.

Naar aanleiding van het tweede album Ash dat eerder dit jaar uitkwam, werd de zaal een uur en een kwart omgetoverd tot een Cubaans sprookje. Het debuutalbum Ibeyi uit 2015 is meer frivool en dromerig.  Met Ash gooiden ze het over een meer dansbare boeg door de elektronische sounds. Geen “Chan Chan” gisteren, maar een mix van r&b, jazz, soul, downtempo en Cubaanse folk. Een uniek geluid, daar komt het op neer.

Het voorprogramma werd verzorgd door de Brusselse Angèle. Het is niet omdat haar muziekcarrière nog maar in de kinderschoenen staat, dat ze de zaal niet wist te bekoren.  Het voorprogramma van Ibeyi en Damso vulde ze in zonder een enkele single uit te brengen. Toen ze haar eerste nummer ‘La Loi de Murphy’ lanceerde, werd dat meteen de Hotshot van Studio Brussel. Een straffe madame, een straffe act, daar komt het op neer. De 21-jarige bewees dat we nog veel van haar zullen horen. Voor een voorprogramma werd haar muziek bijzonder enthousiast onthaald. Het Depot werd omgetoverd in een ware danszaal waarin de bassen onze harten klaarstoomden voor de hoofdact.

Alleen al de verschijning van de zusjes Diaz genereerde een warm applaus. Beiden droegen een leuk broekpakje: Naomi in het rood en Lisa-Kaindé (die met haar krullen) in het blauw. Deze twee kleuren zouden gedurende het optreden een centrale rol spelen in die lichtsetting. De Engelse zang aangevuld met Yoruba (een oude Nigeriaanse taal die hun Cubaanse voorvaderen door de slavenhandel spraken) creëerde unieke latin vibes. Een ware symbiose tussen traditie en moderniteit ontsproot op het Leuvense podium. Met “I Carried This for Years”  werd de toon gezet voor de latere avond:  zwoel, teder en melancholisch.

Meteen werd duidelijk dat het publiek enthousiaster met het nummer werd. Dit voelde Lisa-Kaindé, de meest wilde en speelse van de twee, ook aan. Naarmate het optreden vorderde sprong ze steeds hoger en schreeuwde ze steeds luider tussen de songs door. Na de populaire single “Away Away” werd een eerste hoogtepunt bereikt. Hierna volgden voornamelijk de andere nummers van het album Ash met uitzondering van de meest bekende nummers uit het vorige album. Voordat de stem van Michelle Obama met de woorden ‘The measure of any society is how it treats his women and girls’ door de luidsprekers klonk bij “No Man is Big Enough for My Arms”, vertelde Lisa-Kaindé ons een anekdote. Girlpower, girlpower en nog eens girlpower.

De zusjes onderhielden een grote interactie met het publiek naarmate het optreden vorderde. Regelmatig werd ons gevraagd mee te zingen. Wie in het begin nog een beetje verlegen was, zong gedwee mee naar het einde van het concert toe. Sterke a capella stukken werden met luide decibels onthaald, maar het was vooral bijzonder mooi en bovendien ontroerend. De kers op de taart situeerde zich naar het einde toe. “Me Voy”, het enige lied in het Spaans, zorgde voor speelse sensuele heupbewegingen. De bis sloten ze af met een meer hiphop-getinte versie van “River” en de rakende a capella-song “Ibeyi” uit het eerste album.

De avond kan samengevat worden in één enkel woord: adembenemend. De zusjes bewezen hoe getalenteerd en vooral hoe bijzonder straf ze live zijn. De hardere elektronische sounds en trommels waren een meerwaarde voor het optreden. Wie geen kaartje kon bemachtigen voor het snel uitverkochte concert van gisterenavond moet niet treuren: op 1 maart staan ze in de AB. Het beste nieuws is dat er zelfs nog tickets beschikbaar zijn.

Setlist:

I Carried This for Years
I Wanna Be Like You
Away Away
Numb
No Man is Big Enough for My Arms
Mama Says
Transmission/Michaelion
When Will I Learn
I’m On My Way
Oya
Valé
(onbekend)
Exhibit Diaz
Me Voy
Deathless
Ash

Bis:

Waves
River
Ibeyi

Twitter / Facebook / Instagram

Related posts
LiveRecensies

Het Zesde Metaal @ Het Depot: Knuffel van gitaren

Begin dit jaar bracht Het Zesde Metaal een zesde album uit; een album dat ze liever niet hoefden te maken. Het Langste…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Norah Jones - Visions (★★★): Jazz in een souljasje

Met wereldwijd vijftig miljoen verkochte platen en negen Grammy Awards op haar schouw hoeft de Amerikaanse zangeres Norah Jones het al lang…
LiveRecensies

Béla Fleck's Bluegrass Heart @ Het Depot: Epische bluegrass gebracht door rasmuzikanten

Wie afgelopen zondag naar de Grammy’s keek, zag daar As We Speak van Béla Fleck samen met Zakir Hussain, Edgar Meyer en Rakesh…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.