55. Touts – Bomb Scare
Alles kapot! Touts is niet bang van een bommetje meer of minder.
54. Tash Sultana – Murder To The Mind
Tash Sultana lijkt helemaal klaar om de wereld te veroveren, met deze “Murder To The Mind” toont ze perfect hoe haar mix van soul, funk en indie tot zijn recht komt.
53. Strand Of Oaks – Rest Of It
Vriendelijke beer lost een snedige rocker, niet zomaar een restje dus.
52. Yonaka – Bubblegum
De “Bubblegum” van Yonaka blaast zich gedurende een hele song op richting ontploffing.
51. Childhood – Californian Light
Het zomerse Californië in een nummer steken, Childhood kan het.
50. King Gizzard & The Lizard Wizard – Lord Of Lightning
Het is moeilijk om één single te kiezen uit de vier/vijf albums die King Gizzard & The Lizard Wizard dit jaar uitbrachten. We kozen dan maar voor “Lord Of Lightning”, een nummer dat het meest toegankelijk klinkt van allemaal.
49. Liv – Heaven
Er hangt nog steeds een waas van mysterie rond het project van Lykke Li. Toch is “Heaven” een heel sterk nummer dat zonder veel context werd uitgebracht dit jaar. Meer moeten wij soms ook niet hebben!
48. Hookworms – Negative Space
Hookworms ondergaat een gedaanteverandering met “Negative Space”. Veel elektronischer, veel experimenteler, maar nog steeds steengoed. Een tempo opbouwen kunnen ze, wij kunnen niet wachten op het nieuwe album.
47. Pelicandy – In Echoes
Pelicandy is niet alleen een super coole naam voor een band, ook de muziek mag er wezen. “In Echoes” bevat enkele fijne synths, een uniek stemgeluid en een catchy refrein. Tof nummertje, zoveel is zeker!
46. Kevin Morby – City Music
De titeltrack van de nieuwste Kevin Morby is er eentje waarin Morby zijn talenten eens te meer tentoonspreidt. Uitgebreide gitaarsolo’s, tempowisselingen en enkele leuke melodieën, alles is aanwezig.
45. Madeline Kenney – Always
We zijn fan van Madeline Kenney, we zetten ze al in onze lijst met ondergewaardeerde albums en ook haar single “Always” is er eentje om duimen en vingers van af te likken. Chaotische gitaren gecombineerd met hemelse vocals zorgen voor een uniek nummer.
44. Prophets Of Rage – Unfuck The World
Oké, Prophets of Rage is niet de beste band van dit jaar en oké dat debuutalbum was geen al te goed album, maar “Unfuck The World” bevat zo’n strakke vibe dat je niet anders kan dan en dikke middelvinger uitsteken.
43. Ali Barter – Cigarette
De beste rock uit deze lijst komt dit jaar uit Australië. Daar lijken ze ook minder moeilijk te doen en gaan ze er gewoon voor. “Cigarette” van Ali Barter combineert een breekbare stem met snedige gitaren.
42. Thunder Dreamer – Capture
Donkere muziek met hoopvolle gitaren, Thunder Dreamer kan dat maken. De band zit op hetzelfde label als Julien Baker bij haar debuut, maar doet het iets melodischer met meerdere instrumenten. “Capture” is het sterkste wat de band dit jaar te bieden had.
41. Mew – Carry Me To Safety
Mew is ook al even bezig, maar de band weet nog steeds niet bij het grote publiek door te breken. “Carry Me To Safety” is de afsluiter van hun laatste album en die geeft de epische sfeer van de band perfect weer, wat een nummer.