LiveRecensies

Brihang @ Het Depot: Een West-Vlaams allegaartje in het Leuvense Depot

Op maandagavond 13 februari, voor velen de eerste avond van een gloednieuw semester, werd er hoog bezoek verwacht in Het Depot te Leuven. Brihang, met zijn kompanen DJ SNS en Dieter Meeuws, bracht zijn er zijn werk. Om deze West-Vlaamse avond compleet te maken werd de support act verzorgd door Vloedt, afkomstig van ’t zèètje, Oostende.

Doorheen de hele avond stond het thema ‘poëzie’ centraal. Beide artiesten intrigeerden de uitverkochte foyer namelijk met Nederlandstalige poëtische teksten.

Vloedt maakte zijn intro met verrassende diepe tonen en een metaforische teksten. De opzet deed denken aan een kleinkunstversie van Bazart, zonder Brasschaathaar dan, maar een jongen met een gitaar en wat elektronische snufjes, die de zaal wel degelijk wist te imponeren. Hoewel hij zijn teksten duidelijk en accentloos weet over te brengen aan het publiek, valt hij toch even door de mand en onthult hij charmant zijn tongval wanneer hij een technisch defect wil melden.

Boudy Verleye, oftewel Brihang daarentegen stopt zijn tongval niet onder stoelen of banken. In sappig West-Vlaams brengt hij al even sappige rap voor een hongerig publiek. Hij begon met ‘Te groot’, waar in de intro werd afgeteld van dertien naar één. Hij verklaarde dit verder in het optreden met een verwijzing naar een digitaal bord achter op het podium, zoals ook soms bij de slager terug te vinden is. Bij elk nummer telde dit ééntje op, dit ging door tot ‘13’.  De nummers zijn grotendeels afkomstig van zijn debuutplaat zolangmogelijk. Van op de radio bekende hits zoals ‘Morsen’, en ook het nummer ‘Periode Jalisco’, waarmee hij Studio Brussel’s Nieuwe Lichting 2014 won, passeerden de revue.

https://www.instagram.com/p/BQfRnuQDjph/?taken-by=florevandooren

Brihang vertelt geen ingewikkeld verhaal, maar biedt inkijk in het leven van een Knokse rapper, zichzelf. Situaties worden op een luchtige en herkenbare manier aan het publiek voorgeschoteld, goed voorzien van vindingrijke vergelijkingen en metaforen. Woorden worden afgewisseld met chille beats (DJ SNS) en verschilllende samples, bijvoorbeeld van zijn zussen (zo vertelde hij nadien) of van zijn eigen stem. Samen met Dieter Meeuws bracht Brihang onder onder andere ‘metro boulot dodo’, met bijhorende sensuele Franse (metro, boulot, dodo…) samples.

Tussen al dit rap-en-beat-geweld zorgde DJ SNS samen met Boudy voor hemelse (letterlijk: alsof we in de hemel waren) intermezzo’s. Het meermaals weerkerende ‘Slag’ intermezzo was gebaseerd op het nummer ‘Slag 13’ en zorgde voor een eenheid doorheen de show.

Na een sessie ‘raar dansen’ op de zwoele elektronische deuntjes in ‘Wieder’ sloot Brihang af met het geniale ‘Balanceren’. Hierbij balanceerde hij ook effectief op de toog van de Foyer. Het was iets aparts, maar het aanwezige volk apprecieerde deze vreemde wending met laaiend enthousiasme. Er was gelukkig nog wat tijd en energie over voor wat bisnummers, zoals het ‘oe ist’, themanummer van de gelijknamige campagne. Na dit was iedereen klaar om tevreden en nagenietend (met of zonder pintje) naar huis te gaan. ‘Leuven, leg je hart op je tong!’

Related posts
InstagramLiveRecensies

Crammerock 2024 (Festivaldag 2): De laatste grassprieten van de zomer

Dag twee was een dag die overheerst werd door koningin Zara Larsson en haar twee troonopvolgers Warhaus en Arsenal. Een dag die…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2024 (Festivaldag 1): Het lint doorgeknipt

Op de eerste dag van Pukkelpop is het altijd een beetje opwarmen en dat kon dit jaar best letterlijk genomen worden. De…
InstagramLiveRecensies

Soulwax @ Het Depot: Nat in het pak

Je zou in een festivalland als België bijna durven vergeten dat er tijdens de zomer ook nog eens concerten in zalen durven…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.