Recensie The Pretty Reckless @ Het Depot: Stevig rockoptreden waar we toch iets meer van hadden verwacht

Gisteren speelde The Pretty Reckless voor het eerst sinds lang in België, ze kwamen hun nieuwe album Who you selling for? Voorstellen in Het Depot. Al vanaf de middag stonden er mensen aan te schuiven op het plein voor de zaal, maar was de band dit ook waard?

Het voorprogramma werd verzorgd door The Cruel Knives. Vier jonge kerels uit de States, die een stevig rockoptreden brachten. Met de zeer aantrekkelijke stem en looks van de frontzanger zullen ze zeker harten gewonnen hebben in Leuven! Voor de geïnteresseerden: hun debuut EP komt binnen enkele maanden uit, zeker de moeite om te checken!

Toen The Pretty Reckless het podium opkwam, deden ze iedereen meteen vergeten dat ze een kwartier te laat waren. Ze brachten een knallende live versie van “Follow Me Down”. Frontzangeres Taylor deed haar klassieke trucje als ze opkomt met dit lied, ze verborg haar gezicht door haar haren ervoor te laten hangen. Een waas van mysteriositeit en op deze manier kreeg ze het publiek helemaal wild.

Dat ze het publiek van bij het begin meehadden, was duidelijk op alle volgende nummers. De stevige baslijn van klassieker “Since You’re Gone”, maar ook nieuwe songs als “Oh My God” en “Hangman” werden van de eerste tot de laatste toon meegezongen. Dit toonde aan dat de nieuwe plaat goed ontvangen is bij de fans, ondanks de matige commentaren van criticasters. De sfeer zat er dik in, en de band verzwakte niet, ook de drie volgende nummers passeerden als een sneltrein! Tot op dat moment leken ze het Depot helemaal kapot te spelen en iedereen volledig verbijsterd achter te laten.

Toch vielen ons vanaf dat moment enkele dingen op. De bindteksten van Taylor sloegen eigelijk helemaal nergens op en waren heel duidelijk ingestudeerd vlak voor het opgaan. Het is ook niet nodig om tussen elk lied te vermelden dat het optreden plaats vind in ‘Belgium’. Daarnaast speelde de gitarist tussen bepaalde liedjes een gitaarsolo die vaak niets te maken had met het liedje dat volgde. Dit in combinatie met enkele tragere liedjes op de setlist, zorgde ervoor dat het tempo een beetje uit de show ging.

Als je op het einde dacht nog eens helemaal uit je bol te gaan bij het bisnummer ‘F*cked Up World’, zat je ook goed mis. In het midden van het liedje verdwenen alle artiesten behalve de drummer van het podium, en kreeg de drummer zijn hoogtepunt van de avond. Toen hierbij dan nog eens een achtergrond muziek kwam die niets te maken had met het oorspronkelijke liedje, was de sfeer van die song ook helemaal verdwenen.

Het venijn zat hem dus duidelijk niet in het slot bij The Pretty Reckless. De band bracht een degelijk optreden, dat aan een hoog tempo begon, jammer genoeg konden ze dit tempo niet vasthouden, en viel het optreden een beetje stil. Jammer voor de fans, want dit is een van de groepen die weinig stopt in ons landje. Volgende keer wat meer creativiteit?

Setlist: Follow me down/Since You’re gone/Oh my god/Hangman/Make me wanna die/My Medicine/Prisoner/Sweet things/Light me up/Who you selling for/Living in the storm/Heaven Knows/Going to hell/Take me down/Fucked Up world